Virikkeitä tipuille

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
munamamma

Virikkeitä tipuille

Viesti Kirjoittaja munamamma »

Hei!

Olen ihan nuorikko näiden kanatipusten hoidossa. Haudoin kotikonstein luomumunista kokeilumielellä ja onnistuihan se puoliksi! 2 tipusta on nyt jo 16vrk ikäisiä. Vielä muutaman päivän joutuvat viettämään sisällä ennen kanakopin saapumista, on laajennettu aluetta jo pahvilaatikosta ja päivittäin saavat useaan otteeseen käydä juoksentelemassa perässä ja ympäriinsä. Pehkuna leppäpehku + kutteri. Tipuilla on pieni orsi rakennettuna, kuiviketta reippaasti kuopsutukseen ja päivittäin tosiaan käyvät useaan otteeseen juoksentelemassa ja sylissä kököttämässä. Lisäksi sekoitan pehkuihin kaurahiutaleita nokittavaksi ja annan esimerkiksi isompia paloja kurkkua/tomaattia/viinirypäleitä nokittavaksi.

Haluaisinkin kuulla muiden ideoita virikkeiksi mitä noille pienille voisi vielä keksiä? Mikään kanaopas ei varsinaisesti puhu käyttämiäni keinoja enempää kanatipujen virikkeellisyydestä. Virtaa kun noilla kahdella näyttää kyllä olevan. :D
Ulla.K

Re: Virikkeitä tipuille

Viesti Kirjoittaja Ulla.K »

Samaa mietin minäkin! 8 tipua 3pv ikäisiä ja nyt vielä on riittänyt sapuska ja lämpölamppu. Ajattelin itse laittaa heinää sinne niiden laatikkoon ja vähän ylemmäksi ripustan jotain heinää tms. Laitoin hiekkaa kukanaluslautaselle jos haluaisivat kylpeä. Mitähän muuta?
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Virikkeitä tipuille

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Minä olen muutaman viikon ikäisille tipuille jotka ovat laatikossa lämpölampun alla laittanut ensimmäiselle viikolle laatikon pohjalle kuivan ohuen hiekan.Sitten lapiolla olen ottanut pienen heinämättään,siinä on multaa ja ruohoa.Sitä ne saavat tutkia,penkaa ja nokkia.
Vastaa Viestiin