Punaheltta + muut valmisrehut

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Kaikki kanat ovat laktoosi-intoleraktikoita niinkuin kissatkin eli niille maitotuotteita ei saisi antaa ollenkaan, vain hapantuotteita: piimää, viiliä, rahkaa, jugurttia. Näissä ostorehuissa on lisättynä kaikki kanojen ja tipujen tarvitsemat vitamiinit, jotka kotiruokaan täytyy lisätä ja laskea ja mitata. Minä myyn paljon kananpoikasia, nuorikoita ja munivia kanoja, sentähden ruuan täytyy olla viimeisenpäälle oikeanlaista, koska en myy KOSKAAN KESÄKANOJA, vaan rotukanat elävät tosi pitkään. Kääpiö-kochin kana Tiina on nyt 10v. Kääpiö-kochin kukko Asterix on nyt 8v. Maatiaiskana Justiina on nyt 12v. Ankkakukko Aku on nyt 14v. jne.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kauppamaito ei varmasti passaa, mut minä en ole saanut kutunmaidolla kanojani ruikulle. Mitenkäs muilla?
Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Kaikissa maidoissa on laktoosia. Eivät kaikki ihmiset ja eläimet mene ruikulle maidosta vaikka ovat laktoosi-intoleraktikoita. Minä itse olen laktoosi-intoleraktikko, en voi käyttää tinkimaitoa, kaupanmaitoa, kutunmaitoa enkä edes hylamaitoa.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Juu.. hapanmaitotuotteet ovat myös maitotuottteita :wink: ja jos maitoa jää taloudesta yli, voihan sen itsekin hapattaa....siis piimittää.. vähän piimää siemeneksi niin tavallinen maito muuttuu piimäksi lämpimässä. Voihan ylijäämä vuohemaidonkin tehdä viiliksi ja taas kelpaa kanoille. Kyllä niissä hapanmaitotuotteissa on myös laktoosia, ihan ilman laktoosia on vain tuotteet, joista se on maitosokeri on kemiallisesti poistettu.. Iät ja onnet on kanoille hapantuneet maidot juotettu ja se poikasten eka ruokakin on kanamunaa, kauraryyniä ja piimää.. :twisted: Mä itse vierastan noiden teollisten rehujen kemiallisia lisiä.. ja sitä, ettei niiden raaka-aineta tarvii luettella. Siis rehuissa ei tarvii luetella kaikkia aineksia kuten ihmisruuissa. Maissi- ja soija-allergisena mulle tulee aivastuskohtaus, joka kerta kun jaan rehua. Eppäilempä myös niitä etsyymilisiä, mitä laitetaan rehuihin, jotta elikon kroppa virittyy tehotuotantoo ja mahdollisimman "suureen" rehunhyödynnykseen..onkohan se yhtään parempi lemmikille(joka päivä), kuin satunnainen maitotilkka.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Tähän ketjuun sopii varmaan ihmetellä sitä, että monet rehut sisältävät kuparisulfaattia. Ihmisille ko. aine on myrkky, miten sitten eläimille?
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Mitä noissa punahelttaruuissa tai vastaavissa on raaka-aineina ja mistä se korkea proteiinipitoisuus niihin tulee? Kai ne raaka-aineet jossain lukee? Pussin kyljessä? Nehän voidaan muuten tehdä ihan mistä, teurasjätteestä vaikka.

En anna koirallenikaan mitään teollista ja lasken mitä ruokiin laitan että on tasapainoista. Enpä haluaisi sitten viiriäisillekään syöttää mitä sattuu, en varsinkaan kun itse syön niitä munia...
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

dripple kirjoitti:Mitä noissa punahelttaruuissa tai vastaavissa on raaka-aineina ja mistä se korkea proteiinipitoisuus niihin tulee?
Äkkiseltään veikkaan geenimanipuloitua soijaa :smt017 (jota kuulemma on kaikki Suomessa rehuna käytettävä soija, vaikka ihmisten soija on onneksi "geenitöntä")
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Joskus olen napannut säkeissä olevat tuoteselosteet pirtin puolelle ja niistä löytyvät:

Balans-Punaheltan valmistusaineet:
-vehnää 35,00%
-ohraa 22,13%
-kauraa 15,00%
-soijarouhetta 13,60%
-kalsiumkarbonaattia 9,28%
-kasvirasvaseosta 2,30%
-monokalsiumfosfaattia 1,16%
-esiseoksia 0,92%
-natriumbikarbonaattia 0,26%
-ruokasuolaa 0,19%
-metioniinin hydroksianalogi 0,13%
-aminohappoja 0,03%

