munasta auttaminen

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä olen auttanut kahta ankanpoikasta, molemmat kuoriutuivat väärästä päästä. Yritin auttaa minimimäärän, kuoriutumiset siis olivat pysähtyneet heti alkuvaiheeseen. Toisen auttamine noli loppupeleissä melko pitkälle mennyttä. Molemmat selviytyivät, mutta aluksi niissä oli kummassakin jotain vikaa: toisella oli räpylä mukkelis makkelis, ja toisella oli vino pyrstö. Molemmilla vamma oikeni, mutta jalkavaivaisella oli koko kasvuiän heikot lonkat. Eli auttamisella ottaa myös sen riskin, että tipulla on joku vamma, ja sen voi joutua sitten itse lopettamaan. Itse en olisi auttamiseen muuten ehkä lähtenyt, mutta olen lukenut jostakin että noita "vääräpäisiä" tipuja voi joutua auttelemaan koska kuoriutuminen on siten vaikeampaa.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
kanamummo

Re: munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kompsit Tipsille, ei se taida kannattaa autella. Luonto tekee minkä luonto tekee. Tämän takia mulla ei ole enää hautomakonettakaan, enpähän mäne sorkkimaan! :smt003
NellieNalle
nuorikko
Viestit: 63
Liittynyt: 13 Helmi 2020, 12:55

Re: munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja NellieNalle »

En todellakaan ole mikään ekspertti, konehaudontoja on takana tasan yksi. Vastaan nyt kuitenkin oman kokemukseni perusteella. Ilmeisesti kone kävi liian kuivana sillä 12 kuoriutuneesta jouduin kätilömään neljä tipua kuoristaan. Kaikki tapaukset olivat samanlaisia: tipu oli tehnyt ison reiän tai railon mutta sitten kalvot kuivuivat tipuun kiinni. Olin lukenut että tipuja ei pitäisi auttaa, joten odotin lähes vuorokauden ennen kuin hermo petti ja kuorin ensimmäisen. Seuraavat kuorin nopeammin. Yksi 14 tuntia kuoressa ollut lopetettiin eilen, oli jalkavikainen ja todella heikko. 18 tuntia kuoressa ollut on nyt porukan reippaimpia ja syö, juo ja juoksentelee. Noin 8 tuntia kuoressa ollut on myös reipas ja pirteä pikkutipu, nopeimmin autettu on myös reipas mutta syntyi kippuravarpaana. Kirmailee tuolla nyt hammaslääkärin ajanvarauskortista ja ihoteipistä tehdyissä "kengissään". Jos varpaat suoristuvat niin autettujen eloonjäämisprosentti olisi sitten huikeat 75. Mutta toki kaikki tekivät itse töitä kuoriutumisensa eteen, jokaisella verenkierto kalvoissa oli jo tyrehtynyt ja ruskuaispussi vetäytynyt. Tämän kokemuksen pohjalta aion jatkossakin auttaa vastaavissa tilanteissa, sillä kyse ei ole tipun heikkoudesta vaan haudontaolosuhteista. Jos on oma moka, silloin autan.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ehkä kuitenkin kannattaisi hoitaa ne haudontaolosuhteet kuntoon ettei tarvitse auttaa :smt001 Kun olosuhteet ovat kunnossa ja siitosmunat hyviä tiput kuoriutuvat kaikki vuorokaudessa, mä en enää odota niitä matti myöhäsiä ,niissä on aina jokin vika jos kuoriutuminen pitkittyy.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
NellieNalle
nuorikko
Viestit: 63
Liittynyt: 13 Helmi 2020, 12:55

Re: munasta auttaminen

Viesti Kirjoittaja NellieNalle »

Maattari, toki näin. Haudoin lainakoneella koneen valmistajan ohjeen mukaan ja sitten kävi miten kävi. Koen että "vika" oli silloin oma joten siksi autoin. Ja olen tyytyväinen että päätin niin tehdä :smt001

Jk. Kuoriutumisesta on jo monta viikkoa ja ajattelin kertoa näiden kuorestaan autettujen kohtaloista. Se yksi tosiaan jouduttiin lopettamaan mutta kolme muuta ovat jo ihan kunnioitettavan kokoisia kana- ja kukkonuorikoita ja kirmaavat parasta aikaa kanalassa. Jos oikein muistan, kaksi on kanoja ja yksi kukko.
Vastaa Viestiin