Punaheltta + muut valmisrehut

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Maikki kirjoitti:Jos kirrin agrista tilasit, niin jospa ne sieltä osais automaattisesti sitä lisäaineetonta tilata. Sen verran me ollaan rehua muiden jyväskylän viiriäisihmisten kanssa sieltä osteltu, että luulis niiden jo muistavan.
Juu, sieltä tilasin. Mutta kassalla oleva ei paljoa tiennyt, soitti jonnekin toiselle henkilölle ja teki tilauksen sieltä kautta... No, jos tulee väärää niin voihan sitä niin kauan syöttää kun ne ei vielä muni. Ja ei kai sitä säkkiä ole sieltä edes pakko ottaa jos se on väärää. Mutta no, toivotaan että on oikeaa.. suuremmalla todennäköisyydellä varmaan onkin :smt001

Jos käy kuten mun unessa että kuorituu vain yksi tipu, sille on sitten ainakin ruoka turvattu kun on 40 kg sapuskaa. Siitä tuleekin sitten sumopainijatipu :smt003
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Onko Balans-Punaheltta rehu kuinka suurta raekooltaan (esim. pikkupunahelttaan verrattuna)? Mietin jos alkaisi antamaan sitä viiriäisille. Siinä kun olisi kalkkikin samassa. Mutta en uskalla tilata kun en tiedä kuinka suurta raetta se on.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Raekoko on suurinpiirtein sama. Hieman näyttää vaihtelevan näissä säkkitavaroissa...välillä sama eväs on isompaa ja välillä pienempää...Kerran mulle kävi jopa niin, että Pikku-PH oli suurempirakeista kuin Balans-PH. Tämän hetkisessä B: ssa on melkein puolet ihan jauhoa. Voit huoleta tilata...sitä voi käyttää suositustenkin mukaan yli kolmeviikkoisille viiruille.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Laitanpa muillekin tiedoksi, kun sain tosi hyvää palvelua! Laitoin sähkärillä kysymyksen Suomen Rehulle tällaisesta harrastekanalatouhusta ja sen rehuista. Sieltä soitti mulle kanojen ruokinnan ruokintakonsultti ja vastaili kysymyksiin! Wau! (Harvinaista asiakaspalvelua.)

No niin, mä kyselin tähän omaan tilanteeseen, että kun on kolmisenkymmentä kanaa, joissa on tipuja ja nuorikoita ja munivia ja lisäksi vähän viiriäisiä ja pari ankkaa, niin mitkä rehuratkaisut ois hyvät niin, että selviäis parilla eri rehulla kaikkien kanssa ja sais antaa kauraa + keittiöjämiä huoletta. Ja vastaus oli:

* Iso Punaheltta I ois todella hyvä viiriäisille 1-3 vk
* Pikku-Punaheltta käy viiriäis-, ankka- ja kanatipuille siihen saakka, että muninta alkaa
* Munitus-Punaheltta kaikille muniville

Tuo Iso Punaheltta I käy sitten lisäksi ankoille, eli ei jäisi 40 kg säkki pikkuviirujen harteille..

No, mä nyt sitten tilasin noita kaikkia kolmea, eli multa vois myös halutessaan ostaa pieniä määriä, jos haluaa. Lasken säkistä kilohinnan + postikulut + 1 € vaivanpalkkaa ja pakkauskuluja. Lisäksi mulla on nyt myös Kasvatus-Punahelttaa, joka on kasvuikäisten täysrehu, jos joku haluaa kokeilla.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meidän maatalouskauppa oli lopettanut kalkkuna kolmosen valikoimista. Olin kuulemma ainut ostaja. Pitää kaiketi ruveta myymään riikinkukkoja naapureille, että tulisi lisää rehun ostajia :(
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

No höh! Eikö ne kalkkunarehut muka tulis siinä samassa kuormassa kuin saman tehtaan muutkin rehut?
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Mä en ole mistään täällä saanut Pikku Punahelttaa, vaikka tilannutkin olen Agriin. Katsotaan jos ens viikolla tulis.Eli meillä pikkutiputkin joutuvat nyt syömääm Balans Punaheltta. Toivottavasti pärjäävät sillä vielä muutaman päivän.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Luulis tulevan kalkkurehutkin, ja meillä menee kuitenkin useampi säkki kuussa. Mutta sitä pitää kuulemmaa ostaa lavoittain ja ehtii vanhentua. BÖÖÖ :smt019
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Vanhemmat tilasivat säkin pikkupunahelttaa ja tuli säkki jonka päiväys meni juuri umpeen. No, lupasivat tilata uuden ja tuli samanlainen säkki tilalle. Tuoretta rehua näyttää siis olevan vaikea saada.

Viiriäisille annettavaa pikkupunahelttaa voi täydentää soijalla ja antamalla keitettyä keltuaista kun tipuset ovat kovimmassa kasvuiässä. Näin proteiinipitoisuus nousee eikä tarvita erikseen toista rehua. Pelkkä pikkupunahelttakin riittää mutta silloin kasvu voi olla hitaampaa.

