NEUVOJA KAIVATAAN KOKENEEMMILTA!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

jmariah

NEUVOJA KAIVATAAN KOKENEEMMILTA!

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Mulla on ongelma, nimittäin hautomaan innostunut silkkikana. :smt003 Se on kököttänyt tyhjässä pesässä varmaan jo kuukauden, kunnes kyllästyin ja vein sille munan alle. Ajattelin että hautokoon ja hoitakoon itse, mutta sitten iski kauhea hyysäämis ja hoiva vietti... :smt005 Jos tipu kuoriutuu, osaako kana hoitaa sen ilman apuja?

Meillä on kanalassa jo patteri päällä ja lämpöä on 12-16'c, joten tarviiko tipu lisälämmitystä vai osaako kana hoitaa lämmityksen?! :smt017

Entä pärjääkö äiti ja poikanen muun parven seassa, vai pitääkö ne eristää muista, ettei kukaan noki tipua hengiltä?? :-k
Parveemme kuuluu 2 silkkikukkoa ja kanaa, 2 rokkikanaa, 1 maatiais kana ja 1 australorps kana. Yhtä lukuunottamatta parvi koostuu viime keväänä kuoriutuneista tirpoista, joten sakki on aika nuorta ja tuleva tipu ensimmäinen meille kuoriutuva.
naibunuuni

Re: NEUVOJA KAIVATAAN KOKENEEMMILTA!

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Kyllä se kanamamma tipunsa osaa hoitaa :smt023
Vielä kun on vaan yks niin riittää siipien alla lämmintä tilaa pitkään.

Riippuu paljolti emästä ja muista, että kannattaako muiden joukkoon niitä laittaa..
Jos emä on kovinkin suojelevainen/ muut ei tipua mene kiusaamaan niin voi olla, että muiden kanssa pärjäävät.
Tosin kun tipujakin on vain yksi niin se on aika nopsaa kerrasta poikki koko homma jos joku sen esim menee tallomaan ja sitten on mamma ilman vaavia..

Eipä tuo varmaan olisi pahitteeksikaan, että laittaisi ne aluksi omaan tilaan kunnes tipu on hieman kasvanut. Jos siis semmoinen mahdollisuus löytyy :smt023
Meillä esim "tipula"/tipujen tila on heti muiden kaakattimien tilan vieressä niin, että on tiheällä verkolla erotettu toisistaan (näkevät toisensa ihan vierestä mutta esim tiput ei mahdu verkosta päitänsä tuikkasemaan isojen puolelle).
Näin ne vähän niinkuin pääsevät tutustumaan muuhun laumaan heti alusta asti mutta ovat kuitenkin tallomisilta ja nokkimisilta turvassa :smt002
jmariah

Re: NEUVOJA KAIVATAAN KOKENEEMMILTA!

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Kiitos vastauksesta. Meillä on kyllä aika pieni tuo kanala, kun tarkoitus oli, et tipuja ei aleta kasvattelemaan.. Mut näinhän tässä kuitenkin kävi... :smt044 täytyy rakennella sitten jonkinlainen aitaus tirpan turvaksi.
Sitten jäin miettimään vielä sitä, että kun tipu kuoriutuu, niin tarviiko sitä kuivatella mitenkän esim. lämpölampun alla vai kuivuuko se kanan hoivissa? :-k
Pimu

Re: NEUVOJA KAIVATAAN KOKENEEMMILTA!

Viesti Kirjoittaja Pimu »

jmariah kirjoitti:Kiitos vastauksesta. Meillä on kyllä aika pieni tuo kanala, kun tarkoitus oli, et tipuja ei aleta kasvattelemaan.. Mut näinhän tässä kuitenkin kävi... :smt044 täytyy rakennella sitten jonkinlainen aitaus tirpan turvaksi.
Sitten jäin miettimään vielä sitä, että kun tipu kuoriutuu, niin tarviiko sitä kuivatella mitenkän esim. lämpölampun alla vai kuivuuko se kanan hoivissa? :-k
Ei tarvi kuivata, mamma hoitaa! Meillä on tiput muiden seassa, tällähetkellä kahdella kanalla yhteishuoltajuudessa 2 tipua ja muut ei kyllä kiusaa.
Itse pidän siis tiput muiden kanssa mutta jos yhtään epäilee niin kannattaa eristää viikko-pari..
jmariah

Re: NEUVOJA KAIVATAAN KOKENEEMMILTA!

