Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2019

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
memmuli41
muna
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Maalis 2019, 08:18

Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2019

Viesti Kirjoittaja memmuli41 »

Ankkoihin hurahtanut

Hellou

Täällä Pohjois-Karjalan kunnailta liittyy ankkoihin hurahtanut ehtoo emäntä :smt003 ja ankkoja 7, mignon ankkoja 2..pupuja, koiria ja kissoja.
Olen eläinrakas ihminen ja nyt tulivat puoli vuotta sitten nuo ankat, mignonit ollu mulla viikon ja nyt olen jo ihan myyty :) Kesällä tarhaa pukkaa ja olenkin yrttänyt etsiä täältä ideoita minkälaista :) isot ankat ovat 80cm verkko aidassa ja mignoneille teen oman tarhan kun mun isot ei tajua olla varovaisia tuon pienen pariskunnan kanssa. Kutsun heitä minioneiksi :smt055
Sellaista tänne kuuluu :)
hiltsu

Hiltulan kanala esittäytyy

Viesti Kirjoittaja hiltsu »

Hei kaikille täältä Suomen eteläisimmästä kolkasta.

Kevät lähenee ja uusi 5-6 hengen kanaparvi kasvaa Vuonueessa. Uudet maatiaiskananuorikot tulevat pääsiäisen jälkeen. Kukkoakin harkitaan. Nyt on siis hyvä aika virittää sekä kanala että tietoisuus oikealle tasolle liittymällä Teidän viisaiden joukkoon.

Kanoista minulla on noin parin vuoden kokemus. Kaikki lähti lehtokotiloiden torjunnasta. Syötyäni vahingossa yhden limaisen ja rouskuvan lehtokotilon, päätin lähteä taistoon kyseisiä iljetyksiä vastaan.

Sitten kun kesäkanat olivat osoittaneet tehonsa lehtokotiloiden torjunnassa ja munien tuotannossa, hellä sydän esti kanojen lopettamisen ja vanha "ilotalo" piti muuttaa talvikanalaksi. Viime kesänä kanat alkoivat kuitenkin osoittaa vanhuuden merkkejä, lopetti munimisen ja yksi kerrallaan tulivat tiensä päähän. Viimeinen kana piti lopettaa 18.12.2018.

Minua kiinnostaa kanojen hyvinvoinnin lisäksi kanojen älykkyys. Joissakin asioissa kanat vaikuttavat olevan helpommin oppivia kuin koirat. Pavlovin koira voisi ihan hyvin olla Pavlovin kana (ehdollistuminen).

Kirjoitan myös blogia aiheesta https://hiltsu.home.blog/category/harrastekanala/, jos joku jaksaa blogeja lukea saati kuvia katsella.

Kaikkea hyvää.
Kanalahaave

Uusi käyttäjä alkeita opiskelemassa

Viesti Kirjoittaja Kanalahaave »

Tervehdys Munanettiin!

Olen viiskymppinen miekkonen Koillismaalta ja haaveilen muutaman kanan hoitamisesta ainakin kesäisin.Motivaatiotani sen kummemmin en osaa perustella muuta kuin että olen tavanomaisille lemmikeille allerginen ja pidän myös hyvästä ruoasta.Munathan ovat ravinteiden aatelia joten olisi hauskaa saada niitä omasta pienesta kanalasta ja tietäisi näin niiden taustan.

Tämän Munanetin löysin sattumalta kun etsiskelin tietoa millainen verkkoaidan tulisi olla että esimerkiksi pihamme hiirihuoltoa hoitava kärppä pysyisi aidan ulkopuolella.

Toivotan mukavaa kevättä kaikille Munanetin jäsenille.
Heidi

Tervehdys Keski-Suomesta!

Viesti Kirjoittaja Heidi »

Olemme asuneet pari vuotta miehen kotitilalla, missä on vanha navetta vielä pystyssä ja tällä hetkellä varastotilana. Useasti on mietitty kanojen ja lampaiden hankintaa ja nyt sitten on aika toteuttaa haaveet.

Tarkoitus olisi laittaa osa navetasta talviasuttavaksi. Toisaalta luulen, että kanalan rakentamisella pääsisi vähemmällä vaivalla.

