Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2021

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
caramelliankanat
muna
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Elo 2020, 08:11
Paikkakunta: Korpilahti, Jyväskylä
Viesti:

Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2021

Viesti Kirjoittaja caramelliankanat »

Maalaisunelma toteutui

Uusvanha munislainen täälläkin. Varmaan noin 10 vuotta sitten kirjauduin Munanettiin siinä toivossa että joskus olisi mahdollisuus ottaa kanoja. Ja nimenomaan maatiaisia. Olin lukenut suomalaisista maatiaiskanoista joskus yläasteella ysärillä ja siitä pitäen toivoin että pääsisin mukaan säilytysohjelmaan. Itse asiassa suorastaan pelkäsin että säilytysohjelma loppuu ennen kuin pääsen siihen mukaan :smt003 Mutta nyt sitten vihdoin hyvä hämäläisten parvi kanalassa :smt049 Kanalan nettisivu löytyy täältä https://caramellia.fi/caramellian-harrastekanala/ ja kuvia ja videoita löytyy myös instagramista https://www.instagram.com/caramellianpuutarha/
Hämeenkannan säilyttäjä :smt049
Pihla
muna
Viestit: 11
Liittynyt: 01 Marras 2020, 22:26

Re: Maatiaisunelma toteutui

Viesti Kirjoittaja Pihla »

Minulla on puhtaita Alhoja. Kiinnostaisi kanssa liittyä moiseen, mutta pitääkö kanoilla olla jotkin paperit vai otetaanko verikokeet jossa rodun puhtaus selvitetään? Paljonko saa eu tukea vuodessa? Eikö siihen sellaistakin saa? 😊 Ja kovasti onnea sinulle! Kivat kotisivut! :)
caramelliankanat
muna
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Elo 2020, 08:11
Paikkakunta: Korpilahti, Jyväskylä
Viesti:

Re: Maatiaisunelma toteutui

Viesti Kirjoittaja caramelliankanat »

Säilytysohjelmasta löytyy tietoa https://portal.mtt.fi/portal/page/porta ... atiaiskana . Vuonna 2019 uusitut säännöt tärkeä lukea. Eli säilyttäjäksi pääsee vain ja ainoastaan mikäli kanat on hankittu jo entuudestaan säilytysohjelmassa olevalta. Mitään muita kanarotuja ei saa pitää samassa osoitteessa. Ainoastaan näin voidaan varmistua että säilytysohjelmassa olevat kanat ovat todella sitä mitä pitääkin. Tosi tärkeä juttu kun ottaa huomioon että säilytysohjelman linnuista tehdään geneettistä tutkimusta ja silloin on oltava jokaisen linnun taustat kristallinkirkkaasti selvillä.

Aloitus lienee helpointa, jos ei ole kanoja entuudestaan ja sitten hyvissä ajoin ennen kevättä etsii säilyttäjän itselle mieluisasta kannasta ja sopii joko siitosmunista tai nuorikoista. Itse otin yhteyttä edellisenä syksynä lähimpänä oleviin säilyttäjiin ja kanat tulivat kesäkuussa 2018. Tosi mielenkiintoista olla mukana, vähän niinkuin kasvattaisi saimaannorppia pihalammessa :smt055

EU tuki alkuperäisroduista on sitten asia erikseen, säilytysohjelmastahan ei makseta mitään :smt003 Alkuperäistukeen taitaa olla kanojen minimimäärä niin iso, että harva kotikanala siihen pystyy.

Mutta jos sinulla on alhoja jo ennestään, niin erinomaisen hyvä juttu vaikkeivat ne säilytysohjelmaan kuuluisikaan. Säilytysohjelman tiedotteista kannattaa vilkuilla alhoihin liittyviä tutkimustuloksia. Jokainen kymmenestä kannasta on omanlaisensa ja sellaisena tärkeä :smt055
Hämeenkannan säilyttäjä :smt049
Kyläkana
muna
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Loka 2020, 20:08

Tervehdys Akaasta!

