Punaheltta + muut valmisrehut

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Pikkupunahelttaa on sekä cc:nä että ilman. Jos on cc, ei munia voi syödä. Jos ei ole cc, niin homma bueno. Voi tietysti olla, että muninta hiukan laskee, jos rehussa ei ole tarpeeksi poweria munimiseen, mutta sitä voisit paikata sit muulla ruualla.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Eli siis (vääntäen itselleen rautalangasta) jos ei pussin kylessä ole cc-merkintää, voin huoletta syöttää kaikille (tai siis niin huoletta, ku nykyään voi rehua ylipäätään syöttää)?
Mitähän siitä sit munivien ruuaks niinko uupuis, eli millä kannattais paikkailla (proteiinia, hiilareita vai mitä)??

Pitääki kipittää heti tonne cc-tsekkaamaan säkki.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mulle sanottiin paikallisessa agrissa, että pikkupunaheltta cc:tä ei saa enään säkkitavarana. Että pitäs ottaa irtona, vissiin sitten heti se tonni!
Tuntu vähän kummalle, mutta on kai se uskottava.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

No tässä meiän säkissä ei oo kyllä minkäänlaista cc-merkintää missään. Ei kylessä, eikä lapussa. Taidanpa syöttää sitä koko porukalle kauran kera, kunnes tää salmonella-jupakka johonki suuntaan selkeentyy.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Sopiiko kysellä tällasta tässä topikissa...? Käyttämänne sanat tiiviste ja puolitiiviste ja Punaheltta sun muut ovat mulle ihan hebreaa. Tässä kuvia mitä meiltä löytyy kanoille tällä hetkellä. Etsin oikeaa suomenkielistä nimeä lähinnä näille ekan kuvan "papanoille". Syötetäänkö Suomessakin kanoille tämän näköistä ruokaa? Löysin just lapun jossa luetellaan mitä pötkylät sisältää ja suomennostyöni on vielä vaiheessa. Kiinnostaa lähinnä se että syötättekö tekin kanoille näitä ja millä nimellä papanoita kutsutte.
Kuva
Lisäksi meiltä löytyy maissia murskattuna ja kokonaisena:
Kuva
sekä tällasta sekoitusta:
Kuva

Lisäys: Tässä pötkylöiden ainekset vapaasti suomennettuna. Pari ainesta on kyssärillä ko ei löytyny sanakirjasta.
Proteiinia 16%
Selluloosa 6.5%
Rasvaa 1.8%
Tuhkaa 4.5%
Kalsiumia 1.2%
Fosforia 0.45%
Vitamiini A: 7500 DM
Vitamini D3: 2000 DM
Vitamiini E (A-tokoferoli): 20 mg
Natriumia 0.13%

Ainekset:
Ohraa 53.5%
Maissia 10%
Leseitä? 10%
Auringonkukkajauhoa 8%
?jauhoa 4%
Soijajauhoa 8%
Johanneksenleipäpuujauhoja 4%
Kalsiumkarbonaattia 1%
Natriumkloridia 0.5%
Vitamiineja ja hivenaineita 0.5%
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

Papanoita kutsutaan täällä sanalla pelletti . Ainakin kalkkunoille tarkoitettu ruoka on täällä tossa muodossa (suomen rehun), syötän meidän riikinkukoille kalkkuna kolmosta.
Hyvännäköisiä ruokia teillä siellä on.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Lese on yleensä joko kauran tai vehnän kuorta joka jää yli kun immeisille tehään valkosta jauhoo..suomessa lesettä saa tollain pellettinä.. mää käytän sitä vuohilla ja lampailla ja joskus linnuillakin.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Kiitos vastauksista Maunu-muorille ja Hakalan emännälle. Nopea yhteenvetoni tästä on se että noita kanoille syöttämiämme pötkylöitä, pellettejä, te Suomessa syötätte kaikille muille elikoille paitti kanoille... Kääk...! Mennäänkö me nyt tässäkin pieleen...? Hyvin pelletit niille kuiteski maistuu, kuten myös tolle satapäiselle katollamme rusketusta ottavalle pululaumalle...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kyl musta sää voit noita syötellä ihan rauhassa.. Lese on vanha hyvä ruoka, jota käytettiin kanoilla erityisesti liotettuna appeessa, mut silloin ei saanut pellettiä.

Toi pelletöinti on leseen kohalla täällä alotettu vasta ehken vuos sitten, varmaan vähentää pölyämistä ja helpotttaa automaattiruokintaan.

Uskosin, että myös tuo seos maistuu teitin tirpolle.

