Pihlajanmarjat

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
SiniS

Pihlajanmarjat

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Miten pihlajanmarjat maistuu kanoille? Näyttää taas tulevan hurja määrä, ja niitä olisi verrattain helppo säilöä talveksi.
Mykki

Re: Pihlajanmarjat

Viesti Kirjoittaja Mykki »

Tarjosin omille kanoilleni hieman vielä raakoja marjoja. Olivat vielä oranssisia. Eivät vielä kelvanneet kenellekkään. Kypsistä en vielä tiedä, meneekö kaupaksi. Marjat olivat kai liian "kovia" kanojen mieleen kun kovasti nokkivat mutta yksikään marja ei mennyt kurkusta alas.
SiniS

Re: Pihlajanmarjat

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Vein omilleni marjoja ihan terttuina, ripustin verkkoseiniin. Kaikki marjat katos alta aikayksikön. Kasvikuivuri hurraa varastossa täydessä latingissa ja pakastimeen on raivattu tilaa. Kokeilen myös kuivaamista terttuina riippumassa.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Pihlajanmarjat

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tämän ketjun innoittamana kokeilin tänään, maistuuko pihlajanmarjat meidän kanoille. Yhdessä pihlajassa oli kypsän näköisiä, niitä sitten poimin ja tarjosin. Kutsuin kanoja ja ne juoksivat paikalle herkkujen toivossa. Pettymys oli suuri, eivät tykänneet. Nokkivat marjoja ensin mutta sylkivät pois saman tien. Yksi kana sai marjan rikki, mutta sylki senkin pois. Oli kai pahan makuinen. Kanat vilkuilivat mua sen näköisenä, että tässäkö ne herkut sitten oli, eikö mitään hyvää löydy. Hain sitten aronioita (osa on kypsynyt jo) ja ne kelpasivat sentään. :)

Ajattelin kyllä pakastaa pienen määrän pihlajanmarjoja kokeeksi. Jos pakkanen parantaisi makua ja ne sitten kelpaisivat talven tullen meidän pilalle hemmotellulle siipikarjalle. :smt003
SiniS

Re: Pihlajanmarjat

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Pakastaminen taittaa pahimman kirpeyden marjoista. Kuivattuja ajattelin upottaa rouhittuna puurojen sekaan.
Taisku

Re: Pihlajanmarjat

Viesti Kirjoittaja Taisku »

Täällä tuurenpihlajan marjat maistuvat paremmin kuin tavallisen kotipihlajan marjat. Puu on ollut pihassa vasta muutaman vuoden, eikä ole vielä kovin iso, joten satoa on rajatusti - mutta alhaalla ja helposti poimittavissa. Taidan kerätä nuo herkummat pakkaseen jemmaan talvipäivien iloksi.

Tänään sain säkillisen orapihlajan marjaisia kärkioksia. Hyvin maistuivat kanoille nuokin marjat ja säkillisestä riittää vielä pitkäksi aikaa naposteltavaa. :smt003
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Pihlajanmarjat

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kyllä se on nyt niin, ettei meidän kanaset tykkää edes pakastinhoitoa saaneista pihlajanmarjoista. Muutaman kerran olen niitä syöttänyt kotiruoan päällä koristeena (pitäähän kanojen herkut tietysti koristella :smt040) tai sinällään, välillä aronioiden kanssa. Kyllä kanoilla taas 'naama venähti' kun eilen vein herkkukupissa pihlajanmarjoja. Kuikuilivat epäuskoisena ja vain maistelivat vähän. Kyllä ne vähitellen menevät, lopulta, jos ei parempaa tuoreruokaa ole tarjolla. 9-vuotias Esmeralda ainoana syö niitä melko mukisematta. Taitaa vanhan kanan makuaisti olla vähän heikentynyt. :wink: Pakastan kanoille jatkossa vain aronioita.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Pihlajanmarjat

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Tuntuu että aroniamarjat ovat kaikkien lintujen herkkua toisin kuin pihlajanmarjat ovat yksilökohtaisesti lajiin katsomatta linnuilla hyvinkin poikkeuksellisen eriävät.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Pihlajanmarjat

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Meillä pihlajanmarjat hävisivät alta aikayksikön. Olin kerännyt niitä kurpitsasalaatin kaveriksi, mutta
jättikurpitsa, metsästyskausi, syksyn kokoukset ja kasvimaa/kasvihuoneet/omat työt ovat
oikeastaan niin paljon aikaa vieviä, että komposti sai loput kurpitsasta. Olin säästänyt palasia pari
viikkoa jääkaapissa eikä enää ollut järkeä tehdä siitä mitään. Kurpitsa painoi 30 kiloa, ja sosetta
on pakastimessa ja kurpitsasalaattia kellarissa. Kanoille heitin pihlajanmarjat, kalkkunatkin olivat
ihan innoissaa. Seuraavaksi kokeillaan karhunvatukkaa. Myrsky kaatoi niiden tukirakenteen ja puskat
on nyt maanmyötäisiä.

Ruska, tervetuloa takaisin tänne. Tämä munis on mulle edelleen se ainoa ja oikea, facen puolella on mielestäni
liikaa niitä besserwissereitä, ja aina on jotain liian kärkkäitä mielipiteitä. Tunnustan että itsekin joskus siellä
kommentoin aika terävästi, en lintuasioissa mutta muissa ryhmissä. Stressinpurkamista kai!
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Ruska
muna
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Loka 2019, 15:22

Re: Pihlajanmarjat

Viesti Kirjoittaja Ruska »

kaisumaria kirjoitti: 22 Syys 2020, 06:20 Ruska, tervetuloa takaisin tänne. Tämä munis on mulle edelleen se ainoa ja oikea, facen puolella on mielestäni
liikaa niitä besserwissereitä, ja aina on jotain liian kärkkäitä mielipiteitä. Tunnustan että itsekin joskus siellä
kommentoin aika terävästi, en lintuasioissa mutta muissa ryhmissä. Stressinpurkamista kai!
Oho, kävipä säkä että avasin tämän ketjun! Kiitos paljon. Kyllä vaan minustakin tämä aito ja alkuperäinen Munis on lyömätön.

Tarjositko marjat ihan sellaisenaan vai olitko jotenkin ehtinyt säilöä tai käsitellä?

Aika vaihtelevia kokemuksia näkyy tässä ketjussa olevan, mietin vain että onkohan marjoissa itsessään jotain eroa vaiko enemmän lintujen makumieltymyksistä? Tai kelpaisiko esim. puuroon sekoitettuna rouheena paremmin, kuten SiniS ajatteli. Parashan se varmaan olisi itse kokeilla, mikä omille linnuille maistuu.

Entä onko joku syöttänyt tyrnimarjoja muodossa tai toisessa? Voimakkaan makuisia toki nekin, mutta ehkä tuoreena pihlajanmarjoja pehmeämpiä ja yhtä lailla mainioita vitamiininlähteitä.
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Re: Pihlajanmarjat

Viesti Kirjoittaja ipana »

Minulle on kerrottu, että pihlajissa on "yksilö"kohtaista eroa marjojen makeudessa / happamuudessa. Vierekkäistenkin puiden marjat voivat maistua ihan erilaisilta.
Vastaa Viestiin