Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2020

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Perälä

Terveisiä merilapista

Viesti Kirjoittaja Perälä »

50 vee, seitsämän kanan ja yhden kukon isäntä tällä kirjoittelee. Kochineita mulla on ollut vissin jo seitsämän vuotta. Nyt pitäisi löytää uusi kukko jatkamaan sukua kun tämä nykyinen on aika pitkälti aseksuaali.
Viipukka

Terve Andalusiasta!

Viesti Kirjoittaja Viipukka »

Moikka,
Olen uusi kanalan omistaja. Elellään täällä etelä Espanjassa, ja on noin kuukauden ollut viisi kanaa jotka ovat kivasti alkaneet munia. Paitsi kun yksi kuoli, ja nyt toinen on kipeä. Kirjottelwnkin siitä tuonne sairauspuolelle.

Kauan olen vaapottajista haaveillut, ja kyllä ne vaan tallipihasta tekee kodin :smt055
Roosa42

Tervehdys Valkeakoskelta

Viesti Kirjoittaja Roosa42 »

Hei!

Asustelen Valkeakoskella maatilalla 2 kanan ja kukon kera. Toki on perhettä sekä kissoja ja koiria, kaikki sulassa sovussa. 😊 Tarkoitus olisikin nyt ottaa lisää kanoja, jotta muniakin saisi lisää, kun pikku hiljaa on hiipunut munien tuleminen.

Terv. Anja Haavisto ☀️
Onneli
muna
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Huhti 2020, 23:50

Napapiiriltä terveisiä!

Viesti Kirjoittaja Onneli »

Täällä Munanetissä jo pari kk opiskeltu "alaa" :smt004 ja nyt on viikko elelty "kanafarmarina". Haudottiin munia koneella ja kun etsittiin pikkuisille omaa kömmättiä pihalle niin sen mukana pölähtikin vuokralaiset... Eli kanoja on nyt 6 ja kukko tietenkin tunkiolla :smt002 Ja nuo tiput päälle :shock: Hups... :smt043
Ihan oon jo mennyttä naista näiden kanssa, vuosia haaveilin ennenkuin uskalsin kanoja hankkia, koira ja kissa on nuiden karvattomien ja sulattomien lasten ja isännän lisäksi talossa. Saapa nähdä mihin tässä vielä joutuu :smt049
Vilkintiput2020
muna
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Kesä 2020, 19:12

Tervehdys Pertunmaalta

Viesti Kirjoittaja Vilkintiput2020 »

Hei
Täällä uusi kanaharrarrastaja.
Kanalassani asuu tällä hetkellä 7 kanaa ja kukko. Kukko on silkki ja maatiais sekoitus ja kanoista 2 araukanaa ja silkki/kääpiöcosh kanoja. Populaan kuuluu myös kissat, äitikissa 14v ja poikansa 13v. Kukko näytti muutama viikko sitten uunia kanoille menemällä itse uunin pisäät potpottamaan merkillisesti. Lakukana meni kiinnostuneena ja siisti pesää 3 korren verran ja teki uunin perälle ensimmäisen munan. Näin jatkui ja kanat munivat sinne samaan uuniin yhteensä 19 munaa. Kolme kanaa tunkenut samaan uuniin hautomaan, Yritin kyllä siirtää lakun 4munan kanssa toiseen pesään, sitten kolmanteen. Hautoi sinnikkästi sitten tiiliskiveä kun munat "liikkuivat" paikasta toiseen. Nyt vaihtelevat paikkaa ja vuorotellen käyvät 30min jaloittelutauoilla.
Yksi arau ja kaksi pikkukanaa siis uunissa hautomapuuhissa. Läpivalaisin etummaiset 12munaa ja kyllä niistä tulee poikasia osasta ainakin.
JuhKa

Tervehdys Jyväskylästä!

Viesti Kirjoittaja JuhKa »

Hellou! Tuore ankkaharrastaja ilmoittautuu :smt006

Tuli hommattua kolme ankkaa vapun tienoilla. Ennestään ei ankoista ollut mitään kokemusta, muuta kun sorsista metsästyksen kautta :smt003 Aikeissa olin ottaa kanoja, kaneja tai ankkoja, mutta ankat vaikutti hauskimmalta vaihtoehdolta, ja sitä ne myös on!
Silkkikanoja mulla on joskus ollut, mutta niiden pitäminen kaatui aikoinaan puhtaasti tietämättömyyteen. Nyt on tietoa enempi taskussa ja näitä on tarkoitus pitää lemmikkinä ja toivon mukaan saa muniakin.

Ankat on nyt siis kahden kuukauden iässä ja vauvauntuvat alkaa olla poissa. Häkin rakensin niille puuliiterin yhteyteen, jossa on lattia irti maasta. Häkistä on kulku ramppia pitkin pieneen uimalampeen (halk1,5m) ja kulku tulee myös lämmitettyyn koppiin liiterin sisälle. Sisäkoppi valmistunee joskus ennen pakkasia..

