Ruokinnan vaikutus muniin

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Siipilä

Ruokinnan vaikutus muniin

Viesti Kirjoittaja Siipilä »

Mitähän mahtaa olla pielessä kanojen ruokinnassa, kun munien valkuainen ei kovetu kunnolla keitettäessä. Kuoret irtoavat todella huonosti ja yleensä ruokailijalle jääkin syötäväksi vain hyvin keitetty keltuainen. :smt009
Kanoja ruokimme Punahelttatiivisteellä, johon on sekoitettu valmiiksi kauraa ja kalkkia. Lisäksi kanaset saavat kaikkea mahdollista kasviksista jauhelihapihveihin - eli mitä keittiöstä jää. Myös kuivaa leipää saavat ja välillä kuivattuja herneitä. Kesällä kanat saivat paljon vihreää ruokaa, mutta tilanne oli silloin aivan sama. Eli mikä mahtaa mätätä? :smt017
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Kananmunat on liian tuoreita keitettäväksi? Kananmunaa täytyy säilyttää viikko - kaksi, jos haluaa keitettyjä kananmunia. Tuoreet munat vaahtoutuukin paljon huonommin kun hieman vanhemmat munat, jos yrittää esim. leipoa jotain.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Jep, samaa mieltä Dumblen kanssa. Viikkokin auttaa kovasti kuorien irtoamiseen. Ja muista ensin haihduttaa kosteus munien pinnalta ja sitten jääkylmään veteen.
Ja jos yhä on tiukassa, niin puukolla hattu pois ja lusikalla syöden.
Ei englannissa taideta muuten syödäkkään.

Ja luin vasta munista tämmöistä: Valkuainen pitää syödä kypsänä, koska sen sisältämä aine estää B-ryhmän vitamiineja imeytymästä. Mutta keltuainen pitäisi syödä raakana/löysänä. Koska se on täynnä biotiinia joka taas tuhoutuu kypsennettäessä.

Eli noin 3 minuutin muna olisi hyvä. Ja se sitten syödään juuri vetäsemällä hattu pois ja lusikoimalla.

Mutta tämä on mukava asia , koska nyt on syy ostaa kivoja munakuppeja mistä muna on helppo lusikoida ja niitä on kiva kattaa sunnuntaina pöytään ;)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Niin, siis kanamunan valkuaisen sisältämien proteiinien rakenne kyllä muuttuu säilytyksen aikana, mutta se vaikuttaa myönteisesti kuoren irtoamisen lisäksi vain vaahtoutumiseen. Itse asiassa tuoreen munan valkuaisen pitäisi jopa hyytyä nopeammin/paremmin kuin vanhemman.
Siipilä

Viesti Kirjoittaja Siipilä »

Enpä tullut ajatelleeksikaan, että olisivat liian tuoreita - no, kanalastahan ne suoraan kattilaan noudan :smt001 Tosin kyllä mielestäni joskus munat on saattaneet viikon jos toisenkin olla hyllyllä - kun on ollut "ylituotantoa". Testaanpa tänään kuitenkin vielä "vanhojen" munien keittämisen :smt003
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä merkkaan muniin aina tussilla päivämäärän kun tuon ne kanalasta sisään. Niin tiedän ottaa keitettäväksi tarpeeksi vanhoja munia. Meillä ihan tuoreet munat tarttuvat jopa teflonpannuun paistaessa! Pari päivää vanha muna paistuu muutenkin paremmin kuin samanpäiväinen, valkuaisen rakenne muuttuu tasaisemmaksi.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä vanhana varastotyöntekijänä käytän järjestelmää FIFO
first in, first out
Eli ladon telineeseen ja käytän ekoja ja kun teline täyttyy niin siirrän taas kaikki sinne etupäähän. Ymmärsiköhän tosta kukaan...
Mulla onnistuu kun ei tule kuin 2-3 munaa päivässä.
Mutta jos tulisi monta. Niin latoisin kennoihin ja aina ottaisin takimmaisen kennon ja työntäisin taas jonon perille asti. Uudet eteen ja takimmaiset käytetään. Tai uudet taakse ja edestä käytetään ... :smt017

Onkohan mulla ikävä töihin??
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Oletko jo laskenut kuinka monta kananmunaa voi lastata yhteen 20 jalan konttiin? Jos et, niin ala viela mene takaisin toihin ;-)
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En mee töihin :smt003 Harjottelen mun viirumunilla fifoa.. Niitä on taas lähempänä 50.. Kerään aina viikonlopuksi, että kaikki saa nassun täyteen!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tämmöisellä olis tosi helppoa tuo fifo
Kuva
Enää tarttis vaan saada jostain tuommonen helposti ja kukkaron kärsimättä liikaa :smt017
peppi

Viesti Kirjoittaja peppi »

Tuollainen muna teline olis kyllä nii hieno että..
Kun olis munia vielä mitä laittaa siihen :smt005
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Hieno keksinto toi tollanen munateline. Nayttavan nakonen ja siihen mahtuu aikas monta. Ja onkos ne ihan oikeassa asennossakin tossa, vai pitaisko olla viela enemman teravalla karjellaan?
Mimmi, teilla kun on se sauna nyt valmis niin mites ois? Taipuukos rauta sun kasissa ja pysyyko sulla hitsausvehkeet kourassa? :smt002
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No olis!! Ihana telina ja FiFo kunnossa! Siis upean värisiä nuo tummat munat. Mikäs kana sellasia munii??
perästäkuuluu

Viesti Kirjoittaja perästäkuuluu »

aivan älyttömän hieno teline! ihan piti tallettaa se kuva tänne koneelle, saa mies tehä mulle jotain tollasta kanssa...kunhan ny eka totuttautuu koko ajatuksenseen kanoista... :smt005
Pauke

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Jeesh! Ne munii sittenkin. Koko talven on olut taukoa. Kanalassa oli yllätys, 7 munaa ja kaikki yhdessä pesässä. Korkeintaan 2pv saldo (kanoja yhteensä kahdeksan). Liekkö ulkona valon määrän lisääntyminen on pistänyt kant munimaan vai se kun heittelin kanaan kerralla reilummin kuivattua vatunlehteä. Muuten olosuhteet aivan entisellään. :smt003
Vastaa Viestiin