kanoille kerppuja

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
koohokana

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja koohokana »

Luin vanhaa kaninhoito-opasta ja siellä kehoitettiin tarjoamaan kaneille mm. salviaa ja sitruunamelissaa. Nyt mulla on kuivumassa kesän yrttisato- kaneille JA kanoille! Niin: Sitten aion vielä kerätä kehäkukan siemeniä!
Osaako joku neuvoa. miten auringonkukat tulisi käsitellä, että saisin kukinnosta siemenet talteen? Ne ilmeisesti täytyy irrottaan kukinnosta jossain vaiheessa, koska kanta mätänee, mutta missä vaiheessa :smt017
suikku

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mulla kyllä kantakin kuivui ja tarjoilin koko kakun kanoille. Oli samalla hauska pidike siemenille. Vähän puuhaa.
Iloisten Munatalo

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kun on ilmavassa paikassa niin kuivuu kantoineen päivineen kyllä, pannuhuone esim on hyvä kuivatuspaikka :smt002
koohokana

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja koohokana »

Missä vaiheessa auringonkukka pitää ottaa kuivaukseen? Ja tod. koko vihreän takakannan kanssa? Pitääkö ruskea nukka riipiä pois? Mulla mätäni viime vuonna vaikka näin tein ja pannuhuoneessa kuivatin... Jokin meni väärin silloin, mutta mikä? Vääntäkää rautalankaa, pliis.
suikku

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja suikku »

Jaa-a? Ehkä ne olivat liian tuoreita, kypsymättömiä. Mulla tuppaavat kuivua jopa tuolla pellolla. Sen nukan tietysti voisi rapsuttaa pois. Se siemen kuitenkin on siellä alla. Olen vienyt niitä nyt kanoille. Kyllä kelpaa. Yleensäkin kaikenlainen säilytys on vaikeaa jo tilanpuutteen vuoksi. Yritän aina syödä kaiken heti kun kypsyvät. Porkkanoita en ainakaan säilytä enää meidän kellarissa. Eivät säily, mätänevät ja kuivuvat vaan. Arvatkaapas kuka on syönyt lähiaikoina paljon porkkanaa? Muutun varmaan kohta keltaiseksi!
koohokana

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja koohokana »

Ne siemenet oli silloin valkoisia. Kaupan auringonkukan siemenet on mustaraidallisia :smt017 Onneksi auringonkukkia on niin paljon, että voin tehdä "vertailevaa tutkimustyötä". Säilöin muuten porkkanoita kekkilän luonnonturpeeseen ja viileään +10. Hyvin säilyi muovilaatikossa, jossa pari ilmastointireikää. Samoin oli säilössä punajuuria ja lanttuja. Keväällä tosin alkoi hiukan uusi verso kasvaa, mutta se ei haitannut. Keväällä nakkasin turpeet kuivikkeeksi. Kuulemma hiekkaankin voi porkkanoita säilöä.
Iloisten Munatalo

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Ne alkaa olla kypsiä silloin kun siemenet muuttuvat mustiksi ja se kukkanukka irtoaa pyyhkäisemällä. sitten vaan terävällä veitsellä kanta poikki ja kuivumaan esim rutattujen sanomalehtien päälle, jotta ilma kiertää altakin. :smt045
suikku

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mää luulen, että auringonkukansiemeniä on monen värisiä. Mullakin oli ihan vaaleita, mutta silti sisällä oli ihan herkullinen pullea valmis siemen. Ja siitähän varmuuden saa jos ne itävät. Meillä itivät peltoon varisseetkin.
Chick
chabo
Viestit: 194
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Chick »

Nyt kun meinasin alkaa antamaan horsmakerppuja kanoille...........ne on homeessa! :smt013 :smt099
Wyandotteja, Plymouth rockeja
Liina

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Liina »

Joo, sama täällä, kaikki homeessa ja kyllä harmittaa vietävästi! Poika teki makiat horsmakerput liiterin kattoon kuivumaan ja nyt joutavat kompostiin :smt011 pittää tehä ens kesänä eri paikkaan kuivumaan!
Raksu

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Se on tää kostee syksy mikä saa kaikki homehtuun :smt021 Muutamia vuosia sitten oli vähän samanlainen syksy ja tuntu et kaikki eläinten ruuat homehtu sillonki :smt012
Iloisten Munatalo

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä on mennyt osa nokkosista, vattu ja horsma on ok ... vielä
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meillä kerput ovat säilyneet homehtumatta. Autotallin varastossa on kuivaa, siellä pitämäni kerput ovat ihan rapeita. Kanalan eteisessä varastoimani kerput ovat sellaisia vähän joustavan nihkeitä. Olen tutkinut niitä ja nuuhkinut epäluuloisesti, mutta en ole onneksi löytänyt niistäkään hometta. Ainakaan vielä. Tutkin kyllä huolella joka nipun minkä vien kanoille. Taitaa tosiaan olla niin, että tämä poikkeuksellisen märkä syksy ja talvi ovat vaikeuttaneet kuivatavaran varastointia :smt012 .
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tein tänään ensimmäiset kerput ensi talven varalle :smt048 ! Nokkonen on jo riittävän pitkää ja niitä on nyt monta nippua kuivumassa puuvajan varjoisalla puolella olevassa katoksessa. Tein myös jonkin verran horsmakerppuja, 2-3 horsmaa/nippu koska varret ovat niin paksuja.

Viime talvena parhaiten kanoille maistuivat juuri nokkonen ja horsma. Myös mesiangervo teki kauppansa mutta jostain syystä vadelma ei uponnut juuri ollenkaan. Söivät kyllä jos en muutamaan päivään tuonut muita kerppuja. Kummallista siksi, että edellisenä talvena vadelmakerputkin maistuivat. Mikähän niissä nyt oli vikana :smt017 ? Taidan jättää vadelmakerppujen teon väliin tänä vuonna, tai teen niitä vain vähän.
maunu_muori

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Onpas miellä ollut Aleksandran kanssa samat hommat.. oon nimittäin tässä muutaman päivän lomalla, ja se kasviskuivuri on ihan täynnä.. nokkosta. Keräsin ekan erän keskipäivän aikaan, kun oli kuivaa kasvustoo. Pitää huomenna laittaa lisää. Luulen, että kuivuu yön aikana ihan säilyväksi. Vielä en oo keksinyt mihin pakkaan kaman, ekalle erälle on kyllä isohko peltipurkki varattuna. Pitäisköhän ostaa perunasäkkejä, pakata niihin ja viiä avovintille. :smt017. Leikkelin aika lyhkäsiksi pätkiksi ennen kuivuriin laittoo. Meillä tää tila on ehkä 4 kasvuvyöhykettä pienilmastoltaan, vielä ei nokkosta sais nipuiksi, mut vieherjauheeksi kyllä.
Vastaa Viestiin