Kukkomunat ja kanamunat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Pirjo

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Sumpsalainen: ei tuo ole muna -se on golfpallo :smt043
sumpsalainen

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja sumpsalainen »

Hyvä golfpallokakku siitä tuli.

HYVÄÄ ÄITIENPÄIVÄÄ !
Skrållan

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

onpas muna! tuo pyöreä, en ole ikinä nähnyt noin pyöreetä!
vostozno

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja vostozno »

Jospa sinne sekaan on eksynyt pöllön muna kun ne munii noin pyöreitä munia :smt002
helge

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja helge »

Minun isoäidilläni oli sama teoria ja olemme kokeilleet sitä jo kaksi kertaa.... onnistuneesti, ainakin melkein. Meillä on Piikkiöläisiä maatiaiskanoja. Ensimmäisellä kerralla viidestä munasta syntyi 4 kanaa ja 1 kukko ja toisella kerralla kahdeksasta munasta syntyi kuusi tipua, joista kukkoja oli 1 ja loput kanoja. Huomasimme erotellessamme pyöreitä ja soikeita munia, että löytyy myös "rajatapauksia", eli ei osattu sanoa oliko muna pyöreä vai soikea, kun se oli siitä väliltä ja ilmeisesti juuri tästä tulikin kukko, vaikka yritimme saada kaikista kanoja. :smt048
Tarmokas

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Mielenkiintoista :smt012 . Meidän savitaipalelaisten munissa en ole huomannut kauheesti eroja, en kyllä katsonutkaan :smt042 sillä silmällä, mutta viiriäisten munissa oli selvät erot :smt045 . Luulin, että on munijasta kiinni.
Täytyykin tsekata tuon hautovan st:n munat "tällä silmällä" ja tehdä ennustus :smt040 .
Iloisten Munatalo

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

No pian nähdään munateorian paikkansa pitävyys jos meidän seuraavat kaksi haudontaa onnistuvat loppuun asti ... siellä on nimittäin 16 kpl VAIN teräväkärkisiä munia valkattuna :smt005 että jos on kukkomunia niin meillä on sitten loppu vuodesta pakkanen täynnä :oops:
Tupu

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja Tupu »

Mä olen valkannut haudontaan pyöreähköt munat. Siis en sitä kärkeä ole niin ajatellut, vaan munan muotoa. Sattumaa tai ei, niin tänä keväänä meille on kuoriutunut 7 kanatipua, eikä yhtään kukkoa. :-" Vaan en kyllä millään voi uskoa, että munan muodolla olisi väliä. Jotkuthan tekisi aina kukkoja kun munii pitkulaisia munia jne. :smt017
vardenji

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Vaan tässäkin tarttis mun käsittääkseni tunnistaa mikä kana munii minkäkin munan, onko se kanan omiin muniin verrattuna pyöreä vai terävä. Mulla kaks kanaa munii teräviä, mutten oo kyllä verrannu olisko osa terävämpiä tai pyöreempiä samalta kanalta...
ninanni

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja ninanni »

ilmeisesti iloisten munatalo kokeili tätä teoriaa? Miten on? Pitääkö paikkaansa tämä? :smt040
rilla

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mua kiinnostais myös toi juttu. Kun mulla on 1 kana joka munii aina tosi teräväkärkisiä ja pitkulaisia munia. :smt030
ninanni

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja ninanni »

no ihan sama täällä yhdellä kanalla! Muniiko se vaan kukkomunia? Kertokaa viisaat! :)
Fogo

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Minä voin tehdä koesatsin. Tällä hetkellä on laumassa enemmän kukkoja kuin kanoja, eli olen ilmeisesti onnistunut ottamaan vääränlaisia munia koneeseen.
Nyt otan hautomakoneeseen pelkkiä tylppäpäisiä munia. Jos meidän onni kääntyy ja saisimme laumaamme myös muutaman kanasen lisättyä...
Iloisten Munatalo

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mun terävistä ei ainakaan tullut kukkoja :)
Fogo

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Mistä sen nyt tietää, pitääkö olla teräviä vai tylppiä?
Pitäiskö vielä vaihtaa teräväkärkisiin muniin, jos niistä on viimeksi tullut kanoja?
Vastaa Viestiin