kana rikkoo munansa -puutos?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

oivamainio

kana rikkoo munansa -puutos?

Viesti Kirjoittaja oivamainio »

Kananhoidossa aloittelijana joudun kääntymään puoleenne:

Meillä on maatiaiskana ja -kukko nyt toista viikkoa. Kana on muninut tähän mennessä kolme munaa, mutta rikkonut ne kaikki itse (tai kukko rikkonut?). Johtuukohan tämä käytös jostain ruoka-aineen puutteesta?
Kanoille annetaan valmisrehua, kauranjyviä ja ruoan jämiä. Kananmunankuoria on pilkottu ruoan joukkoon ja hiekkaa on tarjolla. Kanankalkkia ei ole -mitä se on?
kana10

Re: kana rikkoo munansa -puutos?

Viesti Kirjoittaja kana10 »

Jotkut kanat saattaa oppia syömään muniaan. En kyllä tiedä miten sen saa loppumaan.

Kanankalkki on hiekkaa jota saa ostaa esim. maatalouskaupoista. Se olisi kanoille melko tärkeää jotta kanojen luut ja munankuoret pysyvät vahvoina. :smt001
Karhurouva

Re: kana rikkoo munansa -puutos?

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Kanakalkin pitäisin koko ajan saatavilla. Jo ihan siitäkin syystä, että näyttää, että "tilaisuus tekee varkaan". Meillä oli joitakin viikkoja sitten yksi muna tullut tantereelle, ilmeisesti joku rouvista vasta aloitteli munintaa. Tyhmänä jätin sen hetkeksi siihen mennessäni kasvimaalle. Kunnes huomaan, että muna on rikki, ja yksi kanoista nokkii sisältöä. Hätyytin kanan pois ja tutkin munan, se oli hyvin hapero verrattuna näihin muihin. Luulen, että se oli kanan kuopiessa lentänyt orren jalustaan ja rikkoutunut, ja hassuhan se kana olisi, jos ei kokeilisi maistaa. Onneksi en munansyöntiä ole muuten huomannut, ja harvase päivä löytyy jokaista kanaa kohti muna, eli ei taida olla ongelmaksi asti moista. Tietysti tuonkin olisi voinut ehkä ehkäistä, jos olisi ollut enemmän erilaisia munintapesävaihtoehtoja tarjolla, nuori kana ei ehkä hoksannut pesää, ei sitä kelpuuttanut tai se oli varattu kun juuri ensimmäinen muna sattui tulemaan. Tiedä häntä.

Eilen hoksasin myös, että kerättyjen munien kanssa saa olla tarkkana. Olin kerännyt munat jaloittelutarhan ulkopuolelle kuppiin, ja kun frouvat tepastelivat irti, niin pitihän se käydä tarkistamassa kaikki mahdolliset astiat. Kokeilivat nokatakin, mutta onneksi ehdin väliin. Taisi kaikua frouvien päässä vain "kupeissa on ruokaa, kupeissa on ruokaa, kupeissa on ruokaa..." :smt045
kikka

Re: kana rikkoo munansa -puutos?

Viesti Kirjoittaja kikka »

Meillä oli sama ongelma alkuvaiheessa...vaikka tarjolla oli kalkkia ja ruokinnan piti olla kohdallaan, oppivat kanaset jostain syystä hajottamaan muniaan ja popsiavat ne itse parempii suihin. Tilanne meinasi riistäytyä käsistä kun ne oppivat tempun toisiltaan ja joka päivä tuntui olevan yksi "munansyöjäkana" enemmän. Kiinnijääneet (omin silmin nähdyt) poistettiin joukosta, ja munien vahtimista tehostettiin. Vapaapäivänä hyppäsin kanalassa jopa kerran tunnissa keräämässä munat, että varmasti ehdin ennen kanoja. Lennätin pesien ympärillä roikkuneet munia kyttäävät kanat ulos, ja annoin vain pesissä olevien jäädä sisälle. Lisäksi keräsin luonnosta pyöreitä munan kokoisia kiviä ja maalasin niitä valkoisiksi. Niitä asettelin pesään "huijausmuniksi" siinä toivossa että kanat erehtyisivät nokkimaan niitä ja satuttaisivat nokkansa. Nämä keinot tuntuivat tepsivän, parin viikon jälkeen saimme tilanteen haltuun ja nyt ei rikottuja/syötyjä munia enää ole ollut kuin satunnaisesti. Luulen että etenkin "kivi-kikka" tepsi, koska se oli selvästi ärsyttänyt monia kanoja. Kivet ovat vieläkin pesissä ja joskus näkee niiden päälle tempaistun kakka-läjän suuttuneelta nokkijalta, joka on ilmeisesti kolhaissut nokkansa ahneuksissaan... ; ) Ei kannata luovuttaa ja lannistua heti, parin viikon työllä ja vaivannäöllä saattaa saada opetettua kanat tavoille takaisin! : ) Ja munankuoret kannattaa tietysti musertaa mahd.pieneksi ja sekoittaa ruuan joukkoon, etteivät hoksaa niistä alkaa syödä munia! Me jätimme munankuoret jopa antamatta muutaman viikon ajan kun tämä ongelma oli päällä.
Raudunkulman pappa

