Poikaskalkki

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Poikaskalkki

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Aikoinaan minulla oli kanakalkkia tarjolla kanaporukalleni kunnes luin täältä, että poikaskalkkiakin on olemassa. Niinpä ostin siitä lähtien sitä. Ja kulutus prosentti pomppasi. Sitä isoa kalkkia ei kulunut juuri ollenkaan, eikä tätä pienempääkään mahdottomasti mutta kuluu kuitenkin. Mukillisen pistelevät viikossa. Niin että suosittelen kaikille samaa konstia. En nyt muista hintaa, mutta kallista ei ole kumpikaan sortti.
Se kanakalkin nimellä myytävä on muuten hyvää liukkaudentorjunnassa. Kaljamot tulee taas pian.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Poikaskalkki

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mulla on kanssa ollut jo vuosia pelkästään poikaskalkkia kanoille (plus munankuoria). Aikoinaan yksi alhojen kasvattaja vinkkasi mulle, että alhot on niin pieniä, että hänen kokemuksensa mukaan ne syö mielummin sitä kuin tavallista kanankalkkia. Ostin sitten poikaskalkkia, ja kyllä kalkin kulutus lisääntyi. Sikälikin kätevää, että ei tarvitse erillistä kalkkia laittaa keskenkasvuisille tirpoille vaan kaiken ikäiset käyvät samoilla kalkkikupeilla. Mäkään en muista mitä poikaskalkki maksoi, mutta edullista kumminkin ja säkki riittää meillä vuodesta toiseen.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Poikaskalkki

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Komppaan, poikaskalkki käy kaupaksi hyvin. Vanhaa kanakalkkia lisään vilja-rehusekoitukseen että saisi senkin joskus
loppumaan, mutta kalkkitörpössä on vaan munankuoria ja poikaskalkkia.

Kyllästyin jo aikaa sitten kuorimaan keitettyjä munia kanoille, eli teen "omelettia" tai keitän esim makaronin tai
puuron joukossa munamassaa. Kuoret olen näin kosteana kesänä kuivattanut saunan jälkilämmössä, ainahan noihin
kuoriin jää jonkin verran valkuaista ja se kuivuu saunassa hyvin.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Vastaa Viestiin