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Onkos sulla Pimu pelkästään silkkikanoja? Mun on varmaan alkuun varmuuden vuoks eristettävä tipu ja emo, kun tuo meidän vuoden vanha rokki luulee olevansa muita parempi, ja saattaa ohimennen nokkasta muita kanojakin jos ne sattuu edessä olemaan, joten siihen en oikeen luota. :smt021 Muut kanat varmaan osais ollakkin.
Joku mulle joskus sanoi et silkkikukotkin osallistuu tipujen hoitoon.. Pitäköhän sekään paikkansa?! :smt017 Olishan se hienoa jos pitäisivät emon kanssa poikasen puolia. :smt045
Pimu

Re: NEUVOJA KAIVATAAN KOKENEEMMILTA!

Viesti Kirjoittaja Pimu »

jmariah kirjoitti:Onkos sulla Pimu pelkästään silkkikanoja? Mun on varmaan alkuun varmuuden vuoks eristettävä tipu ja emo, kun tuo meidän vuoden vanha rokki luulee olevansa muita parempi, ja saattaa ohimennen nokkasta muita kanojakin jos ne sattuu edessä olemaan, joten siihen en oikeen luota. :smt021 Muut kanat varmaan osais ollakkin.
Joku mulle joskus sanoi et silkkikukotkin osallistuu tipujen hoitoon.. Pitäköhän sekään paikkansa?! :smt017 Olishan se hienoa jos pitäisivät emon kanssa poikasen puolia. :smt045
Joo, vain silkkikanoja. En jotenkin ajatellut että sullakaan muita olisi (mitenniin silkkeihin hullaantunut :smt003 ).
Meillä justiinsa yhytin yhden nuoren tipun kukon alta lämmittelemästä :smt060 Ei ne niitä sen kummemmin hoida mutta sietävät.
naibunuuni

Re: NEUVOJA KAIVATAAN KOKENEEMMILTA!

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Meillä kyllä ainakin pääkukko hoitaa/ pitää tipujen puolia (Marans) mutta juurikin tuo kun on eri rotuja (isoja ja pieniä) niin ei koskaan tiedä, että mitenkä muut kanat tipuihin suhtautuu.
Ja vaikka hyvin suhtautuisivatkin niin pieni tipu voi helposti jäädä ihan vahingossakin isompiensa jalkoihin jos jotakin hälinää kanojen kesken tulisi.

Jos esim kevyt silkki sattuisi tipun yli kävelemään niin ei seuraamukset välttämättä ole yhtä vakavat kuin juurikin vaikka ison rokki kanan tallomaksi joutumisessa.

Monella kanallisella joilla tipuja olen nähnyt niin on emo tipuineen majaillut ihan semmoisessa kaninhäkissä mitä esim eläinkaupoissa myydään.
Sitä häkkiä on sitten pidetty muiden kanojen joukossa vaikka jossain nurkassa missä on vähä rauhallisempaa.
Siinä siis eräänlainen vaihtoehto.
Tuommoisen vastaavanlaisen tilanhan saa helposti juurikin jollain verkollakin eristettyä kanojen tilasta.
Pitää vaan muistaa, että tipu on kuoriutuessaan niin pieni, että verkko saa kyllä olla TODELLA pienisilmuista, että tipu ei siitä läpi pääse ( oon isompienki tipujen nähny änkevän tollasten tiheäkalteristen kaninhäkkien kaltereiden välistä ).

Jonkun viikon kun tipu saa rauhassa mammansa kanssa kasvaa niin on sitten isompana taitavampi väistelemään isompia ja pysyy paremmin/turvallisesti emon perässä :smt023

Nyt pidetään kaikki peukut pystyssä, jotta tipu sieltä munasta kuoriutuu ja kanamamma saa ansaitsemansa palkkion :smt038
jmariah

Re: NEUVOJA KAIVATAAN KOKENEEMMILTA!

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Juu on muitakin kanarotuja, mutta olen minäkin silkkeihin niin rakastunut etten vois kuvitella enää eläväni ilman niitä (mulla 2 kanaa ja 2 kukkoa) :smt049 :smt054
Eikai noilla silkeillä ole sitten jatkuvasti vauvakuume päällä, vai kerkeekö ne välillä munimaankin? :smt003
Voishan niiden aina sillon tällön antaa tipuja hautoa, mut löytääkö niille sit helposti uudet kodit? :-k
naibunuuni

Re: NEUVOJA KAIVATAAN KOKENEEMMILTA!

