äiti ja tytär hautomassa

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Anna

äiti ja tytär hautomassa

Viesti Kirjoittaja Anna »

Dalmis eli äiti ryhtyi eilen hautomaan. Se nähtävästi omaa aika vahvasti tämän vaiston, yritti jo aikaisemminkin, mutta talvipesään en halunnut tipuja. Nyt tuossa kesäpaikassa siis taas hautoo, mutta sen tytär änkeää samaan pesään ja nyt ne makaa siellä vierekkäin!? Kanoja mulla vain 5 (+kukko) ja harrastus pientä, vain viime kesänä on tipuja tullut, mutta eipä ole noita kanojakaan kauaa ollut.
Merkkasin tänään munia, jotka ajattelin jättää haudottavaksi. Mulle ei kuitenkaan enempää kanoja mahdu, mutta jotenkin säälittää tuhota Dalmiksen hautomisvimma. Täytyy kai vaan seurata.
Tarmokas

Re: äiti ja tytär hautomassa

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Meillä kanat hautoo aina kimpassa :smt001 . Kun toinen käy syömassä, toinen valtaa pesän. Eivät jäähdy munat :smt023 . Hoitavat ne myös kimpassa. Jos yritän estää hautomisen, se jatkuujajatkuujajatkuu, kunnes kyllästyn. Veikkaisin villinrohkeasti :smt002 siellä samaa.

Jätä vain muutama muna, niin epäonnistuminen on taatumpaa, ettei montaa tipua tule.
Anna

Re: äiti ja tytär hautomassa

Viesti Kirjoittaja Anna »

No näin taitaa olla. Dalmis on päähautoja. Dalmis on tänä vuonna rauhallisempi hautomisessaan, viime vuonna oli agressivisen puolustava. Nyt näyttää "jonottavan" omaa vuoroaan ja jalottelee eri tavalla kuin viime vuonna. Kaikki kanat silti munii tuohon samaan pesään, vaikka toinen pesä on itseasiassa talvipesästä siirretty tutumpi pesä. Olen tussilla merkannut 5 munaa, jotka saa jäädä. Siellä on sitten 1 munan muotonen luonnonkivi ja 2 marmorimunaa. Katotaan kuin käy - pihassa asuu myös lumikko ja saa asua. Minkkin on naapuri saanut tapettua!
Kevättä kaikille! Anna
Anna

Re: äiti ja tytär hautomassa/ munat katoaa

Viesti Kirjoittaja Anna »

Pitää päivittää. Tytär on nyt ottanut hautomisen huostaa, ei halua äitiä (Dalmis) sinne päästää. MUTTA 5 munasta 3 on kadonnut, selvästi menneet rikki - munatahmeaa pesässä. Parvessa siis 2 tosi vomakaasti hautomisinnon omaavaa. Tänä aamuna kahdesta jäljellä olevasta munasta toinen oli pesän ulkopuolella. Otin molemmat munat, putsasin ja laitoin takaisin. Tytär istuu kuin tatti pesässä ja näyttää vihaiselta, kun katsonkin siihen suuntaan.
Voisiko olla se lumikko, joka kanojen lähettyvillä liikkuu? Jotenkin vaikea uskoa, että noi huolehtivat emot itse niitä munia vahingoittaisi.
Anna

Vain 1 tipu!!

Viesti Kirjoittaja Anna »

Tämän vuoden haudonta ei ole onnistunut. Vain 1 merkatuista munista on jäljellä, muut on "kadonneet", rikottu tai rikkoutuneet ja jäännökset on varmaankin syöty.
MITÄ pitää tehdä, jos nyt tuo viho viimeinen kuitenkin kuoriutuu, yksin? Hautova emo on ensikertalainen. Emon äiti aloitti hautomisen, mutta tytär valtasi pesän. Toinen selvästi äiti-tytär (Kultakutri porukka) kaksikko oli tänään suorastaan agressivisesti pyrkimässä hautojan pesään. Olin eristänyt tilan verkkoaidalla. Sinne koko porukka on koko ajan muninut, toinen pesä ei kelpaa. Laitoin Kultakutrit joiksikin tunneiksi talvikotiin, no rauhoittuivat.
Siis mitä teen yksinäiselle tipulle, jos se nyt syntyy? Onko se tuhoon tuomittu?

Pitäisi kuoriutua tänään, huomenna...ylihuomenna
PS. Kanoja on 5+kukko
samapi

Re: äiti ja tytär hautomassa

Viesti Kirjoittaja samapi »

Luonto on ihmeellinen, kun eläimet osaavat aivan luonnostaan hoitaa poikasensa ihan itse.
Seuraa vaan tilannetta saako poikanen rauhan muilta kanoilta.Toisinaan ainaki meillä jotkut kanat yrittää varastaa poikaset ittelleen ja toisinaan niitä nokitaan ihan pahat mielessä. Mie olen yleensä antanu olla emon jonku päivän verkon takana poikasten kanssa niin ehtii poikaset vahvistua.
Yleensä kanat on tosi hyviä äitejä poikasilleen :smt045
Anna

Re: äiti ja tytär hautomassa

Viesti Kirjoittaja Anna »

Keltainen "pääsiäistipu" nähty :smt041 Olen jo kuullostellut, että tipu olisi, mutta emo on niin umpimielisen mustasukkainen, etten ole tahtonut häiritä. Otin tänään pari myöhemmin munittua munaa pois pesästä, kolmas näytti siltä, että olisi juuri kuoritumassa. Muna vähän halki ja vain nahka pitämässä kasassa. En kyllä ymärrä, sillä mielestäni muuta n 21 p vanhat munat on menneet rikki/ hävinneet. No jätin sen kuitenkin pesään. (Piti laittaa hanskat käteen, niin raivokkaasti emo puolusti.) Nyt seuraillaan, täytyy vaihtaa pesä matalampireunaiseksi, jotta tipu pääsee takaisin pesään, nyt pesä on tuollainen vanha pata, jonka reunat luultavasti liian korkeat. Vettä on lautasella ja puuroa tarjolla.
Vastaa Viestiin