Kukkomunat ja kanamunat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Heidigee

Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Anteeksi, jos keskustelua aiheesta on käyty jo aikaisemminkin - en hakenut muilla kuin "munan muoto"-hakusanoilla, enkä löytänyt tarinointia.
Eli: Tänään tuttu (mm.) kanaharrastaja ihmetteli, miksi kannan etukäteen huolta siitä, syntyykö haudonnasta kukkoja vai kanoja. Hänelle kun äitinsä jo aikoinaan opetti, miten erotetaan kukko- ja kanamuna toisistaan. Kukkomunassa on kuulemma terävä kärki ja kanamuna on pyöreämpi muodoltaan. Toki kymmenestä oletetusta kanamunasta saattaa joku joskus synnyttää kukonkin, mutta yleensä tässä taloudessa kukot syntyvät vain niihin piilossa haudottuihin pesiin, teräväkärkiset kun poimitaan pois hautovan kanan alta. Onko kellään muulla asiasta kokemusta? Olisi nimittäin sitä suurempi helpotus, mitä vähemmän niitä viinikukkotarpeita syntyisi...
t. eräs säilytysuraansa aloitteleva
sisu65

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Mielenkiintoista. Jokuhan voisi kokeilla tuota että pitääkö paikkaansa. Itselläni ei ole kokemusta..
smari

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja smari »

Mä kokeilin. Valkkasin todella tarkkaan vain pyöreitä munia kaksi koneellista ja sain hirveän määrän kuoriutumaan kukkoja :smt005 Joukossa oli vain muutama kana, paljon vähemmän kuin yleensä! Melkein kaikki oli faverolleja, tervetuloa katsomaan todella montaa favekukkoa. :smt043
Heidigee

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Voisiko olla rotukysymys? Omilla valkeilla hybridi-rouvillakin suurin osa munista on jopa niin pyöreitä, että niitä kennoon asetellessa on vaikeaa ratkaista, kumpi on se terävä pää. Toimisiko maatiaisilla?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyllä se on legendaa, että jo munasta näkisi sukupuolen.
Aatelkaapas vaikka tehotuotantoa munijahybridien osalta...eihän olisi mitään järkeä hautoa kukkomunia, kun ne kukot kuitenkin pitää teilata heti sukupuolitunnistuksen jälkeen. Hukkaanhan siinä menee hautomakoneiden energia, sukupuolitunnistukseen käytetty työ, kukkopoikien hävitykseen tarvittavat koneet, raatojen jatkokäsittely jne. Kaikki tuo em. maksaa ja kuluthan puristetaan tehotuotannossa minimiin, jos vain se on suinkin mahdollista.
kanamummo

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Se ken sukupuolen pystyy jo ennen haudontaa erottamaan, on tod.näk tuleva miljonääri :smt003
Eepi

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Tälläinen myyttihän tää on. Ensi keväänä voitais porukalla testata näitä kaikkia legendoja. Heiluri, kuun kierto, munan muoto ja mitä kaikkia niitä nyt oli. Ja sen jälkeen julistaa ne kaikki myytit murretuiksi. :smt003
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Otetaampa "virallinen" testi ensi kevään haudontoihin.
Itse veikkaisin, että kuunkierrossa saattaa olla jotain osuutta, se kun vaikuttaa niin moniin muihinkin asioihin. Mutta muihin juttuihin en kyllä usko. :smt003
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
siimis

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja siimis »

Meillä ainakin osa kanoista munii järestään vaan pyöreitä munia, juurikin niin pyöreitä, että ilman läpivalaisua on mahdoton sanoa, kumpi pää on terävä, kumpi tylppä. Vastaavasti joku rouvista munii niin teräviä munia, että niissä on vain kaksi terävää päätä! Niistäkin on päällepäin mahdoton sanoa, kummassa päässä ilmatasku on. Yksikään kana ei muni vuoroin pyöreitä, vuoroin teräviä munia.