Suomen rehun sivulla on noita suosituksia valmiina eri linnuille.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla on nyt rehuraision rehuja, kun ovat vaihtaneet keuruun k maataluodessa sinne. Poikasherkku , kasvatusherkkua ja sitten tiivistettä, jossa on soijaa niin paljon että valkuaispitoisuus nousee lähemmä 50%.. sinänsä hyvä, kun toi tiiviste on aika jauhoista, niin siitä voi sotkee viljan joukkoon,, suositus oli että laitetaan 15-20 % siippuen kanan vaiheesta, ja tolla nyt voipi vaikka täydennellä muita, ja omia sotkuja ...Poikas ja kasvatusrehut ovat tässä ohjelmassa täysrehuja.

Ohessa linkki firman tuotetietoihin
http://www.rehunet.com/static_pages/kan ... kku61.html

Mää ostin vähän isomman erän tota pikkutipien ainetta..tosin en oo varma tuleeko kuinka käytettyä.. riippuu kalkkunoista, ja ankoista ;)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meidänkin vakikauppa oli siirtynyt Raision rehuihin, joten nyt on eka säkki Kana-Herkku Aktiivia menossa. Jotenkin jauhoisempaa ja pahemman hajuista kuin Punaheltat, mutta kaipa siihen tottuu.

(Osasi taas kauppias säikäyttää meikäläistä: Marssin kassalle, että säkki Balans-PH:ttaa, kiitos! Hän tuumasi hyvin totisella naamalla: "Kuulepas nyt, se Puna-Heltta-aika on nyt historiaa meidän kaupan osalta. Minä jo pikkupaniikissa, että ei voi olla totta, kun on ainut kauppa, josta sitä on aina löytynyt varastotavarana. Sitten kauppias jatkoi tyynesti, että nyt on raisiolaista rehua tarjolla.)
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Jotenkin jauhoisempaa ja pahemman hajuista kuin Punaheltat, mutta kaipa siihen tottuu.
Olin aikoinani ko. firmassa töissä, ja se kanarehun haju oli joskus koko tehdasalueella pyörryttävä. Vaikka siihenkin jotenkin tottui, ettei aina edes huomannut, ennenkuin joku asiasta mainitsi :smt003
Palmikko

Viesti Kirjoittaja Palmikko »

Harmittaa, pitäisi olla itse asiantuntija, kun ostaa rehuja :smt009 . Lintujen ja lampaiden rehujen kohdalla sama asia, myyjät myy mitä hölmöt ostaa :smt013 .
Haluttiin ostaa kalkkunoille rehua joka auttaa saamaan kaikki tarvittavat ravintoaineet. Ruokinta perustuu viljaan joten ihan lisäksi, ilman ajatusta optimaalisesta kasvusta yms.
Nyt meillä on iso-punaheltta 2, myyjä suositteli tätä silloin tällöin annettavaksi lisäksi. Kertoi sen sisältävän jotain loisia estävää ainetta, muusta ei puhunut. Käytännössä tämä sisältää Progut-suolistoparannetta, parantaa suoliston vastustuskykyä. Lisäksi säkissä on merkintä CC. Eli eikös mene niin, että muniakaan ei voi syödä? Entä onnistuuko haudonta jos emot ovat tätä syöneet?

Miksi harrastajille ei voi olla turvallista rehua joka käy kaikille linnuille niin tipuille kuin aikuisille.
Mahdotonta käydä ostamassa rehua jos ei ole etukäteen kaivanut tietoa eri valmistajien erilaisista rehuista .
Suositelkaa jotain turvallista rehua mikä ei ole millekään eläimelle vaarallista, tuo iso-punaheltta 2 on hevosille vaarallista, ja joka turvaisi viljan ohella kalkkunoille kaikki ravintoaineet. Kyseessä siis mustakalkkunat joista osa munii ja poikasia toivotaan ja osa vielä kasvaa.
Väsyttää tämä eri rehujen kanssa vatvominen, kun kaikki perustuu parhaaseen mahdolliseen tuottoon, joka ei ole meille pääasia vaan hyvinvoiva lintu.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jonkin verran yritin selvitellä noita kalkattirehuja ennen tilausta. Viljaruokinnan rinnalle sopisivat parhaiten Rehuraision 'Kalkkuna-Herkku Vilja' ja Suomen Rehun 'Iso-Punaheltta 4 vilja'.

Meidän meijerikauppaan tein tilauksen siten, että jompaa kumpaa noista. Viimeksi mainittua ei tietenkään saa säkkitavarana, koska se on vain irtomyynnissä. Niinpä niin!
Tilasivat tämmöistä: Säkkituotteena myydään myös rakeista 'Iso-Punaheltta 3:sta', joka ei sisällä kokkidiostaattia. Hinta oli 20.60/40kg. Sitä laitoin kauran (2/4) ja ohran (1/4) lisäksi 1/4. Saapi kelvata!
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Nyt just ei yhtään huvittais ostaa uutta säkkiä MITÄÄN rehua.
Mulla on nyt tuolla yks pussinjämä lokakuussa tehtyä raision kanaviljaa, mut ku se loppuu niin ei oo ku pikkupunahelttaa. Mitä hirveetä tapahtuu, jos sitä söis noi kukot ja munivatkin? Voiko munia sit syyä lain?

Saavat siis kauraa ja rehua vapaasti automaateista ja kerran päivässä herkkulautasen keittiötähteitä ja kausittain leipää. Lisäks tietty sora ja kalkki. Melassileikettä on tuol yks joutilas säkki, oiskohan siitä mitään iloa kanoille?
Vastaa Viestiin