Ohra kanoille

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Ohra kanoille

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Olen saamassa ohraa, niin mikä on suht suhde syömis määrään, kun tarjolla on vapaasti kokonaista kauraa + rikottua kauraa :smt017
Käytössä on semmoinen iso pitkä laatikko josta kuoputtavat, niin voiko laittaa sekaisin vai ihan erikseen.
Aiheuttaako kanoille ripulia tms. jos sattuu syömään liikaa ohraa?
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Ohra kanoille

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mun kanoilla on kaikki viljat (kaura, ohra, vähän vehnää) sekoitettu keskenään, paitsi kauraa on lisäksi erikseenkin tarjolla. Sekoituksessa ohraa on vähän alle kolmannes viljoista (lisäksi saavat täysrehua ja vaihdellen herne-, rypsi- tai härkäpapurouhetta). Vilkaisin Luomukanan hoito -kirjaa (Katarina Rehnström) ja siinä oli ruokintaehdotuksissa ohran osuus kaikesta ruoasta noin 20 %.

Kannattaa varmaan totuttaa kanat aluksi ohraan pienemmillä määrillä, jos ne ei ole ennen sitä saaneet. En tiedä, tuleeko siitä ripulia tottumattomalle, voi hyvin olla että ei. Mutta ainakin mä tekisin varmuuden vuoksi noin. :)
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Ohra kanoille

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kiitos vastauksesta :smt006 , aikaisemmin en ohraa käyttänyt niin varovasti aloitan ja kun muutkin sekoitan keskenään niin lisään ohran sekaan. :smt023
mummo ja kanaset :biggrin:
Vastaa Viestiin