Punaheltta + muut valmisrehut

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Millekäs elukalle se Kotopullakin rehu on tuoteselosteen mukaan tarkoitettu?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Jotkut ne aina jaksaa ymmärtää kaiken, just niinkus haluu.. Kotopula kysy siinä tuoteseleosteessa LESE? eli onko se termi oikein.. siihen mää vastasin ETTÄ ON, mut ei, kun tahallaan ymmmärretään kaikki, mitä kirjotan väärin ... siis lese on virallinen termi, ja suomessa ei saa enää lesettä sellasessa muodossa elikoille kuin immeisille(siis immeisille sitä saa vielä ällön pölisevässä muodossa) vaan selitin että se puhdas lese täällä meillä tehään tohon pellettimuotoon... mut EN sanonut että toi tuoteseloste siitä pelletistä on pelkkää LESETTÄ.. mitä kotopulaki kysy, niin mun mielstä niitä termejä ja suomenkielistä muotoo.. vai kirjotinko niin että vois NÄIN VÄÄRIN YMMÄRTÄÄ...HÄH.. voisit joskus MUUSA suhtautua mun kirjotuksiin ....ees kerran vähän positiivisestikin.. tai ees lukee oikein kunnolla mitä kirjotan etkä aina osotella sormella... mää kerroin oikeesti että lese nytkyään pelletöijään tollaseks ettei pölise.. kait sitä elikoitten kanssa tekemisissä olevat osaa itekin lukee noita selosteita et se oli siinä seospelletissä vain yks komponetti eikä ees merkitseva, jos ei osaa niin, voivoi, kysehän oli miten toi pitää kääntää suomeksi...LUE nyt muusa joskus kaikki jutut etkä heti hyökkää, vaikka mää syönkin omaa teurastamaa ihan halulla joka tuntuu nyppivän ... tai en usko animalian sivustolla olevia haalistuneita kuvia .... KIITOS!!! en TOIMI MIELESTÄNI MITENKÄÄN VÄÄRIN. mut ei voi mitään kun toiset on tommosia.. empä viitti enää neuvoo kuin yksäreillä....Ja sitten kotoåula kysy .. syötetäänkä pellettejä muille kuin nelijalkasille ja siihen vastasin että VOI siis jopa tota lesepellettiä syötän, vai menikö tää yli ymmärryksen .. musta taitaa tuntua siltä että täällä on kohta sama meiniki kuin eräillä toisilla palstoilla, jotka ei vois vähempää kiinnostaa.... lese on ihan hyvä rehu, se sisältää esmes E-vitamiinia, niin että siitä on turha heivata hernettä nenuun ja niinkus laitoin erinomasta kanoilla ..

Taitaa tulla munki munistunnit taas vähäksi aikaa täytteen... on tää semmosta välillä.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Juu kyllä mä Maunu-muori ymmärsin sun lese-kommentin, ja sääkin ymmärsit oikein mun leseen kysymysmerkillä varustettuna. Mun tuoteselosteet oli kreikaks ja siinä meinas mennä hermot kun pläräsin kreikka-suomi-sanakirjaa ja kreikkalaisissa aakkosissa on 3 erilaista i:tä ja kirjaimet ihan outoja ja aakkostettukin ihan väärässä järjestyksessä! :smt005 En läytänyt sanaa tarkalleen samassa muodossa ku mitä oli tuoteselosteessa kirjotettu, mutta löysin samantapasen sanan ja siinä oli suomennos "lese". Ja miehenikin selitti että se on viljan jyvän ulkokuoresta tehtyä, jonka totesin sitten oikeaksi kun Maunu-muorikin niin ystävällisesti sen mulle tarkensi.
Hilta, mulla on siinä pellettien pussin kyljessä kuva vuohista ja pupuista jne. Kun siinä ei kanan kuvaa ollut niin silläkin lähin kyseleen ja varmisteleen täältä.
Meillä on kananruokavalikoimat mielstäni suppeat, ja ne käy aina ostamassa mieheni, joten en ite voi ihan hirveesti vaikuttaa ruokien valintaan - ellen viitti nostaa ahteriani ja hypätä autoon ja lähtee hurruutteleen kaupunkkiin, ja senhän teen mahdollisimman harvoin :smt002 Mutta nyt on valtakunnassa kaikki hyvin, pelletit on ok myös kanoille. Kiitos vastanneille antamastaan mielenrauhastani :)
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

En nyt jaksanut laiskuuttani ihan koko topikkia lukea, joten pahoittelen jos ne on jo tuolla jossain välissä mainittu. Mutta siis, kehtaisitteko listata Suomen Rehun kanarehujen hintoja edes suunnilleen? Etenkin joku Balans- Punaheltta ja pikku-punaheltan hinnat ainakin. Kun miehän oon aina syöttäny nuita Raision rehuja (joten ei mitään hajua onko Suomen rehulla esim. kalliimmat rehut), mutta nyt olen alkanut miettiä josko sitten siirtyisin Suomen Rehun tuotteisiin...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Pikku-PH maksoi tällä viikolla 22.50, joulukuussa 26.30. Joulukuussa Balans-PH maksoi 21.70. Samasta kaupasta kaikki...en tiedä, että tuliko joku virhe vai ovatko hinnat laskeneet.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo mulla kyllä on kroonisesti ongelmia ymmärtää maunu-muorin tajunnanvirtaa, ja siks sanoinkin, etten ymmärrä... mutta eipä silti ongelma lienee molemminpuolinen kun maunu-muorikin on näköjään mut aika monesti väärinymmärtänyt kun noi mitä minua kuvailee viime viestissään, ihan kuin puhuisi jostain ihan muusta ihmisestä... :smt005
Mut joo sen voin tunnustaa että automaattisesti suhtaudun maunu-muorin viesteihin vähemmän positiivisesti, juuri koska ovat niin työläitä ymmärtää. Tämähän on ennenkin jossain yhteydessä käsitelty. Annettakoon anteeksi että ymmärrykseni on rajallinen... :confused5:

