Kaksi kanaa hautoo samaa pesää

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Risupekka

Kaksi kanaa hautoo samaa pesää

Viesti Kirjoittaja Risupekka »

Nyt on mennyt noin 21 vuorokautta, kun Pilkku ja Rouva Pappinen ovat yhessä tarmokkaasti hautoneet samaa pesää. Voisi sanoa että ovat kuin pariskunta, sateenkaariperhe :smt001

Tänään kun kävin kanalassa, nii alla piipitti yksi pieni tipunen, voi tätä onnen määrää. Ensimmäinen tipu tähän taloon, lisää pitäisi vielä tulla. Antaa pariskunnan olla rauhassa ja katsoa huomenna että onko lisää tipuja tullut.

Sitten kysymyksiä.
Tipu pärjää kait 1-2 päivää ruskaispussilla?
Pärjääkö tipuset aikuisten kanojen seurassa, vai onko parempi että siirtää emot ja tipuset omaan koppiin?
On varmaan viisainta käydä ostamassa tipu rehuja?
Ja olla ruoka että vesi koko ajan tarjolla? Ja toki vesi olla matalassa astiassa että tiput eivät huku siihen.
Annanko emoille pesään hieman ruokaa?

Päivittelen huomenna lisää, jos tulisi lisää tipuja taloon :smt007
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kaksi kanaa hautoo samaa pesää

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Onnea tipuista!
Tiput pärjää ruskuaispussilla pari päivää mutta ruokaa voi hyvin antaa pesään emoille, kutsuvat sitten pienetkin syömään.
Tipurehua kannattaa käydä ostamassa, sitä voi antaa alusta asti ensimmäisenä ja myös ainoana ruokana, on myös helpoin tapa ja tiput saavat varmasti kaiken mitä tarvitsevat. Murskattu keitetty kananmuna on sekin hyvää ensi ruokaa jos ei heti pääse rehukaupoille. Vaikka tipuja olisi vain pari tipurehu kannattaa silti ostaa, se on myös oivaa ruokaa aikuisille, ei mene hukkaan. Ruoka ja vesi koko ajan tarjolla.
Tiput emoinen voivat hyvin olla parvessa mukana jos parvi on sopuisa. Tällöin voi tipuille järjestää tiputurvan jonne aikuiset eivät pääse ja jossa tipuille on tarjolla omaa ruokaa, emot oppivat nopeasti missä se on ja näyttävät jälkikasvulle. Näin aikuiset eivät pääse rohmuamaan tipujen eväitä. Muutaman päivän päästä/ viikon ikäisestä hienoksi silputtu vihreä (ruoho, voikukka, horsma, koiran/vuohenputki ym) on näin kesällä hyvää voimaruokaa. 6-8 viikon ikäisinä tiput voivat syödä samaa kuin aikuiset.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Risupekka

Re: Kaksi kanaa hautoo samaa pesää

Viesti Kirjoittaja Risupekka »

Kiitoksia oikein paljon vastauksesta, tämä auttoi paljon!

Pitää minun tänään keitellä kananmunia, kun tänään on maatalouskauppa kiinni. Huomenna käydä ostamassa tipu rehuja, ja sellainen juoma astia mihin tiput eivät voi hukkua tai kastua pahasti. Mietin tässä että rehun kaveriksi ostaa poikas kalkkia, kun se taitaa mennä hyvänä sorana, kun koko luokka oli 3mm. Vai onko liian iso koko?

Tänään kun aamulla kävin tarkistaa tilanteen kanalassa, yksi sama tipu siellä oli. Kait ne pian muutkin syntyvät.
En ole tosin nyt läpivalaisut munia, että löytyykö niistä elämää. Nopeasti kun kokeilin paria kananmunaa olivat kylmiä. Jos illalla olisi tullut tipuja lisää taloon :smt048
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kaksi kanaa hautoo samaa pesää

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä tunnustan että mun linnut, olivat sitten viiruja, kalkkuja, hanhia, ankkoja tai kanoja, eivät ole koskaan saaneet poikaskalkkia eivätkä soraa. Kalkkia saavat kun ovat kyllin isoja napsimaan aikuisten astiasta ja soraa löytävät kun ovat tarpeeksi isoja että ulkoilevat. Hyvin on mennyt ja tipuja on ollut satoja.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Kaksi kanaa hautoo samaa pesää

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Viime syksynä tilasin tipuille poikasrehua,myyjä laittoi kaupanpäälliseksi pienen pussin poikaskalkkia.Eivät ne sitä pahemmin syöneet.Joku desi oli koko ajan tarjolla eikä siihen tarvinnut lisätä.On voineet jonkun rakeen maistaa.
Risupekka

Re: Kaksi kanaa hautoo samaa pesää

Viesti Kirjoittaja Risupekka »

Yksi tipu taloon tuli vain, mammat hoitavat tarmokkaasti lastaan yhdessä. Kävin tänään ostamassa poikas rehua.

