koivun oksien silmuja yms. vihreää

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

emilia

koivun oksien silmuja yms. vihreää

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei kaikki


oletteko antaneet kanoille koivun oksien silmuja. Olen laittanut koivun oskia veteen ja nyt niissä on silmuja, voiko niitä antaa kanoille syötäväksi ????
Suvianne

Re: koivun oksien silmuja

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Loistavaa syötävää! Omalle leivälle hiirenkorvia myös, mahtavat C-vitamiini pitoisuudet
emilia

Re: koivun oksien silmuja

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei Suvianne :smt006

kiitti vastauksesta, nyt keräämään lisää koivunoksia, että kanat saavat C-vitamiinia

terkkuja :smt003
Suvianne

Re: koivun oksien silmuja

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tuo oli niin hyvä idea, että tidan itsekkin kerätä ison nipun keittiön pöydälle!! Ja pajua myös :)
pipsa

Re: koivun oksien silmuja

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Nää on näitä et periaatteessa tietää,muttei tullu just nyt mieleen
Joten hyvä idea otetaan käyttöön :smt023
Emma

Re: koivun oksien silmuja

Viesti Kirjoittaja Emma »

Meillä on täällä koivun oksissa jo hiirenkorvat (siis sisällä astioissa), samoin karsin vanhan omenapuun oksia astioihin ja nekin työntävät jo lehteä, sopii linnuille nekin -meillä tosin vielä kaikki nämä menee papukaijojen ruuaksi ja näperrettäväksi -ja kun metsään pääsee ja lumet tuosta vähän sulaa, saa heti laitettuu mustikanvarpuja tulemaan, ne on erityisen haluttua herkkua :smt001
emilia

Re: koivun oksien silmuja

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei vaan

Onpa hienoa miten paljon voi luonnosta kerätä nyt kanoille, vaikka on talvi pahimmillaan. Ei tullut mieleenkään, että mustikan varret ja pajut, koivujen lisäksi

Lisää infoa vaan mitä vielä voi idättää ???

Kiitti kaikille ja terkkuja
Suvianne

Re: koivun oksien silmuja

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Olen idättäny ihan kauraa ja ohraa.
Sellasessa siivilässä on helpoin. Ja sitä ei huuhdella kokoajan kuten jotain alfa alfaa. Käännellään vaan. muuten ne homehtuu helpommin.
kukkamaa

Re: koivun oksien silmuja

Viesti Kirjoittaja kukkamaa »

^kertoisitko vielä miten idätät kauraa?
mä olen idättäny vehnää ihan idätysastiassa,mut taitaisi siis voida hoitaa sen vähemmälläkin...?
Suvianne

Re: koivun oksien silmuja

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kaura idätetään ihan kuin vehnä.
En tiedä miten olet vehnän idättänyt. Mutta oikeasti sitä ei huuhdella päivittän ihan vain sekoitellaan.

Itse laitan liotuksen jälkeen siivilään kaurat ja huuhdon hyvin ja jätän siivilän pöydälle lautasen päälle. Sekoittelen aina aamulla ja jos vaikuttaa kuivalta suihkutan hieman vettä.

Nyt en ole idättäny, kun pehkun on reunoilta sopivan lämmin. heittelen ja sekloittelen jyvät sinne ja käännän parin päivän välein. niin sieltä ilmestyy hirveesti itjua.
Kanat on ihan innossaan, kun näkee minulla talikon. :smt003
ellikki

Re: koivun oksien silmuja

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Nosto...

Kipinkapin hakemaan oksia kahvipöydän kaunistukseksi, niin saavat kanatkin sen jälkeen herkutella.
Koivunoksista ja tulppaneista saa sievän kimpun kahvipöytään.
Rosmariini

Re: koivun oksien silmuja

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Nythän on myös loistava aika käydä herukkapuskat harventamassa :smt002 . Ja nekin sinne maljakkoon kasvattamaan lehtiään, niistä saa vallan mainiota teetä :smt001 ja meillä on myös kanasetkin niistä pitäneet (lehdistä siis, en ole teetä tarjonnut).

Tuli noista kauranidätyksistä mieleen, että mulla alkuun taisi olla hiukan runsaat ruokinaotteet kun viskelin kauranjyviä pehkuihin kun meillä alkoi ensimmäisenä kanallisena kesänä sisäkanalan lattia kasvamaan kauraa (siis oikein kunnon kauranviheriömatto) :smt005 , kanat kyllä tykkäs :smt002
Pippis

Re: koivun oksien silmuja

Viesti Kirjoittaja Pippis »

Ai että, kiitos vinkeistä, nyt harsimaan koivuja ja pensaita :smt003
Anelma

Rairuohot kanoille!

Viesti Kirjoittaja Anelma »

Nyt, kun pääsiäinen on menny ja rairuoho alkaa olemaan ylipitkää, niin se kannattaa
käydä kippaamassa kanalaan (jos siis on istutettu multaan). Kanat saa siitä paljon kaipaamaansa
vihreää ja multakin sulautuu pehkuihin ihan hetkessä, kuten tiedätte. :smt023
epi

Re: Rairuohot kanoille!

Viesti Kirjoittaja epi »

Mä syötin ne ankanpoikasille, näytti kyllä hyvin maistuvan niillekkin. :) tosin mullat heitin sitten ulos pensaan juurelle, kun mun ankkavauvat on vielä sisällä..
Vastaa Viestiin