Viesti Kirjoittaja Kyläkana »

Olen yllättäen tullut kanafarmariksi viime syksynä, kun maatiaiskanaparvi tarvitsi nopeasti uuden kodin. Eläinrakkaana en osannut kieltäytyä kunniasta ja niin pienen isännän suostuttelun jälkeen meille muutti 10 kanaa ja 3 kukkoa. Nyt on väkeä vähän vähennetty sovun vuoksi, joten meillä ei ole enää kuin yksi kukko. Tämä aika kanojen kanssa on ollut tosi mielenkiintoista ja olen innostunut asiasta. Nyt kun on ollut tämä koronaika on ollut aikaa perehtyä asiaan tiukemmin. Meillä on nyt yhdellä innokkaalla hautojalla munia haudonnassa sekä tilasin siitomunia 10kpl jotka ovat nyt olleet haudonnassa 10 päivää. Jännittävää aikaa. Vähän tässä mietityttää useampikin asia, mutta yritän hakea vastauksia aiemmista viesteistä. Hyvää alkavaa kevättä kaikille !
HenlessVarg
muna
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Tammi 2021, 22:41

Paluu ilman kanoja

Viesti Kirjoittaja HenlessVarg »

Vari is back :smt006

Elämä vei ja elämä toi. Palaan hiljaiseksi keskustelijaksi muistelemaan mennyttä kanallisen arkea. Kaupungin keskustan liepeillä ilman sopivia tiloja laumaan kuuluu enää kaksi koiraa, lapinkoira Miku ja kääpiö seropi Zima.
Kanoista luopuminen oli raskas päätös, mutta siinä tilanteessa pakollinen. Kaneja pidin vähän pidempään, mutta lopulta luovuin niistäkin olosuhteiden pakosta.
Mielenkiintoista nähdä montako tuttua täältä vielä löytyy, moni näkyy lopettaneen. Itse en kuulu faceen ja ainoa some on instagram.
Menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta siitä voi päästä yli.

Lapinkoira, kääpiö seropi ja emäntä.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Paluu ilman kanoja

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

:smt006 Tervetuloa takaisin Vari!
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Paluu ilman kanoja

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tervetuloa, Vari! :smt006 Kivaa kun olet palannut tänne. :smt001 Joo, aika monia vanhoja käyttäjiä on lähtenyt pois. Moni täällä on juurikin meitä, jotka ei olla facessa ollenkaan.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Paluu ilman kanoja

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tervetuloa taas tänne Vari!
Kanaton ja faceton olen itsekin...Kanoja kaipaan ja niistä usein untakin nään, mutta olen päättänyt (vakaasti!?!), että kun koirasta (kohta 15-v) aika jättää, niin sitten en enää ainuttakaan eläintä hanki.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Paluu ilman kanoja

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Moi Vari :smt006 Muistan sinut hyvin. Mulla on vielä sulta tulleet maatiaisamaryllikset hengissä ja kovasti ovat lisääntyneet ja pikkusipuleita jaettu kavereille, naapureille ja tutuille :smt001
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
MimmaKoo
muna
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Huhti 2021, 19:16

Tervehdys!

Viesti Kirjoittaja MimmaKoo »

Tervehdys Porista!

Pienelle pihalle haaveilemme pienestä kanalasta ja muutamasta kanasta.

Koskaan emme kanojen kanssa ole tekemisissä olleet, joten ajattelimme ensin kesäkanoja hankkia, mutta vaikuttaa sille että parempi heti vaan se talviasuttava kanala rakentaa. 😁
HenlessVarg
muna
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Tammi 2021, 22:41

Re: Paluu ilman kanoja

Viesti Kirjoittaja HenlessVarg »

Kiitos!😊
Hienoa et jossain on niitä vielä! Multa ne lopulta kuoli ja perin äidiltäni uuden.
Ja kiva että vielä näinkin paljon tuttuja tallella!
Menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta siitä voi päästä yli.

Lapinkoira, kääpiö seropi ja emäntä.
Ruska
muna
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Loka 2019, 15:22

Re: Paluu ilman kanoja

Viesti Kirjoittaja Ruska »

Tervetuloa minunkin puolestani! Itse kanssa kanaton paluun tehnyt, pitkästä aikaa avasin nyt muniksen ja jo etusivulta nimimerkkisi perusteella arvelin, että onkohan tämä se Vari... eli mieleen olet jäänyt. :)
Vastaa Viestiin