Myrkylliset kasvit & muu epäsopiva

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kanoista en oo ohan satavarma, mut aina pitää muistaa, et niillä on erilainen elimistö ja ruuansulatussysteemin, kuin meillä ihmisillä(nisäkkäillä). Yleensä noi marjathan on syntyneet sitä varten, että linnut söis niitä, ja sitten kulettaisivat marjan sisältämät siemenet uuteen paikkaan, ja saisivat tästä palvelusta palkakseen sen hedelmälihan. Siks veikkaan ettei kielosta oo vaaraa linnuille, kun kielon on tarkotus myös niillä marjoilla levittäytyä. Voin tietty olla väärässä kielon ja kanan suhteen, mut yleisestihän se on näin.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Oletko huomannut nokkiiko kanat näitä kasveja ulkona ollessaan? Mulla kasvaa ukonhattua pihalla, ja meinasin jo heivata sen. Mutta kanat eivät oo koskeneetkaan siihen.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Juu, eivät noki, ainakaan meillä :smt081
Kanat tulee vasta ensiviikolla. Ilmeisesti kandee seurata tilannetta sitten kun tulevat. Jos syövät, täytyy koittaa kitkeä vuokot pois. (ehkä mahdoton homma). Tosin luultavasti valkovuokot ovat lopettaneet kukintansa jo silloin.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Meilläkin on pihalla paljon ukonhattuja ja ei oo ollu kanoille haittaa. Nyt tänä vuonna uskalsin ekan kerran kylvää sormustinkukkaa, en vielä tiedä uskallanko kuitenkaan niitten antaa siementää. Pelkään vähän että jos ne syö niitä pikkuruisia siemeniä vahingossa ja myrkyttyy. Toisaalta järki kyllä kertoo että tuskin vanhat perinnekasvit voi olla kanoille haitallisiakaan...
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Tossa kukkapenkissä kasvaa kaikki mahollinen ja mahoton myrkyllinen perinnekasvi , kanaset pääsee välillä ihan pihalle ja syövät mitä syövät. Ite tuntuvat hyvin tietävän. Jopa raparperin ja ruttojuuren lehteä on maisteltu. Vuokot ja sormustinkukat ei kelpaa. En oo sitten enää jaksanu ressata, rinnakkaiselo onnistuu ja kyllä kana tietää :smt002
Haaveilija

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Entäs niittyleinikki? Onko vaarallista, osaavatko itse varoa, jos pitää? Vai pitäisikö yrittää kitkeä ne pois (mahdoton tehtävä...)?
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Kiitos varmistuksista, päätin luottaa kanoihini. :smt038 Kyllähän se suku lyhyeen loppuisi jos eivät luonnonkasveja ymmärrä varoa.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mulla on leinikkiäkin nurkat väärällään. Elä välitä :smt003
Martta

Viesti Kirjoittaja Martta »

Ei ole tullut edes mieleen tuommoiset asiat ja piha on väärällään kaikkea mahdollista myrkyllistä ja lisää istutetaan joka vuosi... Kanat saa meillä kuopsutella kukkapenkit piloille mutta auta armias jos miehen sakemannit ryntäilee pallon perässä kukkapenkkiin :smt013
tinttu

Re: Myrkylliset kasvit & muu epäsopiva

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Olen kanssa aina ollut istä mieltä että kyllä ne tietävät mitä saavat syödä ja mitä ei. Vanhemmat vuohet usein vapaina pihalla. Kuin myös tuttipullokilit. Mutta eilen sitten sai akuutin myrkytyksen nämä elo ja syyskuulla vuoden täyttävät kutturat. Mun rakas Pimuni kuoli, vaikka aamusta alkaen soittelin ell, kahdellekin, kukaan ei tullut, eikä auttanut. Vieläkään en tiedä mikä aiheutti, koska siellä ei ees moni vielä alulla ole: krookukset, scilla, alppiruusu ja unikko, päivää aiemmin olin ruusuja ja krysanteemin istuttanut, nekin oli syöty. En siis enää luota että vuohikaan tietää mitä sopii syödä ja mitä ei, liian kalliin hinnan vain uskomuksestani nyt maksoin.
Maatikko

Re: Myrkylliset kasvit & muu epäsopiva

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Hui olkoon! :smt010 Täällä on luettelo kasvien myrkyllisyydestä ja myrkyttömyydestä: http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanh ... fault.aspx
yaya

Re: Myrkylliset kasvit & muu epäsopiva

Viesti Kirjoittaja yaya »

no voi venäjä! se paikka mihin meidän kana tarha rakennettiin kasvoi täyteen kieloja :smt010 no mä sitten kitkin kaikki pois mutta pari päivää sen jälkeen ne nousi uudestaan :smt009 onneksi ei ole vielä niitä kanoja ehdin kääntää koko pläntin ympäri :smt023
Vastaa Viestiin