Kananmuna ongelmia ja muuta

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Kananmuna ongelmia ja muuta

Viesti Kirjoittaja mimmu »

:smt017 Nyt kun kanat alkoi vihdoinkin munimaan niin munissa on todella ohut kuori.
Ruokinta ym pitäisi olla kohdillaan on kalkkia, munankuoria ( rikottuna pieneksi), munitusrehua, jyvät kaura ohra, rapsia, hiekkaa, vihreitä kasviksia tomaattia kurkkua ym.
Kukoilla kevättä rinnassa niin laitoin maksalaatikkoa, verilettuja.
Kotiruokaa josta välillä pidän taukoa.
Nyt aloitin antaa myös apteekista ostettu xylitol monivimin eli täydennysrehu jota talvella myös jossain välissä annoin kun munia ei tullut yhtään.
Munakuori on todella ohut paperimainen ja rikkoutuu pesässä kanan alla. Tämän on sitten havainnot Sipi tai joku muu kana kun syöty. Sipillä oli joku vuosi sitten tapana rikkoa munia ja syödä ne mutta loppui sitten :smt009 en tiedä alkoiko taas uudestaan kun löytyy joka päivä rikottuna kuori joko lattialla tai pesässä. Joku kanoista tiputtaa munan orrelta. Aika iso hävikki päivittäin ☹️ . Onko joku vitamiini puute mitä voisi tehdä ja keino munan syöjälle ettei tarvitse lopettaa. Kiitos vastauksista 👍
mummo ja kanaset :biggrin:
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kananmuna ongelmia ja muuta

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Tuohon ohutkuorisuuteen en osaa ottaa kantaa, kun kalkkia on saatavissa. Sen voin sanoa etteivät minun kanani syöneet kanakalkkia juur ollenkaan, poikaskalkkia kyllä menee. Ne isommat olivat pienille maatiaisille liian isoja kiviä, arvelisin.
Munien syöntiin juurikin tuollainen rikkoutunut muna on erinomainen houkutus ja opetus. Siinä pesässä jossa minun kanani syövät munia on auttanut kun olen pannut sinne monta kivikovaa pesämunaa ja oikean munan yrittänyt korjata äkkiä pois. Joskus kuului vimmattu koputus kun kana takamus pystyssä yritti rikkoa niitä tekomunia. En silti raskinnut sitä sieltä ottaa ja huitoa päätä poikki. Puhuttelun kyllä pidin :smt004
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Kananmuna ongelmia ja muuta

Viesti Kirjoittaja mimmu »

pikkupi kirjoitti: 05 Touko 2022, 10:16 Munien syöntiin juurikin tuollainen rikkoutunut muna on erinomainen houkutus ja opetus.
Kiitos vastauksesta pikkupi :smt006
Niinpä taitaa olla nyt herkku ateria tällä yhdellä kanalla :smt009 ,
Vielä on yksi ohut kuorinen tullut ja muut munat olleet normaaleja taisi se xylitol monivimin eli täydennysrehu auttaa kun aloin antamaan sitä ruoan sekaan kun parin päivän päästä munineet munat oli ihan normaaleja.
Kanat tekee niin eri aikaan munia että pitäisi istua siellä koko ajan ja seurata kumpi kanoista se syö munia.
Mulla oli aiemmin maalattuja kivimunia muttei se auttanut ja sitten yksi kana alkoi hautomaan niitä.
Jos tämä jatkuu niin kyllä se kurja päätös on tehtävä että munan syöjä ei kuulu joukkoon, vaikka kuin kipeästi se ottaa minuunkin. :smt022
Meillä ei myöskään mene isorakeinen kalkki mutta poikaskalkkia kyllä menee hyvin.

Seuranta jatkuu..... :smt017
mummo ja kanaset :biggrin:
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kananmuna ongelmia ja muuta

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Luin tuolta jostain muulta kanahoitoniksipalstalta kuinka tuohon munansyöntiin auttaa, tulikuuma vastakeitetty peruna. Kun selvittää mikä kana/kanat syö munia pitää laittaa munakuoren sisään tulikuuma peruna ja tarjoilla se houkuttelavasti em. munansyöjälle. Minä mittasin pari perunaa sopivien kuorenpuolikkaitten sisään jo raakana (pitää olla hiukan isompi peruna niin tulee tarpeeksi tukeva syötti.) Mutta en ole vielä toimeentunut näitten juhannusjuhla sun muitten kiiruitten takia tuumasta toimeen. Mutta varmasti kokeilen. Mitäpä hyvä emäntä ei tekisi kanojensa eteen.
Vastaa Viestiin