Siitosmuniako?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Siitosmuniako?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Luin ilmoituksen, jossa myydään siitosmunia sekuliparvesta, tais olla ainakin viittä-kuutta eri sorttia.
Mä oon aina kuvitellut että nimenomaan siitosmunat ovat samaa lajia eikä mitään sekarotuisia.
Olenko väärässä? :smt017
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siitosmuniako?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hauska kysymys :biggrin: Itse olen aina mieltänyt siitosmunat "vain" semmoisiksi muniksi, joista voi kuoriutua tipu eli kanaparvessa on polkeva kukko. Lisäksi mun "kriteerit" on olleet ne, että siitosmunia käsitellään, käännellään, säilytetään, pakataan ja kuljetetaan niin, että tulevalla tipulla on parhaat mahdollisuudet selviytyä eläväksi saakka. Ajattelen myös, että siitosmunia kerätään semmoisesta parvesta, joka on terve ja asianmukaisesti hoidettu sekä ruokittu. Ja toki myöskin niin, että jos halutaan puhdasrotuisia tipuja, niin niitä on tulossa, eikä ole vaaraa sekarotuisista. Mutta miellän siis kaikki "kirjavankukertavien sekoitusten" munat siitosmuniksi, enkä vain puhdasrotuisten munia. Mitäs mieltä muut on, tämä on kiva aihe!?!
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Siitosmuniako?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Komppaan Hiltaa :smt001
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Siitosmuniako?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mäkin komppaan Hiltaa. Ymmärrän kyllä, mitä kaisumaria ajat takaa. Sanalla ’siitos’ on tosiaan vähän sellainen kaiku, joka viittaa harkittuun tietyn rodun jalostukseen. Mä olen silti aina ajatellut, että siitosmuna on sellainen, jonka voi olettaa suurella todennäköisyydellä itävän haudottaessa ja tuottavan terveen tipun. Että vaikka parvessa olis kymmentä eri laatua kanoja ja viittä erirotuista kukkoa, niin kunhan asiaan on - öh - paneuduttu (siis nää Hiltan mainitsemat oikea ravitsemus, munien oikea säilytys ja kääntely, polkeva ja hedelmällinen kukko jne.) on munat mun mielestä siitosmunia. :smt001
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Siitosmuniako?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

On kahdenlaisia munia siitosmunia ja ruokamunia.Minä ajattelen niin,puhdasrotuisten munat ovat oikeita siitosmunia vaikka sekuliparvestakin tulee siitosmunia.Nyt olen vähän pilkunpiip, niin myyjän pitäisi ilmoittaa,myydään munia haudontaan sekaparvesta.
Kaupan ruokamunistakin voi tulla tipuja mutta niitä en pidä siitosmunina vaan joukossa voi olla joku hedelmöittynyt muna.
hunski89

Re: Siitosmuniako?

Viesti Kirjoittaja hunski89 »

Siitosmunat on hedelmöitettyjä munia, joita on kerätty, säilötty ja käännelty haudontaa varten asianmukaisesti. Munat on ruokamunia.
Siitosmunia voidaan myydä rotupuhtaista tai sekaparvista, sekaparvista tulevat munat ovat yleensä hiukan edullisempia. Sekaparvilla myös jalostetaan esim. värimunijoita, kuten easter eggereitä ja olive eggereitä.
Ja jos pilkkua haluaa viilata, niin kaikki roduthan on jalostettu yhdistelemällä useita rotuja yhteen, jälkeläisistä valittu ne keillä halutut ominaisuudet, eri jalostusryhmien jälkeläisiä taas yhdistetty jotta saadaan lisää haluttua piirrettä jne.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Siitosmuniako?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Mitenkähän monta vuotta ne ennen vanhaan ovat useita rotuja jalostaneet yhteen että se on tunnustettu itsenäiseksi roduksi?
Luin vanhasta kanakirjasta,maanviljelysneuvos Hilden on aikoinaan risteyttänyt maatiaiskanoja Plymouth rock kukoilla noin 20 vuoden ajan ja on saanut syntymään kiitetyn ROTUMUUNNOKSEN,Osaran kanakanta,mutta hänen kuoltuaan kuuluu se hävinneen.
Se on ollut vasta rotumuunnos,olisko pitänyt jatkaa vielä toiset 20 vuotta ja paljon pitempään niin sitten olis tullut uusi rotu?
hunski89

Re: Siitosmuniako?

Viesti Kirjoittaja hunski89 »

Kyllä varmasti aika kauan niitä rotuja on saanut keskenään jalostaa että on saatu haluttuja piirteitä uuteen rotuun. Jotkin väärät piirteet kun voi pompata useamman sukupolven välistä kunnes taas putkahtavat esiin, kuten värivirheet.
Tuutikki
chabo
Viestit: 164
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Siitosmuniako?

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Myydään-palstalla on siitosmunia. Voiko tavallinen, kukoton, kanaparvi innostua hautomaan niitä vai onko siitosmunat tarkoitettu kanojenhoitajan haudottavaksi? :smt005
pikku parvi kanasia
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siitosmuniako?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Toki ihan kaikki kanat voivat innostua haudonnasta! Mutta koska se ei ole toivottava ominaisuus munintakanoilla, niin tehotytöiltä haudontavietti on pyritty jalostamaan pois. Kuitenkin pieni osa niistä innostuu hautomaan varsinkin kotikanalan olosuhteissa, mutta haudontainto saattaa lopahtaa vaikkapa kahden viikon haudonnan jälkeen.

Voisit kokeilla onko joku kanoistasi halukas hautomaan jättämällä pesään ison määrän oikeita tai tekomunia. Jos joku kana niistä innostuu, niin sitten vasta siitosmunia tilaamaan ;) Kaiken varalta kannattaa olla hautomakone, etteivät kehittyvät tiput kuolla kupsahda, jos emokanan haudontointo lopahtaakin kesken kaiken.
Tuutikki
chabo
Viestit: 164
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Siitosmuniako?

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Kiitos! Kiehtova ajatus, jos joku kanoista innostuisi emoksi! Ehkä uudet kanat (pienet tiput) hyväksyttäisiin parveen sitä kautta helpommin. :smt057 Täytyypä perehtyä asiaan ja testata kanojen haudontaintoa.
pikku parvi kanasia
Vastaa Viestiin