Mistä edullinen mylly?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

siimis

Mistä edullinen mylly?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Onko kellään käytössä valssimyllyä (?) tms vehjettä, jolla kauran ja herneet saisi litistettyä? Meillä kaura uppoaa kokonaisena vähän nihkeesti, ajattelin josko litistyksestä olis hyötyä?

Mistäköhän tuollaisia laitteita vois kysellä ja paljonkohan ne kustantaisi..? Lähinnä hevostalleilla olen nähnyt, mutta ne on varmaan tällaiselle "pientilalliselle" turhan järeitä ja arvokkaita vehkeitä. Mulle kelpais käsikäyttöinenkin, ei tarvis olla sähkövempain.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Bolella oon joskus nähnyt sellaisia pikkumalleja, tais olla vieläpä siellä siipikarjaosiossakin Parin satasen hintainen.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Varmaan moisia vempeleitä lojuu monella maatilalla, kun on lopettaneet eläintenpidon. Kun löytäis vaan ne maatilat!
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Olisikohan keltaisessa pörssissä?
Tai jos vaikka ilmoittaisi siellä mahdollisesta ostosta...
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Milläköhän nimellä tuollaista alkais etsimään..? Onko se valssimylly oikea sana, sellaisesta muistan kuulleeni puhuttavan. Tuskin tangomylly ainakaan :smt002 Mitäköhän se olis ruotsiksi, englanniksi tai saksaksi..?

Pitäis kuitenkin olla siis sellainen litistinmalli, eikä jauhomylly. Noita jauhomyllyjä varmaan lojuu turhan panttina enemmän, kun nautakarjalle ja sioille kai enemmän jauhoa syötetään. Litistimiä on varmaan enemmän hevostiloilla käytössä.

Onko munislaisilla yleensäottaen tällaisia käytössä ja mitä mieltä näistä ollaan? Maksaako vaivan hankkia litistintä, onko siitä litistyksestä hyötyä käytännössä?
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mä oon kuullut puhuttavan litistemyllystä... kyl karjallekkin tehdään litistettä, tiedän parikin paikkaa missä tekevät.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Mahtaiskohan tollane yksinkertanen malli olla kovin hankala väsätä ite tossa pajassa?
Haaveilija

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Meillä on itsetehty litistinmylly (valssimylly). Kerran kun jauhaa kaurat, tulee vain hieman "puristeltua", kaksi kertaa jauhettuna suurinpiirtein hiutaleita ja kolme kertaa jauhettuna melkoisesti jauhoa ja pientä "jyväraetta". Hevosille jauhan kaksi kertaa ja viiriäisille kolme. Kaikki tykkäävät. Aiemmin hevosilla tuli niin paljon kokonaista kauraa läpi, että kakkakasa kasvoi komeasti kauraa. Nyt ei enää munkeista edes oikein erota kauraa.

Mies teki ihan itse, ei tullut maksamaan mitään, kun teki purkuosista. Tämä on mylly evo 2, ensimmäinen teki niin paljon tukoksia, ettei hommasta tullut mitään. Periaatteessa siinä on kaksi rullaa, joiden välistä vilja kulkee, ja moottori pyörittämään. Meillä se on voimavirtakäyttöinen.

Olen tyytyväinen, kannattaa hankkia. Jos rahallista panosta ajattelee: Eihän nuo viiriäiset muuten pystyisi syömään tavallista viljaa (säästän siis niiden ruokintakuluissa, kun ei tarvitse ostaa hiutaletta tms. Munitusrehua niillä on lisänä.). Hevoset ovat minulla vanhoja kantavia/imettäviä tammoja ja varsoja, jotka siis hyötyvät merkittävästi paremmin sulavasta ruuasta. Kokonaisilla jyvillä pitäisi varmasti syöttää enemmän kauraa ja kaupanrehuja. Ja mitä sitä kauraa munkeista kasvattamaan!
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Joo kyl mä sen toimintaperijaatteen tiiän, minkäkokoset ne telat on? ja millanen syöttö siinä on?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Aijoo, mä muistelen että joskus ennenvanhaan oli muodissa tehdä vanhoista pulsaattoripesukoneista kauranlitistimiä mutta onks niitä enää missään saatavana ja arvokin taitaa olla suurempi pesukoneena kun ovat niin kovin retroa :smt003
Tälli

Viesti Kirjoittaja Tälli »

Puskaradion kautta varmaa löytyy parhaiten jos on vanhoja ihimisiä lähimain..meilläkin on 2 pulsaattoria mutta vaan toises on mankeli ja molemmat koneet on käytös..niillä on kätevä pestä pikisiä ja vähä repaleesia vaatteeta mikkä uus pesukone hajottaa heleposti
Pulsaattorista on monee (vanhassa vara parempi!) :smt005
Haaveilija

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Rullat on noin 10-15 cm pitkät, halkaisija noin 10 cm. Pinta on viirutettu (vitsi, kun en keksinyt mitään parempaa sanaa! Kuin viilattuja raitoja?). Rullien päällä suppilo, johon vilja kaadetaan ja painovoimaisesti valuvat rullille. Moottorilta tulee akseli, jonka kautta rullia pyöritetään. Niin ja sitten rullien alla on sivuilta taivutettu pelti, jota pitkin litistetyt viljat valuvat astiaan. Moottorin tehoja yms. en osaa sanoa, mutta meillä on kai vähän turhankin suuri moottori tähän tarkoitukseen.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Joo kiitos tiedoista :smt002 Tota raita juttuu en iha ymmärtänyt :smt017 Onko ne "raidat" kuinka syviä?
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Meidän naapurista purettiin syksyllä ulkosauna(jota oli myös kanalana käytetty vuonna 1 ja 2), ja romukasassa näyttää olevan myös pulsaattorikone... täytynee käydä katsomassa minkälaisessa kunnossa se lienee.
Haaveilija

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Eepi kirjoitti:Joo kiitos tiedoista :smt002 Tota raita juttuu en iha ymmärtänyt :smt017 Onko ne "raidat" kuinka syviä?
Aattelinkin, että saattaa mennä yli... :smt003 Rullat eivät siis ole sileitä, niissä on pieniä uria toisesta päästä vinoittain toiseen päähän (syvyys milli-pari, halkaisija milli). Sileillä rullilla varmaan voisi tulla enemmän hiutalemallisia, mutta toisaalta kaura kulkee paremmin (luultavasti), kun rullat eivät ole ihan sileitä. Nämä meidän rullat ovat jostain entisestä (hake?)kuljettimen rullastosta.
Kostealla ilmalla kauranjauho saattaa pakkautua rulliin, mutta pitää välillä jauhaa kokonaisia jyviä, niin rullat puhdistuvat. (Meillä on nyt melko pienijyväistä kauraa. Isommilla jyvillä ei ole pakkaantunut.)
Vastaa Viestiin