Avokado

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Avokado

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Noinko se kirjoitetaan, vai pitäiskö olla g? Välipä hällä kai tiedätte mitä tarkoitan. Olen täältä joskus lukenut, ettei avokadoa saa antaa kanoille. Muistaakseni siinä ei ollut, tai ei ainakaan ole kovalevylleni jäänyt miksikä ei. Meillä sitä käytetään jonkun verran ja olen kyllä ne tyhjät kuoret ja kivet laittanut samaan sekalaisten kasvisten "kompostiin" jota näin talvisaikaan pidän kanalan sisäpuolella.
Perunankuoret ja jotkut muutkin vastaavat joita kanat ei raakana syö keitän ja makaronia sekaan kypsymään, kyllä kelpaa. Tähän keitokseen en ole arvannut niitä avokadon kuoria laittaa, kun juurikin tuo epätietoisuus niitten haitallisuudesta vaivaa. Jos vaikka myrkkyyntyisi koko sapuska.

Siis mitä varten kielto?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Avokado

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Avokado sisältää persiiniä, joka on haitallinen, jopa tappava aine useille eläimille. Se voi aiheuttaa huonovointisuutta ja pahimmillaan sydämen pysähtymisen. Tieto on tullut mua vastaan vuosien varrella siellä täällä, en nyt muista mistä eri lähteistä. Mutta tarkistin äsken vielä Wikipediasta tuon haitallisen aineen nimen ja siellä myös mainitaan tuo myrkyllisyys eläimille.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Avokado

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Löysin Hiltan kokoaman hyvän tietoiskun persiinistä. Se on siis erityisen myrkyllistä juuri linnuille. Tässäpä linkki ketjuun:
viewtopic.php?f=8&t=28447
Vastaa Viestiin