JIPII! Jo haudotaan!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Peukut pystyyn että haudonta onnistuu! :smt038
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Tsemppausta täältäkin :smt001
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Onnea haudontaan! :thumbright:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tsemppiä hautojalle! Laskitkos Hilmuska, että montako munaa vaati haudontainnon herääminen? Onko tämä hautoja eri kuin se tipunsa menettänyt?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Upitan tätä keskustelua kertomalla että kokeilin Elojalan vinkkiä ja rouhin tipusille kauroja monitoimikoneella. Tosin tuloksena ei ollut sananmukaisesti rouhetta, ennemmin kaurankuorensekoista jauhoa jossa oli vähän karkeampaakin ainesta ja joukossa aina muutama kokonainen jyväkin...
Mutta tipuille kelpasi :sign11: Itse asiassa näytti sille että ne ekana nokkivat seasta kokonaiset jyvät, ilmeisesti ne kelpaavat jo ravinnoksi tuonikäisille.
Luulenpa että vastamyllytetty kaura on ravintorikkaampaa apetta kuin ryynit tai se veteen liotettu kuiva vaalea leipä jota olen itse tipuille tarjoillut viljaruokana :roll:
Muuten(kin) liputan monipuolisen ravinnon puolesta :gayflag: jotta tiput kasvavat hyvinvoiviksi komeiksi kanoiksi ja kukoiksi ja oppivat syömään erilaisia ruokia. Meillä tiput syö hyvällä halulla herne-maissi-paprikaa (josta aikuiset hylkii niitä herneitä) ja keitetty peruna on oikeaa herkkua.
Munitusrehua en minäkään osaa pitää kovin vaarallisena, ei kai ne nyt aikaansa ennemmin juuri munia ala vaikka sitä antaisi? Sillä logiikallahan kukonkin pitäisi munia :smt005 Eikö munitusrehun "vahvuus" perustu pitkälti siihen että siinä on paljon valkuaista, mitä myös kasvavat eläimet tarvitsevat. Ja kaikki kivennäset ja vitamiinit kanoille sopivassa muodossa ja suhteessa...
Vastaa Viestiin