Kananrehu ja tiput

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

onnikas

Kananrehu ja tiput

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Tuntuu olevan aika nihkeästi noita pikkupunahelttoja täällä suunnalla. Voiko tipuille antaa munitusrehua, vai tilaanko pikkupunahelttaa? Minkä ikäiseksi tuo pikkupunaheltta menee? Missä vaiheessa vaihdetaan pulitiivisteeseen? Saan ostettua maanviljelijältä ainakin kauraa. Kesän ajan voi kotiruoalla ruokinta olla vähäisempää, kun pääsemme itse muuttamaan tipujen kanssa samaan pihaan vasta syksyllä. Sen jälkeen kotiruoka on askeleen lähempänä tipusia :)
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kananrehu ja tiput

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Munitusrehua voi antaa. Laimenna vähän porkkanaraasteella,keitetyllä perunalla tms.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
onnikas

Re: Kananrehu ja tiput

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Kiitos Maattari. Jostain luinkin että pikkupunaheltta meniskin vaan ekat 6vkoa, joten ehkä sen ostaminen noin isossa säkissä ois hassua. Pitää alkaa perehtymään vielä enemmän tuohon kotiruokaan tipujen kohdalla, että osaa sit toimia oikein :)
Xaus

Re: Kananrehu ja tiput

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mä ajattelin noin myös aluksi. Että mihin sen pikku-punaheltan sit tunkee. Ja kumma kyllä, joka Agri-reissulla täytyy ostaa uusi säkki. :smt003
onnikas

Re: Kananrehu ja tiput

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Apua... nyt mie aloin taas keikkumaan kahden vaiheilla! "ostan, en , ostan, en..."

:smt043
saralele

Re: Kananrehu ja tiput

Viesti Kirjoittaja saralele »

No mä oon antanu sitä tipurehua sit aikuisillekki kanoille mitä on jääny.. Hyvin ovat munineet silti, kun saavat lisäksi niin paljon muuta!! Tärkeämpänä pitäisin et tiput saa kunnollista ja niille tarkotettua ruokaa... :smt001
(nimim. pari tipua kuollut luultavasti ruokinnan takia)
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kananrehu ja tiput

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Hyvin pärjäät ilman tipurehuakin :smt023 Ja se 40 kg ON iso säkki muutamalle tirpalle
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
onnikas

Re: Kananrehu ja tiput

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Vielä yksi tyhmä kysymys. Kannattaako säästää nuo keitettyjen munien kuoret ja käyttää ne uunin kautta ja ripeltää ihan pieneksi tuleville tipuille odottamaan? Tarvitseeko ne niitä? Vai oisko se ajanhukkaa?
saralele

Re: Kananrehu ja tiput

Viesti Kirjoittaja saralele »

Minusta niitten munankuorien pitää olla raakoja :smt017 Oikaiskaa jos olen väärässä!!
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kananrehu ja tiput

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä käytän kaikkia munankuoria, heitän kulhoon joka on jääkaapin päällä ja kun se on täynnä murennan pieneksi ja laitan kalkkiastiaan.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
vardenji

Re: Kananrehu ja tiput

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kananmunankuoret kuuluu taas mun mielestä kuumentaa :smt017 Keitettyjen kuoret ok, raakojen kuoret tarttee vähintään kuivata hyvin. Mamma piti aina hellan nurkalla kunes kuivuivat. Märkänä jos antaa oppivat syömään munia :smt018
saralele

Re: Kananrehu ja tiput

Viesti Kirjoittaja saralele »

Kuivatan ne raa'at kuoret tietenkin, sitten kuivana murskaan ihan pikkumuruseksi.
YouSee

Tipu/Ruoka

Viesti Kirjoittaja YouSee »

Olen aloittelija ja haluan kysyä että teenkö kaikki ruokinnas oikein. Ostin tipuille tavallista kanan rehua 20kg säkin, kauppias sanoi että kyllä syövät tätä, mutta ei ne kyllä kovin hatkia siihen ole. Lisäksi annan kaurahiutaleita, munankuorta ja soraa.
Peukkunen

Re: Tipu/Ruoka

Viesti Kirjoittaja Peukkunen »

Meillä saavat myös viljaa ohraa ja kauraa. Vihreästä tykkäävät: salaatti, kaali, kurkku jne. Kasvikset yleensä, omena. Oikeastaan kaikkea mitä sinäkin syöt, kunhan se ei ole hirveän suolaista. Hapanleipää meillä eivät saa, näin minua on aikanaan ohjeistettu. Kompostia ei ole tarvinnut, kun ruoanjätteet menevät kanoille. Kalkkia saa ostaa sieltä mistä ostat kananrehun. Olen käyttänyt poikaskalkkia kaikille, niin ei tarvitse sitten ostaa erikseen, jos tulee pikkutipuja. Kalkkia ei kulu hirveästi.
tisaanne

Re: Tipu/Ruoka

Viesti Kirjoittaja tisaanne »

Rehussa, joka on tarkoitettu aikuisille kanoille, on liian vähän valkuaisainetta ja liikaa kalsiumia kananpoikaisille. Liika kalsium rasittaa elimistöä ja erityisesti munuaisia. Täällä muniksessa on hyviä ohjeita tipujen ruokintaan tuossa haudonta ja tipujen hoito osiossa. Aloittelijalle helpoin ja varmin tapa ruokkia tipuja on käyttää kananpoikaisille tarkoitettua rehu. Siinä on ainakin kaikki tärkeät aineet oikeassa suhteessa.
Vastaa Viestiin