Hoitaako silkkikanat itse poikaset

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hande 1

Hoitaako silkkikanat itse poikaset

Viesti Kirjoittaja Hande 1 »

Meillä kuoriutui eilen 3 tipua ja munia on vielä 15 josta odotellaan poikasia. Sillitytöt hautovat yhdessä laatikossa hyvässä sovussa. Nyt kysymys. Annanko kanojen itse hoitaa koko katraan vai pitääkö minun jotenkin puuttua asiaan. Esim. Laittaa lisälämpöä. Jostain olen lukenut että kanaemot itse opettavat poikaset syömään ja juomaan. Tämä on ensimmäinen poikue meillä.
Kiitos vastauksista.
Peukkunen

Re: Hoitaako silkkikanat itse poikaset

Viesti Kirjoittaja Peukkunen »

Hoitavat kyllä itse. Pari päivää voi vähän varoa, jos muut samassa tilassa, että vaavit ei tule tallotuksi. Pärjäävät kyllä sitten, kun pystyvät itse väistelemään. Nokkaisuja saattaa tulla muilta kanoilta sitten, kun alkavat enemmän liikkumaan. Paljon on munia. Mammat voivat hylätä loput munat, jos olet niitä laitellut pesään esim. monen päivän viiveellä. Loppuja voi kuitenkin yrittää hautoa esim. koneessa, jos eivät ole tyhjiä, läpivalaisemalla selviää. Lisälämpöä näin kesällä ei tarvitse. Poikasruokaa saa esim. Hankkijalta. Keitetty, pilkottu kananmuna myös hyvä poikasruoka, mutta yksistään ei riitä.
Hande 1

Re: Hoitaako silkkikanat itse poikaset

Viesti Kirjoittaja Hande 1 »

Ei ole itse tarvinnut lisätä pesään munia. Aluksi oli yksi hautomossa ja viikon päästä meni toinen samaan pesään ja rupesi hautomaan. Toinen toi jo poikaset syömään tänään.
Peukkunen

Re: Hoitaako silkkikanat itse poikaset

Viesti Kirjoittaja Peukkunen »

Ok eli periaatteessa pikkutipuja voi tulla vielä viikonkin päästä. Kana munii vielä muutaman munan, kun jää hautomaan. Toivottavasti toinen kanoistasi jaksaa vielä hautoa. Haudonnan loppuvaiheessa melkein tärkeämpi on kosteus kuin lämpö, mutta ei kuitenkaan yhtä ilman toista. Jos munat jäävät pesään ilman hautojaa, niin tipu kuivaa munan sisälle. Kosteudesta voi huolehtia esim. nihkeän rätin kanssa, mikäli ei hautovaa mammaa ole. Kuoriutuneita tipuja voi laittaa kyllä mamman alle, yleisemmin nämä hyväksyy, jos ei nyt hirveästi ikäeroa ole. Itselläni on tällä hetkellä viisiviikkoisia valkohuntuja ja meidän päärouva tuli niitä tänään ruokkimaan, kun oltiin ulkoilemassa. Ovat kuitenkin meillä vielä erikseen, mutta hauskoja nämä silkit, kun se hoivavietti on niin vahva.
Vastaa Viestiin