Idätykset

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kärttyämmä

Re: Viherruoka ja idätykset

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

suikku kirjoitti:Ja meillä. Ajattelin että akvaariossa voisi olla jotain vaarallisia bakteereja ja siksi en ole antanut niitä kanoille. Tiedä sitten onko oikeasti mitään. Haittakotiloitakin olisi ja luulisin että nekin kelpaisivat kanoille. Ei vaan ole tullut koitettua.
Kotilota ja noiden ehkä miljoonan sukaravun harventamista mäkin ajattelin.

En kyllä ihan äkkiä keksi mitä haitallisia bakteereja olis, mutta jos hirvittäis, ni voishan sitä tietty käyttää vesinäytteen labran kautta.
suikku

Re: Viherruoka ja idätykset

Viesti Kirjoittaja suikku »

OT: Voi kun saisin noita sukarapuja ihan akvaarioon! Mulla oli muutama punainen mutta joku söi ne kolmantena päivänä mitä meidän akvassa olivat. Ei pitäis mitään suurempia lihansyöjiä siellä oleman.
Kärttyämmä

Re: Viherruoka ja idätykset

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

suikku kirjoitti:OT: Voi kun saisin noita sukarapuja ihan akvaarioon! Mulla oli muutama punainen mutta joku söi ne kolmantena päivänä mitä meidän akvassa olivat. Ei pitäis mitään suurempia lihansyöjiä siellä oleman.
Mulla olis punasia ja maatiaisia ehkä varovasti arvioiden tuhat :smt003 niitä vois 950 harventaa :smt004
Tossa lukemassa ei ole niitä mitkä on muuttaneet asumaan suodattimiin (2 ulkosuodatinta) :smt001
siiri

Re: Viherruoka ja idätykset

Viesti Kirjoittaja siiri »

minä olen idättänyt pesuvadissa kauraa ja ohraa.. hyvin itää kaurakin ja ikkunalla kasvaa oikein ruohikko :smt017 ..
kanat käyvät kimppuun, kun ruohikon kanssa niitä lähestyy :smt005 kaalia ja porkkanaa on tasaisesti tarjolla, välillä herneitä ( idätettyjäkin ) ja maissia..
tinttuli

Re: Viherruoka ja idätykset

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

siiri kirjoitti:minä olen idättänyt pesuvadissa kauraa ja ohraa.. hyvin itää kaurakin ja ikkunalla kasvaa oikein ruohikko :smt017 ..
kanat käyvät kimppuun, kun ruohikon kanssa niitä lähestyy :smt005 kaalia ja porkkanaa on tasaisesti tarjolla, välillä herneitä ( idätettyjäkin ) ja maissia..
Idätätkö siiri jyvät mullan seassa, vai ihan paljaaltaan? Mulla tahtovat nopeasti homehtua, kun olen koettanut idättää huuhtelemalla vedessä.
Iloisten Munatalo

Re: Viherruoka ja idätykset

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kosteassa talouspaperissa :smt023
Mimi30

Re: Viherruoka ja idätykset

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Mä yritän epätoivoisesti idättää kauraa keittiön ikkunalla..mutta uus kissanpentu rapii ja kuoputtaa jatkuvasti siemeniä ja paiskoo astiaa :smt012 ..aaargh..sit jos laittaa jonkun elmukelmun siihen päälle niin siemenet/idut alkaa homehtua.. :smt021 Pakko keksiä joku lähes katonrajassa oleva viritys jonnekkin.. :smt017
siiri

Re: Viherruoka ja idätykset

Viesti Kirjoittaja siiri »

Höh..minä vaan kippaan pesuvatiin koussikallisen jyviä ja lasken vettä hanasta :smt017
Varmaan talouspaperikin pelittää? Ja turve, multa tmv.
Mimm@

