Tipu/Emo ei syö

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Muniksmän

Tipu/Emo ei syö

Viesti Kirjoittaja Muniksmän »

Kanalle kuoriutui munista vain yksi poikanen kolme päivää sitten. Nyt syömisen opettaminen/syöminen tuottaa haastetta. Vein ensiksi tarjolle poikasrehua, mikä ei kelvannut emolle ollenkaan ja näin ollen ei tietenkään opeta myöskään poikastaan sitä syömään. Sitten vein keitettyä keltuaista ja riisiä ja pieneksi hakattua voikukan lehteä. Nyt emo ei suostu syömään sitäkään, joten poikanenkaan ei mene ruoan lähelle. Emo yrittää opettaa poikasta syömään maata nokkimalla, mutta poikanen ei tajua. Mitä noille nyt voisi/kannattaisi viedä, että tuo syöminen alkaisi onnistumaan. Vettä en ole poikasen juovan kertaakaan. Toki en näe mitä kanalassa koko ajan tapahtuu. Ruskuaispussin ravinnolla pärjää sen muutaman päivän. Nyt alkaa huolettamaan, että mistä syystä tuo syömään oppiminen on noin hankalaa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tipu/Emo ei syö

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyllä kolmipäiväisin tipun tosiaan jo pitäisi alkaa syödä ja juoda.
Koetapa samaa kikkaa jota käytetään konehaudottujen tipujen kanssa eli opeta tipua syömään naputtelemalla ruokaa omalla kynnellä ja samoin naputtele vesiastiaa. Oisko emolla semmoista herkkuruokaa, jota se ei voi vastustaa?
Muniksmän

Re: Tipu/Emo ei syö

Viesti Kirjoittaja Muniksmän »

Tämä emo ei nyt saa mitään vuoden äiti -palkintoa. Tänään oli hypännyt pois eristyshäkistä ja jättänyt tipunsa yksin kylmettymään. Onneksi mies meni tarkastamaan kanalaan tilannetta ja löysi tipun yksin häkistä hytisemästä :( Ei ollut tullut mieleen, että emo voisi noin hylätä tipunsa. Häkissä korkea verkkoseinä ja vaatii melkoista jumppaamista, että sieltä ulos pääsee. Nyt tehtiin siihen myös katto. Sitten kun päästin emon ja tipun isomman osan puolelle, emo paineli munintakoppiin ja lösähti sinne ja jätti tipun yksinään. Munintakoppiin pitää kiivetä ylös, joten tipu ei sinne pääse. Tänään vein emolle sen herkkuruokaa ja se ei edes tarjonnut sitä tipulleen, vaan veteli kaiken itse. Tipulle en pysty tuota sormella naputtamista opettamaan, sillä emo komentaa sen heti mahansa alle. Tänään kyllä ekaa kertaa näin, kun tipu oli ruokakipalla ja muutaman kerran jotain nokkaisikin, mutta se jäi siihen. Varmaan sitten syö, kun en ole näkemässä. Muut kanat ja hyökkäävät tipun kimppuun ja emo ei puolusta tipua, joten tästä syystä eristin heidät. Pääsevät ulos eristyshäkistään, kun muut ovat ovat vapaana ulkona. Arveluttaa kyllä todella paljon, miten tuon tipun käy. Jotenkin emon käytös vaikuttaa sellaiselta, että se haluaisi vain hautoa ja tipun hoito ei juurikaan kiinnosta. :(
Muniksmän

Re: Tipu/Emo ei syö

Viesti Kirjoittaja Muniksmän »

Päivitystä. Aamulla olin jo aivan varma, että tipu on kuollut, koska kanan alta ei kuulunut lainkaan piipitystä. Kun kana lähti liikenteeseen, tipu oli hengissä, mutta piipitti vaimeasti ja ei lähtenyt lainkaan emon mukaan :( Olen nyt onnistunut antamaan tipulle hunajavettä ja on sitä mielellään lusikasta siemaillut. Tipu on tästä piristynyt, mutta eihän tuo pitkälle kanna. Mitään kiinteää ei suostu syömään. Äsken yritettiin sekä minä, että emo opettaa tipua nokkimaan, kun se oli ruokakipalla, mutta se ei vain ala nokkimaan. Pyrkii koko ajan vain emon alle. Mietin, että onko tipulle kanalassa liian kylmä, kun tulee pois emon alta. Siellä on nyt 15 astetta. Suuri hätä tipun puolesta :(
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Tipu/Emo ei syö

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Non starterilta vaikuttaa, nämä eivät opi syömään vaan kuihtuvat pois. Lopettaisin.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tipu/Emo ei syö

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Tänä kummallisena syksynä minulla on moni kana alkanut hautomaan toista kierrosta. On ollut monen ikäisiä munia alla, toiset ovat munineet, on hommassa haastetta. Olen ottanut ilman emon opetusta jääneet tiput lämpölevyn alla kotihoitoon ja emot senkun jatkavat hautomista. Näitä Pettereitä minulla on nyt kaksi parvea. Toisessa 1+5 ja toisessa kolme. Kyllä ne oppivat syömään kynällä naputtamalla, ja toisten esimerkistä viimeistään. Tänään huomasin, että muuan aktiivi muori on napannut pesäpudokkaan siipiensä suojaan ja pitää sitä omanaan. Huomenna yritän juonitella sille hoidokeiksi noita pienimpiä "orpoja". Jos se huolii, ei minulla ole niistä enää vaivaa. Tämä muori on erinomainen tipujen kasvattaja, jos se vain ottaa homman.
Täytyy kyllä sanoa, ettei tämmöistä syksyä ole ollut ennen. Nuo luulivat kevään tulleen uudestaan. Onneksi tänään oli maa valkoinen ja ilma kolea. Vain karastuneimmat kanat käyskentelivät ulkona, niin ja hanhet tietenkin.
Vastaa Viestiin