Mulla on kanssa ollut maissia linnuille, meillä on, ainakin tällä hetkellä, sellainen tilanne, että saan niin paljon kaikkee, mistä ite kokkailla, ettei (onneksi ) oo tarvinnut turvautua valmiisiin rehusekotuksiin vähään aikaan.(eikä mulla ole viimekesän petovahinkojen jälkeen yhtäpaljoo lintuja kuin ennen)

Eli meillä rehustus pohjautuu aika paljon siihen, että ehdinkö/jaksanko työpäivän jälkeen kuinka tirpoille kokkailla sekä ihan perusraaka-aineisiin kuten kuorimattomaan kauraan, herneeseen, rypsiin, ja tohon leseeseen.
ja sitten siihen munitusrehuun jos en ehdi tehä apetta. Pakkasilla saatan antaa tirpolle myös pähkinää ja auringonkukkaa.

Aika paljon oon viimeaikoina keitellyt kanoille maitotuotteista juustomassaa ja sotkenut sitten siihen esmes isokokosta kauraryyniä.. ja herassa sitten oon kokkaillut muuta (ei pala niin helposti pohjaan kuin puhas maitopohjainen).

Kyyhkyt saa joskus jotain extraa, kuten hissiä, tattaria jne.. riippuu vähän siitä, jos jotain on tarjouksessa immeiskaupassa, mut mulla ei ookaan niitä kuin kaks vain, niin törsään joskus ..
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Kun olette ostaneet pikkupunahelttaa, kuinka pitkälle siinä on yleensä päiväystä? Joka ikinen kerta kun vanhempani ovat rehua tilanneet, päiväys on joko ollut valmiiksi vanha tai juuri vanhaksi menossa. Viimeksi saivat valituksen jälkeen kaksi säkkiä yhden hinnalla kun päiväys oli menossa juuri umpeen. (Ja kahdesta säkistä ei mitään hyötyä kun ei ole tarvetta, toista säkkiä syötettiin luonnon linnuille talvella :smt003 ). Onkohan tuo tilauspaikasta kiinni vai onko joka paikassa ihan sama homma? Ensimmäisessä muualta tilaamassani säkissä sitä päiväystä oli kyllä... mutta silloin oli kevät ja menekkiä muutenkin paljon. Ehkä riippuu vuodenajastakin mitä saa?
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Täällä sanovat Agrissa, että sitä ei mee kun mulle tota Pikkupunahelttaa. Että tilaavat sitten kun tarvitsee. Ehkä sitä menee vähän, yleensäkkin.
Eh..en oo edes huomannu sitä päiväystä kattoa, kun oon meinannu että sitä on, kun tilaavat....
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Häh, äkkivilkaisulta nuo kotopullakin pelletit on ihan kelpo kananruokaa, eikö nuo nyt ole ihan täkäläiseen täysrehuun verrattavaa evästä? Vilkaisin Rehuraision sivuilta ja ainakin protskupitoisuus täsmää Kanaherkku-Aktiiviin joka on täysrehu, joku jolla on tuotekortti ja enemmän tietoa voi tehdä tarkemman vertailun.
Sisältöhän tärkeämpää on kuin olomuoto (joka on vaan sen verran tärkeää että kelpaa kohde-eläimelle), ja varmasti kanat syökin tuonnäköisiä pötkylöitä. Nää meikäläiset kananrehuthan on ikäänkuin pilkottua pellettiä eli rouhetta (enste ainekset tiivistetty yhteen ja sitten rouhittu pieneksi). En mä nyt ymmärrä miten maunu-muori keksi noita kotopullakin kananeväitä leseen verrata kun ei tossa lesettä ollut muuta kuin pelletissä tuo 10%?
Että syötä vaan kotopullaki niitä pellettejä!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Piti ihan käydä tarkistamassa Pikku-PH:n päiväykset. Meillä se on aina tilattava, muttei silti näköjään tuoreena saa. Valmistettu marraskuussa, ostettu maaliskuussa, toukokuussa loppuu päiväys. Mutta kun se on 'parasta ennen'-päiväys, niin mä kyllä aina syötän säkin viimeistä murua myöten. Jotain viherrystä tai kotipöperöä siinä rinnalla, niin jospa se ravintosisällön köyhtyminen säilytyksen aikana sillä korvaantuisi.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Täälläpäin on ainakin tooosi vaikea löytää tuoretta rehua. Sellasta voi löytyä, jossa ei nyt vielä oo päivä ihan ummessa. Yritin tolta yheltä hyväkkäältä ostaa alennuksella, kun oli vanha säkki, niin hän totesi, ettei voi myydä, kun on vanhaa. Vaan siellä se sama säkki oli täyteen hintaan myynnissä vielä viikon päästä.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Kiitoksia kommenteistanne pelletteihin liittyen. Nyt voin vähän paremmalla omallatunnolla syötellä niitä. Jostain syystä kun näytän luottavan omanmaalaisteni arviointeihin enemmän :smt002
Vastaa Viestiin