Matojen kasvattaminen

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Miksi niillä pitää olla munakennoja, vessapaperinrullia tai sanomalehteä, kosteutta keräämässäkö? Onneksi kohta alkaa tuo luomumatojen aika mutta kesän jälkeen voisi kyllä matofarmin laittaa. Jos ovat rasvaisia tekevät myös varmasti hyvää talvella, paljon energiaa. Omegamatoja :smt050
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Matojen kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Voi hitsi, pitää lukee tää koko ketju!!!

ne viihtyy nuissa kennoissa ja varjossa. Vaikka madot tykkää eniten olla leivän alla. Ihan villinä leipään!

Nuista ruukataan kerätä, että laitetaan joku vaikka leipä tai paperi laatikkoon ja madot ryntää niitä tutkimaan. Sitten vaan ravistellaan laatikkoon.
Suvianne

Re: Matojen kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ketju luettu.
Kastemadoista sen verran, että minä en raski niitä kerätä. Kastemato elää vuosia ja sillä on sama kolo ja ne ovat jopa sosiaalisia :smt005
Tunkiolierot on eri juttu, niitä voi keräillä. MNutta kanat saa keräillä ite.
Matokompostia olen moneen kertaan miettiny mutta en ole saanu aikaseksi.

Jauhomatoja on muttunut nyt neljä koteloksi ja kaikki ainakin vielä elossa. Kovasti jänsäkättää kuoriutuvatko koska kolme ekaa muuttui ilmeisesti ressin takia aika pienenä koteloksi. Sillon kun haettiin ne ja siivilöitiin eri astioihin :(
Myös kuoriutumis aika jänskättää, koska se kertoo onko oikee lämpötila
Suvianne

Re: Matojen kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla on jauhomatofarmi kukoistanut jo kuukausia ja innostus vaan laajenee.
Ostin seuraavaksi jättijauhomatoja ja niitä on kohta kanoille asti. Laatikko jo kuhisee.

Seuraavaksi ostin argentiinan torakoita. Ne ovat vasta alussa ja vielä ei ole poikasia.

Mutta nyt tilasin vielä ruusukuoriaisia :smt005

Kohta olen kyllä aika omavarainen ruuan suhteen. Olen pähkäillyt että tämä talvi menee vain herkutellessa. Mutta sitä seuraavana pitäisi olla monipuolisesti kyllä omia ruokaeläimiä koko porukalle
Suvianne

Re: Matojen kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kuva

jättikoppis
koivunlehti

Re: Matojen kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

Mistä erottaa kastemadon ja tunkiolieron? Kaivelin koko kesän muhineen heinäkasan alta matoja ja mietin kumpiakohan ne on.
Suvianne

Re: Matojen kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No kastemato ei viihdy esim. lämpimässä. Eli jos paikka on jotain kompostoituvaa lämmintä jätettä, niin se tuskin on kastemato.
Kastemato kuolee huoneenlämmössä.

Kastemato on myös reviiritetoinen ja saattaa sua ikänsä samassa kolossa.

Eli jos sun kompostista löytyy sellanen kuhiseva kasa lieroja, ne todennäköisesti on tunkiolieroja.

Kierrätyskeskuksissa myydään lieroja, mutta kannattaa kokeilla kelpaako ne kanoille, koska jokku lajit osaa erittää jotain hajua ettei ainakaan liskot halua niitä syyä. En tiiä onko kanat niin nirsoja.

Ainakin luonnossa löytyvät jotkut lierot ei kelpaa kanoille. Ne nokkasee muutaman kerran ja liero jää syömättä, toiset taas syödään heti.