Pikku-Punaheltan valmistusaineet:
-ohraa 27,99%
-vehnää 25,00%
-kauraa 10,00%
-kuorittua kauraa 10,00%
-soijarouhetta 10,00%
-soijapuristetta 7,00%
-vehnälesettä 3,40%
-kalajauhoa 2,50%
-monokalsiumfosfaattia 1,00%
-kalsiumkarbonaattia 0,98%
-esiseoksia 0,94%
-kasvirasvaseosta 0,50%
-aminohappoja 0,32%
-natriumbikarbonaattia 0,31%
-ruokasuolaa 0,06%
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

No ei oo kamala ihme, että aivastelen, kun joskus heivaan tipulle rehua, jos en oo muuta ehtinyt laittaan. Toi soija on mulle ihan hirveen voimakas allergeeni.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Tilasin tuota Pikku-Punahelttaa mutta tilatessani ei tullut enää mieleen se, että joihinkin niihin lisättiin sitä antibioottia! Eli onko se antibiootti vakiona vai pitääkö se pyytää erikseen? Tilaukseni vastaanottanut tyttönen ei tiennyt koko rehusta mitään, katsoi vaan koneelta että sellaista voi heidän kauttaan tilata. Tuskin olisi tiennyt mitä se sisältää..
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Nyt saatan kirjoittaa potaskaa, mutta muistaakseni CC-kirjaimet rehunimessä tarkoittaa just sitä antibioottia(sitä suositellaan broilereiden alkukasvatukseen hymmm)... muut vois tietää tarkemmin... eli ilman CC:t olis parempi... pikku-punahelttaa ja sitä alle kasvatus punahelttaa mullakin on nyt varuulta, jos saan tirppuja aikaiseksi.. loppuu muorilta aika muutoin kevätkiireiden aikana.. ( ja kun eivät poikaset pääse syömään matosia ja ruohoo pihalle, vasta kesäkuussa :smt002 )... Hanhi-,ankka- ja kalkkuntirppuja varten ostelin.. jos niitä tulis...Kananpojat syökööt kotiruokaa.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

maunu_muori kirjoitti:Nyt saatan kirjoittaa potaskaa, mutta muistaakseni CC-kirjaimet rehunimessä tarkoittaa just sitä antibioottia
Juu, tuon tiesin että cc meinaa sitä antibioottia. Kurkin kun se myyjä selasi koneelta niitä punahelttoja niin ei ollut missään siellä cc-merkintää ainakaan rehun nimessä. Mutta ei ollut myöskään merkintää "ilman cc:tä" joten toivotaan parasta ettei siinä sitä ole.

Tämä rehu tulee siis viiriäisille ja alkuaikoina täydennän sitä soijalla ja muilla proteiinilähteillä jotta proteiinit ovat kuten pitääkin. Samaa rehua voi antaa nuorille ankoille joten osa tätä lähteepi sitten kaverilleni joka ottaa maunu_muorin ankanpoikasia mikäli haudonnat onnistuvat :smt002
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Cc-rehu on tarkoitettu kokkidioosin ehkäisyyn mutta opinpa sellaisenkin asian että esim. kanojen cc-rehu ei auta kalkkunanpoikasten kokkidioosiin. Kun ostin kalkkunoita niin mulle suositeltiin että aikuisillekin syötettäisiin joskus kuuriluontoisesti cc-rehua silloin tällöin. Meni ehkä vähän ohi aiheen mutta haitanneeko tuo mittään :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jos sattuu olemaan cc-rehua se dripplen tilaus, niin eihän siitä mitään "hätää" ole, kun vaan muistaa syöttää sitä sellaisille linnuille joita tai joiden tuotoksia ei ihmiset syö. Siis vain nuorille, ei-muniville tai jos syöttää aikuisille, niin pitää varoajan ennen lintujen/munien syöntiä.

Ihan en ole satavarma, mutta voisi olla niin päin, että cc-rehu pitäisi tilata erikseen ja olisiko vielä nykyisin niin, että sitä saisi vain irtotavarana? Mulle ei ole vielä ainakaan sattunut yhtään säkkiä, jossa olisi cc: tä. Olen ostanut Pikku/Balans/Munitus-Punahelttoja enkä ole joka kerta muistanut mainita tilatessani tuota cc: tä...

Jos rehussa on cc: tä, säkin kyljessä on isolla maininta siitä...ei tarvitse tihrustaa tuoteselosteesta <---olen nähnyt kalkkunanrehusäkistä tuon merkinnän.
Maikki

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Jos kirrin agrista tilasit, niin jospa ne sieltä osais automaattisesti sitä lisäaineetonta tilata. Sen verran me ollaan rehua muiden jyväskylän viiriäisihmisten kanssa sieltä osteltu, että luulis niiden jo muistavan.

Jos se nyt sitä "väärää" on, niin multa saat haettua sellaista mikä ei sisällä cc:tä. Voin myös ottaa pienen määrän vaihdossa cc rehua ja syötellä sitä pois meidän viiruille silloin kun ne aloittavat sulkasatoa eivätkä muni.
Vastaa Viestiin