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Niin ja Pimu, eipä tuo mikään ihme ole, että Silkkeihin olet mennyt hurahtamaan, onhan ne nyt niin ihunia, jotta jestas sentään :smt055 :smt040

Ja jmariah, kun muut varoittelee, että tää harrastus mitä todennäköisimmin lähtee ennemmin tai myöhemmin käsistä niin kannattaa vaan uskoa :smt003 ( nimim. "Kokemusta on" :-" )
naibunuuni

Re: NEUVOJA KAIVATAAN KOKENEEMMILTA!

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Katoppas, ehti väliin tulla uutta viestiä.. enkai suinkaan ole hidas kirjottelemaan :smt005

Nää meidän silkit on ainaski, melkeinpä voisi sanoa, että aina valmiita hautomaan!
Partasilkit on täälä meillä noita normeja vieläkin toivottomampia tapauksia hih :smt050

Kun vaan munat käy mahdollisimman heti muninnan jälkeen noukkimassa niin saa tuota noiden hulluutta jotenki pidettyä aisoissa (ei oo ollu yhtään tavatonta esim, että ovat munia kahminu johonki piiloon ja peitelly ne turpeeseen kunnes sitten niitä on niiden mielestä tarpeeksi ja rupeavat sitten hautomaan!)

Mä oon edes jotenki onnistunu oppimaan ton noiden munintarytmin (siis silkkinen) sillain, että tiedän koska munivat ja koska munia on mukamas tullut liian vähän (eli piilotettu jonnekki) :smt005
naibunuuni

Re: NEUVOJA KAIVATAAN KOKENEEMMILTA!

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Ja jos silloin tällöin niiden antaa muutamat munat hautoa niin ei luulisi olevan hirveen vaikeeta löytää uusia koteja :smt023
jmariah

Re: NEUVOJA KAIVATAAN KOKENEEMMILTA!

Viesti Kirjoittaja jmariah »

No huh.. että sitten vielä piilotteleekin! Tässähän täytyy olla tarkkana jos tulee useampi munaton päivä peräkkäin :smt040
Nuo silkit kyllä otinkin enempi lemmikiks ja nuo ns. tavalliset munien takia, joten eipä se haittaa vaikka ne ei jatkuvasti muniskaan. :smt003
Hih.. kävin tänään lampun kanssa tutkimassa munaa, ja kyllä siellä jo selvästi näkyi kohta mistä lähti isoja verisuonia. :smt041
naibunuuni

Re: NEUVOJA KAIVATAAN KOKENEEMMILTA!

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

:smt041

Hienoa!
Hih, varoppa vaan kun tuo menee ja kuoriutuu niin ihastutpa pian niinkin hurjasti, että kohta jo huomaatkin "vahingossa" jättäväsi munia keräämättä.. siis "aivan ehdottoman vahingossa vaan" :-" :smt003
jmariah

Re: NEUVOJA KAIVATAAN KOKENEEMMILTA!

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Nyt on Hertta hautonut munaansa jo 14 päivää, ja tipun alku on kasvanut jo kovasti ja myös liikkuu paljon. :smt023 :smt041
Mitenkäs teillä joiden kanat on itse hautonut munansa, monentenako päivänä on tirpat yleensä kuoriutuneet?
Hitsi, täähän alkaa käydä jännäks.. :smt003
naibunuuni

Re: NEUVOJA KAIVATAAN KOKENEEMMILTA!

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Jostain syystä ne on meillä aika usein kuoriutunu siinä 20 pvä.
Tai vähintäänkin ruvenneet tuolloin kuoriutumaan.
Ja ruskuaispussitkin on jo tuolloin olleet vetäytyneitä, että ei ole roikkunut perässä :smt003

Normaalistihan ne kuoriutuu 21 pvä ja vaikka meniski päivän yli niin ei välttämättä vielä tarvi huolestua :smt001


Kyllä se vaan on jännää joka kerta!
Tääläki on tulevana vkl laskettu aika Maranssin munaateilla ja innolla odotellaan :smt038
Vastaa Viestiin