Kastemato myös kasvaa tosi isoksi kun tunkiolierot on sellasia ohuita ja pieniä
koivunlehti

Re: Matojen kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

Minkä kokoisessa laatikossa matoja pitäisi kasvatella että niistä riittäisi kanoille oikeasti syötäväksi asti? Käykö jauhomadot pääsääntöisenä proteiinin lähteenä kanoille?
Suvianne

Re: Matojen kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tein Blogiin jutun ja ohjeet jauhomadoista.
Koitin tehä mahollisimman kattavan, lueppa se ja kysy jos joku vielä epäselvää, koitan päivitellä paremmaksi :)

http://karppausjaperhe.blogspot.fi/2013 ... kinta.html
koivunlehti

Re: Matojen kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

^ minkä verran saat matoja viikossa? Minkä verran matojen hoitoon menee aikaa?
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Matojen kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Tuleeko jauhomadoista munaan makua?Keväällä kun kanat pääsee vapaasti ulos,syövät kaiken maailman öttiäisiä niin kylläpä munivat makoisia munia.Millaiset aromit tulee jauhomadoista,vai ovatko ainoastaan herkkupaloja?
Suvianne

Re: Matojen kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Olipas hyviä kysymyksiä :D Nuo pitää päivittää plogiin myös.

Ootappas kun mietin.

Nostan kaapista sen koko farmin ulos ja poimin koppiaiset ja alienit ja sitten kopistelen toukat pakasterasiaan munakennon päältä ja sitten tarkistan ruuan. Annan jos on tarvetta.

Niin siihen menee 10 minsaa ihan siis korkeintaan päivässä.

Alussa me kyllä niitä sörkittiin 5 kertaa päivässä :smt005

Minun farmi on vielä aika alussa ja vasta pakastin sata grammaa ja möin toiset satagrammaa ja heinä, elokuussa tuli tyhjennettyä tipuille isot määrät toukkia, niin just nyt tällähetkellä ei isoja toukkia tule päivässä kuin pari ruokalusikallista.
Mutta olen varma, että kun toimintaa jatkuu vähän aikaa, niin tulee kohta jo sellainen desi päivässä. Ja joskus vielä ylikin! Se on jo aika kiva määrä.

Minulla nämä on vielä toiminu vaan tipujen ruokana ja herkkuna.


Tuo maku onkin mielenkiintoinen! En osaa vielä sanoa, kun tosiaan koko kesän on menny tipuille hirveesti.

Mutu on että tekee hyvää munalle, koska nämä on niin suosittuja jenkeissä, että sieltä löytyy paljon jopa huolestuneita postauksia, että kanoille syötetään liikaa näitä. Pelätään munuaisvikoja jne. No olen kyllä lukenu toisen tutkimuksen, jossa kerrottiin, että todellisuudessa munuaiset pärjää ihan hyvin korkealla proteiinimäärällä jos ovat terveet.
Näitä pitää ite miettiä, minusta on turhaa syöttää kallista proteiinia liikaa, koska vähemmälläkin pärjää, ja siksi olen noudattanut tuota noin 10% sääntöä
MUTTA sulkasatoaikaan aion annan reilummin. Nythän se olis meillä menossa :D Mutta olen antanut sulkia ihan rauhassa. Kuun lopussa aion alkaa heitteleen joka päivä toukkia, että muninta alkaisi. Kesän ovat lorvineet. Ja työt alkaa Lokakuussa!!
Suvianne

Re: Matojen kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kuva

Kuva

ruusukuoriaiset
Suvianne

Re: Matojen kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Sain hyvän linkin kastematojen tai mitälie kasvatukseen!!
Olen tän tekijän kanssa yhteyksissä tuolla herppinetin puolella, että jos jotain kysyttävää, voin kysellä häneltä.

http://www.kalassa.net/kalapedia/index.php/Matofarmi

Facebookissa on muuten uus ryhmä kanailijoille jokka kasvattaa ötököitä

https://www.facebook.com/groups/394342600688651/

vielä kerkee osallistua arvontaan jos liittyy :D
koivunlehti

Re: Matojen kasvattaminen

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

Niinhän siinä sitten kävi että meillekkin jauhomatoja hommattiin. Laatikossa ovat kuhisseet jo useamman viikon.
Mies pelkää että karkaavat laatikostaan jauhopusseihin. Kuinka todennäköistä se on kun keittiössä matolaatikkoa on pidetty? Nyt pitäisi keksiä laatikolle jokin muu paikka ennenkuin konttava vauva keksii laatikon lattialla. :smt017
Vastaa Viestiin