Re: Viherruoka ja idätykset

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Ostakaa niitä pieniä minikasvihuoneita missä on kansi. Paremmissa versioissa on tuuletusräppänätkin. Meillä tällaisessa kasvaa kanojen, ankkojen ja kissojen ruohot yms.. Itää nopeemmin kun mitä on pusseissa luvattu kun pitää kosteena ja vaikka pari ekaa päivää uunin päällä lämpimässä.
Muuten ei kerkeis meilläkään itämään kun tuo kissa on niin kova niiden päällä kävelemään ja mieluusti kuopsuttelee siemenet pitkin lattioita.
Itse kasvattelen paljonkin ituja näissä ympäri vuoden, saa syödä salaattina niitä ja sitten näkyy maistuvan tallin väelle kans.. Keltuaiset ihanan keltaisia.
Nyt kasvaa ohraa, mutta yleensä tallista haen ohra,kaura,vehnä sekoitusta ja niitä kasvattelen sitten.. Leikkaan aina kun kasvaa pitkäksi. En anna kokonaisena talliin kun muuten saisi aina olla idättämässä uusia siemeniä. Lyhentämällä samat alut kasvaa pitkän aikaa..
tinttu

Re: Viherruoka ja idätykset

Viesti Kirjoittaja tinttu »

¨Mun tyttäreni haaveilee sukaravuista kanssa akvaansa, mikä on nyt tyhjänä...Eli jos jollain tääl kanta-hämeen aluella on niin meillekki kelpaapi :smt002 Sama peli vesikasvien kanssa, ihan kaikkienkin...
Ja sitten ihan asiaan: minä annan kanoille päivittäin erilaisia kasviksia ja kaalia aika usein myös, tomskua, kurkkua... Nyt innostuin tuosta kauran ja herneen idätteöystä niin että voitte vaan arvata mitä lähen kohta tekemään :smt003
Kerpuista pudonneet lehdet kans on kova sana, rairuohoakin annoin mutta sitä ei nyt kyl ole. Mutta koht on kauranituja ja herneenversoo :smt002
reuna!

Re: Viherruoka ja idätykset

Viesti Kirjoittaja reuna! »

Minä olen talviaikaan kasvattanut kissanruohoa ikkunalaudalla ja siitä aina saksinut myös kanoille vihreää vehreyttä :smt003 Hyvin maistuu ja kasvaa todella nopeasti!
sannikki

Re: Viherruoka ja idätykset

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meillä on ensimmäiset herneenversot silpottu kanoille, ja voi mitä herkkua :smt048 on muuten hyvän makuisia omaan suuhunkin :) herne kasvaa hyvin, kauraa en saanu kasvamaan niin että olis ollu intoa edes silputa mut kolme dynoa herneitä antaa jo valtaisan vihersadon :smt038
Ihan kaupan kuiva herneistä laitoin ohueen multaan ja kelmu päälle, kahdessa päivässä oli alut jo :)
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Re: Idätykset

Viesti Kirjoittaja ipana »

Tyhmä kysymys... Ajattelin idättää kanoille herneenversoja, kun se on kuulemma helppoa. Tarviiko idätykseen ihan oikeaa auringonvaloa? Meillä kaamos kestää vielä pari viikkoa, riittääkö idätykseen ihan tavallinen huoneen valaistus, vai onko parempi odottaa helmikuulle että aurinko oikeasti nousee?
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Idätykset

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Kyllä ne itää ilman aurinkoa, ja alkaa sit versoja kasvattelemaan. Minä yleensä vien herneet linnuille kanat, hanhet ja kalkut jo kun niissä on idut. Panen vadin pohjalle ohuen kerroksen ja liotan ensin yön yli ja sitten pari kolme kertaa päivässä pesen tai huuhtelen ja kaadan veden pois. Kolmessa päivässä tulee idut ihan tuossa keittiön lattialla, se on aika kylmä paikka. Ostin Hankkijalta oikeita rehuherneitä, näyttävät samanlaisilta kuin kotimaiset ruokaherneet, tosin likaisempi vesi tulee kun ensin pesen. Vaikka olen minä nähnyt ihan ihmiskäyttöönkin tarkoitettuja herneitä joita sai pestä useammaskin vedessä ennenkuin ne soppaan kelpuutti.
Vastaa Viestiin