Riistanvärinen näistä on koiras, (Pingu)joka on hieman muita hitaampi yksilö :smt003 Musta jossa vihreän sävyjä on selvä naaras(Helka). Ja valkoinen pekingiläinen ei ole vielä osannut päättää sukupuoltaan on Touho/Touholiinu.

Tuo eläintenpitoilmotus on vielä tekemättä, kun näytti palvelu olevan pois käytöstä.
Jos joku tietää, mihin laittaa esim sähköpostilla tämä ilmoitus Jkl seudulla, niin vinkatkaa. :smt001
Tipsu

Terveisiä Vantaalta

Viesti Kirjoittaja Tipsu »

Hankimme munia, mitä aloimmeitse hautoa, kahdeksasta munasta kuoriutui yksi tipu ja kaveriksi hankimme kaksi muuta, jotta tipulla olisi seuraa. On ollut hauska seurata miten kanat ovat kasvaneet. Yksi tipuist ilmeni kukoksi ja kaksi muuta ovat kanoja. Rotu on kääpiö kochi, hauskan näköinen rotu. Muutama viikko sitten tyttäremme flunssa äityi tosi pahaksi ja lääkärissä käynnin jälkeen tuli diagnoosi, että likka on erittäin allerginen monille eläimille ja myös kanat kuuluivat joukkoon mukaan. Nyt joudumme luopumaan kanoista ja sain vinkin, että tämän foorumin kautta voisi tipuille löytyä uusi koti? Tai ainakin vinkkejä, mistä voisin kysyä hyvää paikkaa tipuille?
Kirsi/ 0408267797
Pipu
muna
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Heinä 2020, 00:41

Pipu tässä moi!

Viesti Kirjoittaja Pipu »

Lieneekö meillä se tuttu ”tavallinen tarina”.. :smt005

Pitkäaikainen haaveni toteutui tälle kesää, kun kesän alkuun saatiin tuttavalta tilalta neljä ”kesäkanaa”. Sopimuksella että menevät sinne takaisin talveksi. Leikkimökistä tehtiin kanala ja siihen ympärille ulkotarha. Kätevästi kävi.

No kanat vei meidän sydämet kyllä ihan totaalisesti! He on mielenkiintoisia persoonia, aivan ihania tyyppejä. Ja kyllähän se äitin sydäntä lämmittää, kun 15.v tytärkin hurahtaa kanoihin myös, etsii tietoa, hoitaa, on yhteisissä hommissa mukana :smt055

Sitten yksi kana alkoi hautomaan. Hautoi ja hautoi. Saatiin tuttavalta erivärisiä siitosmunia sinne alle. Nuori emo jaksoi hautoa ja meidän kanalan ensimmäiset tiput kuoriutui :smt055 Kolme täydellistä tipua! Ei puhettakaan että olisi paluuta entiseen. Talvi asumusta heille tässä suunnitellaan, ja tipuista toivotaan yhtä kukkoa ja kahta kanaa..saa nähdä kuinka meille käy sen suhteen! Tiput ovat nyt 10 vrk ikäisiä.
Ja voi miten on ilo seurata, kuinka emokana opettaa pieniä kanojen tavoille! Erotan jo kurnutuksen, jolla se käskee etsimään viskomaansa ruokaa maasta, ei anna kupista suoraan aina syödä. Ja ruokailun jälkeen pyyhitään nokka puhtaaksi turpeeseen, moneen kertaan, tietenkin! Ja kuinka hän käy hakemassa ulkotarhaan viemiäni mustikoita tipuilleen, kun minä en rohjennut niitä antaa kuin isoille kanoille :smt040

Että terve vaan kaikille teille, ja kiitos kaikista keskusteluista! Olemme kovasti ammantaneet täältä teiltä tullutta tietoa, ohjeita, vinkkejä :smt043 Keskustelemisiin!
KirsiK
muna
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Elo 2020, 10:59

Pohjois-Karjalassa muutaman kesäkanan pelastus

Viesti Kirjoittaja KirsiK »

Talliin entisten tilallisten aikaiseen kanalaan tulee piakkoin neljä nuorehkoa munatilalta peräisin olevaa maatiaiskanaa. Kanat ovat olleet kesäkanoina omakotitalossa. Täysin kesyjä ja terveennäköisiä munivia sylikanoja, joilla on omat nimetkin.

Kanala on meidän toimesta eristetty ja remontoitu varustehuoneeksi. Sopiva kanoille. Tilaa on ehkä 8 m2 ja korkeutta yli pari metriä. Kaksi ikkunaa ja entinen luukun paikka. Tarhaksi seinustalla oleva valmis vanha koiratarha n. 10 m2, joka vaatii vain katon ja vähän tiheämpään verkkoa koiraverkon päälle.