Ja jotenkin en ihan usko, että toinen kana munis pelkkiä kanoja ja toinen pelkkiä kukkoja... Eiköhän ne suurinpiirtein 50/50 mene jokaisella :smt002

Sellaisen legendan luin myös (ja tällä saattaa olla jopa jotain tieteellistä pohjaa, kun lähde oli ihan tieteellinen julkaisu, tosin jostain 1950-luvulta), että kukkotiput kuoriutuu keskimäärin myöhemmin kuin kanatiput. Eli ensin kuoriutuvat olis kanoja, viimeisenä kuoresta ponnistavat kukkoja.
smari

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja smari »

Mä oon lukenu tutkimuksen jonka mukaan silloin kun haudontaolot on puutteelliset, on kuoreen jäävät lähinnä kanoja. Eli kukkotiput on vahvempia kuoriutumaan. Siinä ei ollu ajoista muistaakseni mitään. Meillä on ollu aika hyvät kuoriutumisprosentit, eli ei kyllä sekään selitä sitä että välillä tulee niin paljon kukkoja. Mutta tuosta pyöreitten munien haudonnoista niitä tuli siis vielä paljon tavallista enemmän, eli en enää kokeile. :smt005 Nythän mä en oo enää toukokuun jälkeen laittanut koneitakaan ollenkaan päälle ettei niitä tuu liikaa. :smt005
Heidigee

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Lisää vettä myllyyn:
Sain nuo uusimmat laumanjäsenet, 3 Hornio-kanaa ja 3 H-kukkoa ihmiseltä, jolla on vuosikymmenten kokemus kanankasvatuksesta. Hänellekin oli kuulemma selvää kuin pläkki, että munan muoto kertoo sukupuolen. Harmitteli vain sitä, että kun nämä Horniolaisensa tekivät pelkkiä teräväkärkisiä ja niinhän niistä pelkkiä kukkoja kuoriutuikin :smt037 Tosin pesyeet olivat pieniä, joten saattaa silläkin olla vaikutusta, että kun pesimisessä jokin on hankalaa, niin kukkoja tulee enemmän, niin kuin joku tässä mainitsi. Kuunkiertoa seuraaville tiedoksi, että molemmat kukot syntyivät juhannuksena, toinen 2008 ja toinen 2009. Vaan sitähän tuskin kukaan osaa sanoa varmasti, oliko "kukkokuu", kun tulivat hedelmöitetyiksi. (kumpi se kukkokuu muuten on?)
Kannatan ajatusta munanettiläisten empiirisestä testistä: muistiin vaan munan muoto, kuunkierto (nouseva vai laskeva), kanan/kukon rotu ja muuta huomioitavaa. Jos säilyttäjäksi pääsen, niin tipojan sitä olisi yritettävä aikaansaada itsekin ensi kesänä... toivottavasti alkavat Horniolaisten munat pyöristyä siihen mennessä :smt004
kanamummo

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

smari kirjoitti:Mä oon lukenu tutkimuksen jonka mukaan silloin kun haudontaolot on puutteelliset, on kuoreen jäävät lähinnä kanoja. Eli kukkotiput on vahvempia kuoriutumaan.
Kävis mun järkeeni. Tunarointi hautomakoneen kans tuotti 14:sta munasta 3 kukkotipua ja 1 kanatipun!
Sittenhän kanan alta pitäs tulla enemmistö kanatipuja :smt017 :smt017
sumpsalainen

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja sumpsalainen »

Hei
Kaupan munista löytyi täysin pyöreä muna, kuin golf pallo. Liekös tämä nyt kukon vai kanan muna? Onko tullut vastaan yhtä pyöreää pallomunaa?

Kuva
rilla

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja rilla »

Moi, täähän on aika selvää :smt003
Mutta se on kyllä oikeasti minun mielestä totta, että kukkotiput kuoriutuu ensimmäisinä. Tietenkin poikkeuksiakin voi olla.
Ja toinen, mikä on mutu tuntemus: Loppukesän poikueissa on enemmän kanoja kuin kevään/alkukesän.
Tämä huomio ajalta kun minulla oli vain eläviä hautomakoneita.

Järkeenkäyvää vois olla myös kuun kierron vaikutus. Mut siitä en tiedä tarpeeksi.
Mutta se vaikuttaa kyllä moniin muihinkin asioihin, niin miksi ei tähän? :smt040
Ada

Re: Kukkomunat ja kanamunat

Viesti Kirjoittaja Ada »

Eroaako sitten sukupuolettomat hedelmöittämättömät muodoltaan jotenkin? :smt003
Vastaa Viestiin