Mikähän puute

Viesti Kirjoittaja Raudunkulman pappa »

Vai ovatko muuten vain oppineet syömään muniaan. Puolitiivistettä annan riittävästi sekä ruuanjätteemme nokittavaksi. Jyvää ja vettä on aina saatavilla, lämpötilä kanalassa talvella tasainen plus viisi. Hyvinvoivan näköisiä ja munivat kyllä, nytkin, nuoria kun ovat marraskuussa munintansa aloittaneita. Hiekkaa saavat että eivät ole "terävän" puutteessa. Mites kalkki, sitä en ole erikseen antanut?
Raudunkulman pappa

Re: Mikähän puute

Viesti Kirjoittaja Raudunkulman pappa »

Vielä, että munan kuoria emme ole ruuanjätteissä antaneet. Emme siis ole niitä opettaneet, ja vellit jää munintapesään mutta kuoret nokitaan niin ettei muruakaan löydy...
Jemuli

Re: Mikähän puute

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Kyllä kanakalkkia tai murskattuja munankuoria tulisi olla koko ajan vapaasti kanojen saatavilla, munivat muuten "luistaan" ja tuo munankuorien syöminen johtuu varmaankin siitä, että puute kalkista on kova.
Bean

Re: Mikähän puute

Viesti Kirjoittaja Bean »

Kalkkia tulee tarjota kanoille, jos puolitiivistettä annetaan. Eli esim. 50% puolitiivistettä ja 50% kauraa koko ajan kanojen saatavilla sekä sitten lisäksi vielä ruoantähteitä ja soraa, kalkkia ja vettä. Kalkkia saavat myös munankuorista, mutta olin jostain lukevinani, että olisi hyvä kuivata kuoret ennenkuin niitä murentaa ja antaa kanoille, etteivät yhdistä niitä muniin ja täten opi rikkomaan ja syömään munimiaan munia.

Täystiivisteessä taitaa kalkkikin olla jo mukana, eli silloin ei välttämättä kalkkia erikseen tarvitse antaa.

Toivottavasti lopettavat munien syönnin kalkin antamisella...voi olla, että kerran opittua pahaa tapaa ei ihan heti lopeteta.. :smt017
Raudunkulman pappa

Re: Mikähän puute

Viesti Kirjoittaja Raudunkulman pappa »

Kiitosta kovasti. Jostakin syystä aikaisempina talvina vain tätä ongelmaa ole ollut, mutta kyllä pappa lähtee maanantaina ostamaan kanoille kalkkia.
helmutti

Re: Mikähän puute

Viesti Kirjoittaja helmutti »

Toivottavasti teidän kanat ei ole yhtä nirsoja kun meillä; kalkki ei kelpaa, ainoastaan ne munankuoret...
jean

apuja tarvitsisi munan rikkojia kanalassa :(

Viesti Kirjoittaja jean »

Minun eka nuorikkoni alkoi munimaan , mikä oli aivan ihanaa jee!! Kaksi munaa ehdin saada ja sitten tuli 3 päivän tauko ja aloin epäillä että syövät munat.
Niinhän pesän pohjalla löytyikin valkuaiset :(
Ihan hanurista mulla on viisi maatiaista joista tää yksi munii nyt, muidenkin pitäisi pian aloittaa. Mikä neuvoksi?

Olen kuullut jostain pippuri-sinappi tahnasta ja haluaisin heti kokeilla sitä. Onko kenelläkään mitään ohjetta?

Minulla oli aiemmin vanhoja hybridejä (samaan aikaan näiden kanssa) jotka sitten hävitin pois juuri takia että keksivät rikkoa munat.
Maatikko

Re: apuja tarvitsisi munan rikkojia kanalassa :(

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Onhan pesä hämärä ja rauhallinen?
Saavathan kanat kalkkia (ja protskua)?
jean

Re: apuja tarvitsisi munan rikkojia kanalassa :(

Viesti Kirjoittaja jean »

Pesät on hämärässä, ja kanalasta ei suoraan näe pesiin tosin ne on pöydällä joten helposti pääsee muutkin sinne pesään.
Tänään olivat vierittäneet munan ulos pesästä ja rikkoneet siihen pöydälle.
Saa ne proteiinia kalana,lihana,herneinä ja ruuan tähteinä mutta ehkä liian vähän, täytyy lisätä proteiinin määrää.Kanakalkkia saavat.
Kyllä niin harmitaa :(
jean

Re: apuja tarvitsisi munan rikkojia kanalassa :(

Viesti Kirjoittaja jean »

Niin ja kummallista kun isot munat pesässä ne jättää rauhaan??
sasu

Re: apuja tarvitsisi munan rikkojia kanalassa :(

Viesti Kirjoittaja sasu »

Minä ostin tiimarista vinon pinon muovimunia, ja laitoin niitä pesiin, ja lattialle myös, kun joku sinnikkäästi munii lattialle ja sitten rikkovat. Kana munii sinne muovimunien joukkoon, ja hakkaa nokkaansa suurella todennäköisyydellä tyhjään, kun on yksi aito kymmenen kovan joukossa. Ja tiuhaan käyn noutamassa munat.
Vastaa Viestiin