Ennestään meillä on neljä kavioeläintä, kaksi ulkokoiraa ja neljä sisäkissaa, joilla ulkoiluhäkki.

Jonkin verran tietoa kanoista on. Käytännön kokemusta ei :)
Kuukkelinakki
muna
Viestit: 2
Liittynyt: 18 Elo 2020, 07:10

Sykärin kanaset

Viesti Kirjoittaja Kuukkelinakki »

Täällä yksi kanoihin hurahtanut etsii meidän 4 kesäkanalle talveksi varakotia. Ei ehdittykkään tehdä heille talvikanalaa, joten täytyy koittaa saada jostain vuokrayksiö=) nämä teharit ovat syntyneet helmikuussa ja ovat kyllä kovia munimaan, yksi näistä innostui juuri hautomaankin mikä on käsittääkseni aika outoa näille tyypeille. Olisi kiva jos talvisäilö sijaitsisi Hyvinkää/Hausjärvi/Riihimäki akselilla, kulut maksetaan tietenkin ja muusta voidaan sopia. Vinkatkaa jos tiedätte sopivasta paikasta.
Ja hei, tää foorumi on ihan timanttia. Ei olisi tullut meidän touhusta mitään ilman tätä :smt049
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Sykärin kanaset

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Hei! Kannattaa laittaa tuonne markkinapalstalle vaikkapa "myydään/annetaan" -osioon ilmoitus, että talvikotia etsitään. Sieltä voisi tulla paremmin huomatuksi talvikodin tarve. Laita tekstiin mukaan paikkakunta, missä kanasi nyt majailevat.
Tässäpä vielä linkki myyntipalstalle. :smt001
https://munanetti.net/viewforum.php?f=24
Kuukkelinakki
muna
Viestit: 2
Liittynyt: 18 Elo 2020, 07:10

Re: Sykärin kanaset

Viesti Kirjoittaja Kuukkelinakki »

Juu kiitti vinkistä :smt001
Ruska
muna
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Loka 2019, 15:22

Entisen munislaisen paluu

Viesti Kirjoittaja Ruska »

Tervehdys ystävät!

Täällä kuikuilee tämmöinen "vanha" harrastaja. Vuosia sitten minulla oli kanoja, joista olin hyvinkin innostunut, kunnes olosuhteiden pakosta päädyin niistä luopumaan. Tännekin kirjoittelin kovasti siihen aikaan, nyt ne minun vanhat tunnukset ovat kylläkin jo kuoleentuneet. Ehkä joku vielä minut tunnistaa, ehkä ei. :-" Fb-ryhmiin sun muihin uudempiin virityksiin en kovin kummoista vetoa tunne, joten ilahduttaa että foorumilla on vielä elämää jäljellä!

Yhä vain mielessä itää ajatus harrastuksen pariin palaamisesta. Tännekin olen näemmä jo viime vuonna rekisteröitynyt lievittämään kanakuumetta, vaikka mahtaa mennä vaan pahemmaksi kun näitä juttuja lueskelee. :smt003 Vielä vaan on elämäntilannetta junailtava eteenpäin, jotta homma olisi mahdollinen ja siinä saattaisi peräti olla jotain järkeäkin... Saapa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Sen verran pitkäikäisiä nämä haaveeni kuitenkin ovat, että ei niiden toteuttaminen lopulta varmaan hullumpi ajatus ole.

Kauniita syyspäiviä kaikille teille ja siivekkäillenne!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Entisen munislaisen paluu

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tervetuloa Ruska! Mukavaa saada tänne uusia käyttäjiä ja entisiä munislaisia takaisin. Kyllä täällä vielä "henki pihisee", vaikka kirjoittelun suhteen onkin hipihiljaista, niin vaikuttaa siltä, että tätä kuitenkin luetaan tietopankkina, kuten uusi käyttäjä Siileris mieltä lämmittävästi kirjoitti:
Siileris kirjoitti: 18 Syys 2020, 10:00 Olen rakentamassa kanakotoa ja sovittamassa putkiaivoillani yhteen
munanetin ensyklopediaa, pahnoja, pehkuja, pesiä ja päivä-aterioita...
Tervetuloa Siileris sinullekin, jos satut tämän lukemaan!
Ruska
muna
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Loka 2019, 15:22

Re: Entisen munislaisen paluu

Viesti Kirjoittaja Ruska »

Kiitos Hilta! Olen samaa mieltä, täällä on valtavasti tietoa joka ei oikeastaan vanhene. Vaikka tuo sosiaalinen puoli näyttää olevan hiipumaan päin, niin hyvin täällä viihtyy itsekseenkin lueskelemassa.
Vastaa Viestiin