Laitoin emot että tipusen isoon häkkiin,saavat sieltä käsin olla turvassa muilta kanoilta. alle paljon pehkua. Sinne laitoin kippoon keitettyä keltuaista että poikas rehua. Hyvin emot rupesivat näyttämään missä on ruoka ja isolla ruoka halulla söikin tämä veijjari. Laitoin myös häkkiin nipallisen juoma automaatin, kait emot opettavat että siitä saa vettä?

Huomenna mennä taas katsomaan mikä on tilanne :smt001
Risupekka

Re: Kaksi kanaa hautoo samaa pesää

Viesti Kirjoittaja Risupekka »

Tänään teinki kompromissin, otin emo kanat ja tipusen toiseen tilaan, missä säilytän ruokia. Saavat vapaasti tallustaa siellä. Lattialle laitoin tipu rehuja ja vettä. Yhteen nurkaan tein sitten pehkusta pesän.
Siellä onnellisesti emo kanaset pesivät itseään ja jalkoja oikovat. Tipu nätisti seurasi mitä emot tekivät.

Itse en uskalla 4 päivän ikäistä tipua laskea muiden kanojen joukkoon. Pelkään että tehari tytöt saattaisivat tipusen nokkia hengiltä. Antaa emo kanojen ja tipusen elellä rauhassa keskenään, laskea ne takaisin sitten laumaan kun tipu on kasvanut. :smt003

Ja jos oikein osasin siipisulista katsoa, tipusta tulee kukko. Nimiä vain tässä pähkäilen mikä olisi kiva nimi nuorelle tipuselle :smt040
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Kaksi kanaa hautoo samaa pesää

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Eikö ole ihana saada pikku tipu kanalaan. :smt054 . Itse olen saanut muutaman perheen neljän vuoden aikana. Taas on emo töissä. Eristän kanaperheen, jos on ärhäköitä kukkoja tai kanoja samassa tilassa. Sitten on vanha Ukko kukko ja Mantu (brahmoja) jotka hoitavat kaikki tipuset, kun emo on vierottanut ne. Vahtaavat vieressä että joko on meidän vuoro. :smt002 Jotkut emot vieroittavat mielestäni ihan liian aikaisin. Aava-alho hoitaa taas aikuiseksi asti. Ei ole ollut tipusrehua, mutta nyt olen hankkimassa. Annan heti alkuun veteen kostutettua vaaleata leipää, keitettyä kananmunaa, kauraryyniä, hirssiä, raejuustoa. Ryynejä ja siemeniä tiputan emon rinnan alle ja luonto hoitaa loput. Emo ruokkii ja popottaa lapsille. Jotain tuoretta lisätään ruokavalioon, riippuen vuodenajasta. Talvella annoin myös Nutri+ lisäravinnetta. Apteekista kissan ja koiran pennuille tarkoitettua tahnaa. Herkkua. Meille syntyy juhannuksena uudet tipuset, joita jo odotetaan innolla. :smt043

Päivitystä. Olen tekemässä tipusruokaa parin viikon päästä kuoriutuville palleroille. Annan kaikille kanoille joka toinen tai kolmas päivä hapankaalilla hapatettua kaura-siemen-pähkinä-herne seosta. Olen itse saanut alkuun juuren kanakaverilta, mutta sen jälkeen olen uusinut juuren samoilla aineksilla. Siihen menee 2-3 viikkoa, että alkaa kuplimaan kunnolla. Nyt ajattelin kokeilla tipusille omalla seoksella. Laitoin hernerouhetta-hirssiä-pähkinärouhetta- murskattua kuorittua auringonkukan siemeniä- kauranjyviä-hapankaalia ja vettä. Jyvät on emolle ja juuren tekoon. Lisään tipusille sitten annokseen kaurahiutaleita. Uskon, että maistuu ja on kasvulle hyväksi. :smt045
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaksi kanaa hautoo samaa pesää

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Minulla kaksi maatiaisrouvaa hautoi samaa pesää. Saivat aikaiseksi kaksi untuvikkoa ja voi mikä mellastus niitten puolesta alkoi. En koskaan ole joutunut sellaisen hyökkäyksen kohteeksi kun nämä matamit saavat aikaan, kun vain näkevätkin minut. Hyppäävät ilmaan siivet ja pyrstö levällään ja pitävät kauheaa ääntä. Sotkevat untuvikkoja senkun kerkiävät, ne tietenkin ovat hengenvaarassa. Saavat riehumisellaan paniikkiiin kaikki muutkin linnut.
Poikasten ruokkiminenkin on haastavaa, emot sekottavat kaiken pehkuun riehuessaan. Eilen ne veivät tipuset syvälle sontakoneen kuiluun jossa nyt sitten ovat. Kuilu on tukittu siten ettei siellä ole varsinaisia vaaranpaikkoja, mutta se on kapea ja syvä eikä matameilla ole aikomustakaan tuoda tipuja sieltä pois vaikka laitoin portaan. Itse ne pääsevät kyllä lentämällä reunalle minulle uhittelemaan.

Mistähän moinen raivoaminen johtuu? Onko kokemusta. Ehkä hellekesän korkeat lämpötilat, vai mikä?
Vastaa Viestiin