Leseeseen palatakseni että sitä saa kyllä edelleen irtonakin mutta ylipäätään taitaa leseen saanti olla aika heikkoa, kun siinä kun ennen se oli jauhoteollisuuden jäte on se nykyään tärkeä terveyskeksien raaka-aine :smt002
Ja se E-vitamiinipitoisuus nyt ei ole kovin kummoinen, jos kokokauraan vertaa niin onhan sitä tuplaten per painokilo mutta pitää myös muistaa että lese on kevyttä, sitä harvoin syötetään kai millekään elukalle(?) kovin suuria kilomääriä.

Ja minä joskus syötin Suomen Rehun jotain Punaheltta-puolitiivistettä mutta vaihdoin Rehuraision vastaavaan Kanavilja-herkkuun koska Rehuraision pöperö maksoi noin kolmekymppiä ja vastaava määrä Suomen Rehun vastaavaa rehua noin neljäkymppiä.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Minäkin vaihdoin Suomen Rehun munitusrehusta tähän Raision Salmonellarehuun, kun oli yli kympin halvempaa per säkki. Mistähän tuo noin suuri hintaero tulee? RehuRaision rehussa saa sentään salmonellankin kaupan päälle. :smt002
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

:smt005 Ushva, olet ilmeisesti ohittanut raivo- ja itkuvaiheen ja siirtynyt jo nauruvaiheeseen! :smt005 Tsemppiä sulle kovasti! :smt006
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Kiitos! Sitä tarvitaan!
Paulikki

Re: Punaheltta + muut valmisrehut

Viesti Kirjoittaja Paulikki »

munitus-ph pt plus mure 40kg 29,95 Agrimarket Eura (tänään)
Muusa

Re: Punaheltta + muut valmisrehut

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Miten se noin halpaa on :smt104 mä kävin justiin Euran K-Maataloudesta ostamassa Rehuraision vastaavaa Kanavilja-Herkkua 32e/40kg säkki, ens kerralla kannattaa siis ajaa Agriin... siis kun eiks tuo Paulikki ole nyt sitä puolitiivistettä eli syötetään sekä sitä että viljaa.
Paulikki

Re: Punaheltta + muut valmisrehut

Viesti Kirjoittaja Paulikki »

Muusa kirjoitti:Miten se noin halpaa on :smt104 mä kävin justiin Euran K-Maataloudesta ostamassa Rehuraision vastaavaa Kanavilja-Herkkua 32e/40kg säkki, ens kerralla kannattaa siis ajaa Agriin... siis kun eiks tuo Paulikki ole nyt sitä puolitiivistettä eli syötetään sekä sitä että viljaa.
puolitiivistettä pyysin, jä äsken kävin vielä pussin kyljest tarkistaas, puolitiivistettä muniville kanoille luki. Ja siellä oli lavallinen tavaraa, etten ainoota ostanu, ja kuitista hinnan tohon laitoin eli varmaa tietoa.
hipinreppana

Re: Punaheltta + muut valmisrehut

Viesti Kirjoittaja hipinreppana »

Tuota tuota... Sori jos tästä on puhuttu aiemmin, olen niin pois tolaltani etten malta hakea... Selasin tässä Suomen Rehun tuotevalikoimaa ihan huvikseni ja järkytyin melko lailla kun tajusin, että näissä "tuotekorteissa" ei ole mitään mainintaa siitä, mitä rehut itse asiassa sisältävät. On kyllä hienoja sanoja kuten "raaka-valkuainen x%" tai "niasiini X%" mutta missään ei sanota mitkä ne varsinaiset raaka-aineet ovat. Haluanko edes tietää? Hevosten rehuista löytyi joistakin raaka-aineluetteloita mutta lintujen ruuista ei. Tuntuu jotenkin pelottavalta kun ei sanota mitä rehut sisältävät... Minä kun kaipaisin noihin (esim. koiranruokien pakkauksiin) raaka-aineiden lisäksi myös raaka-aineiden tuotantomaan. Onko niissä varsinaisissa pakkauksissa paremmin tietoa valmistusaineista?
Muusa

Re: Punaheltta + muut valmisrehut

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Netissä on rehuista aika huonot tiedot, Suomen Rehulla minusta sentään aika hyvät, Rehuraisio on ihan pohjanoteeraus...
Mutta ei huolta, kyllä ne tarkat sisältötiedot on painettu tuoteselosteeseen säkkien kylkiin.
Esim. Rehuraision Kanavilja-Herkun koostumus on
sojarouhe 50,7%
Vehnä 34,4%
Eläinrasva 4,2%
Monokalsiumfosfaatti 3,3%
Esiseokset 2,28%
Kalsiumkarbonaatti 2,2%
Natriumkloridi 1,4%
Kasviöljy 0,9%
Metioniinin hydroksyloitu analogi (65/88) 0,47%
Lysiiniaminohappo 0,15%
Erikseen on tietysti lueteltu vielä rehun ravintoaineet (valkuainen, kuitu, rasva, kivennäiset, hivenet ja vitamiinit yms).
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Punaheltta + muut valmisrehut

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä olen kirjoittanut tämän ketjun nelossivulle Balans-PH:n ja Pikku-PH:n sisällöt, tosin vuonna -07, joten voi olla, että on tullut pieniä muutoksia.
Vastaa Viestiin