yllätys tipu "huonosti" haudotusta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
tehave

yllätys tipu "huonosti" haudotusta

Viesti Kirjoittaja tehave »

kana oli usein pesässä ja pomppasi syömään kuitenkin muiden mukana ja haahuili sen jälkeen niin että ei
ihan täyttänyt hautovan kanan merkkejä.

kerran se sitten pysyi tiiviisti pesässä ja tuijotti vihaisena, seuraavana päivänä kana oli taas ties missä ja pesässä yksi muna
joka ei ollut yhtään lämminkään, päätin kuitenkin jättää sen testinä sinne,koska se oli pesässä jossa ei yleensä munita.
näkisi, että syökö jokin kana munia kun usealla sitä tuntuu olevan.

kana kuitenkin hautoi päivä päivältä enemmän ja kun yli kolmeviikkoa oli mennyt, munassa ei näkynyt niitä verisuoniakaan joista kuulemma tunnistaa
tipun sisältävän munan, ajattelin ottaa jo munan pois ja remontoida kanalaa, niin kuului piipitystä, näin vilaukselta yhden tipun, sen ainoan.
vein emon eteen omenan puolikkaita, kaurahiutale mössöä vedessä. ym. kosteaa.

pesäpaikka oli tosi huono, ja parin päivän jälkeen kannoin ensin kanan häkkiin toisaalle, sitten perässä tipusen ja vielä yhden kuoriutumattoman munan.
kana hätääntyi ensin ja saatuaan häkkiin pesänsä, varsinkin tipun, se oli ensin hämillään mutta parsi siitä uuden pesän ja siirto näytti onnistuneen.(keskellä päivää).
tuonne saa nyt matalan vesiastian ym.
ei kyllä ole aavistustakaan minä päivänä tipu kuoriutui.. kuoret olivat ainakin jo ihan kuivat, samoin tipu näytti että on jo jonkin aikaa ollut kanan alla.
osasi syödä ja juoda.

ei siis hätää, jos tipuja tulee muninta pesään, korkea etureuna yli 10cm näyttää riittävän sen aikaa että ne ehtii siirtää.
tipu on tosi arka ja pysyttelee lähes kokonaan emonsa alla, joka taas on sen verran äkäinen että hyvä kun itse uskallat sorkkia sitä,
hyvä tilaisuus kesyttää emoakin kun se oppii herkkujen tuonnin äkkiä.
eikä näemmä tarvitse kytätä niin päivälleen, että joko näkyy halkeamia, kyllä sen kuulee sitten :)

näyttää tulevan muuten valkoinen kana/kukko , mutta kaksi mustaa raitaa selässä, ihan kuin sen ilmestyminen ei muutenkin olisi ollut yllätys niin sitten tulee
vielä jokin viiriäinen siitä mieleen.
samapi

Re: yllätys tipu "huonosti" haudotusta

Viesti Kirjoittaja samapi »

Tänään tuli ihana pikkutipi ja en ehtiny sitä siirtää turvaan emon kanssa, toiset kanat nokki sen kuoliaaksi :smt010 toisen munan ne olit onnistuneet vissiin syömään ja kolmannessa oli kuollut tipi, se oli virrauteltu syrjään pesästä.. tästä oppineena kana sai verkon ympärilleen viimisen munan turvaksi.
Itse syytökset on täällä melkoiset, tiesinhän mie riskit tähän mutta kun ei siellä ollu illalla vielä reikiä :smt044
Miksi just mulla on tämmösiä sadisti kanoja? Varsinki ne valkoset on ihan hulluja, silkkien kanssa ei tämmöstä ole!
Vastaa Viestiin