Haluaisin eri rotuisia kanoja (esim. silkki, ayam cemani, maatiais). Paljon on vielä opittavaa roduista alkaen. Täältä onkin nyt hyvä etsiä tietoa 😊🐥
Riikkis

Elämää omenapuun alla

Viesti Kirjoittaja Riikkis »

Olemme kanoista intoileva perhe Länsi-Suomesta ja meillä on ollut kanoja kymmenen vuotta. Ensimmäisen, ilmeisestikin sekarotuisen maatiaiskanojen parven saimme jo edesmenneeltä sedältäni. Kantapään kautta ja appiukon, vanhan kananpitäjän neuvoin on opeteltu kanojen ja tipujen elämää. Jengiä on vahvistettu sieltä täältä, kun vapaa elämä on vaatinut välillä verojaan. Kanaset elävät talvet vanhassa hevostallissa ja kesät yöpyvät kesämökillä, pihan laidassa, omenapuun alla, jossa myös pieni tarha. Vapaana kuopsuttelevat kuitenkin lähes aina kesällä.

Tilanne on elänyt kovasti. Tällä hetkellä meillä on ilmeisen ilmajokinen kukko ja tällä kolme ruskeaa tehotyttöä kaverina. Nyt saatiin vielä neljä nuorikkoa, maatiaissekoituksia.
Katjarou

Entinen, uudestaan tuleva harrastaja

Viesti Kirjoittaja Katjarou »

Hei,

Täällä kainuussa asuva eläinrakas nainen.
Aikoinaan minulla oli useampi kotkottaja ja kiekuja ja nyt tekisi mieli taas ottaa muutama kana. Mutta asun nyt eri paikassa,enkä oikein tiedä onko tuo tila sopiva kanoille, siinä ei ole ikkunaa.... :smt017 .... Eikä siihen saa tehdä kun on vuokratalo, missä asumme...Pitääkö unohtaa kanahaaveet? Muuten siihen saisi ihan kivan kodin kanoille ja syksyyn saakka ovi voisi toimia ikkunana,kun verkko ovi siihen,mutta mitenkäs talvi sitten? mielipiteitä ottaisin vastaan :smt001
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Entinen, uudestaan tuleva harrastaja

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Entäpä jos laittaisit talveksi ikkunallisen lämpöeristetyn oven? Suostuisiko vuokranantaja siihen samoin kuin kesäiseen verkko-oveen?
Katjarou

Re: Entinen, uudestaan tuleva harrastaja

Viesti Kirjoittaja Katjarou »

Hyvä idea!
Täytyy kysyä....ja etsiä mistä löytyisi edullisesti :)
mutta jos ei suostu,niin voiko kanoja sitten pitää talven yli,niin että on vain keinovalo?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Entinen, uudestaan tuleva harrastaja

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kyllä kanalassa pitäisi ainakin se yksi ikkuna olla, keinovalon lisäksi. Se, että kanat pystyvät seuraamaan valon määrän muuttumista vuorokauden- ja vuodenaikojen mukaan on tärkeää kanojen hyvinvoinnille. Munkin mielestä sun kannattaa kysäistä vuokranantajalta, jos se vaikka antaisi luvan laittaa oveen ikkunan. :smt001 Ovi on myös suhteellisen helppo tarvittaessa vaihtaa. Ainakin paljon helpompaa kuin tehdä seinään uusi ikkuna. :wink:
Jenkki
muna
Viestit: 5
Liittynyt: 31 Heinä 2019, 20:22

Aloitteleva kanaharrastaja

Viesti Kirjoittaja Jenkki »

Heippa täältä Keski-Suomen Lievestuoreella. Ostimme 5 vuotta sitten maapaikan jota olemme nyt remontoineet ja kunnostaneet peltoja ym.
Nyt kun kiireellisimmät hommat on tehty niin olisi aika alkaa toteuttamaan haaveita eli hankkimaan erilaisia eläimiä pihapiiriin.
Ensimmäisenä päätimme aloittaa kanoista ja nyt syksyn aikana valmistuu 9m2 lämmintä kanalaa, josta lohkaistaan osa eteiseksi sekä reilu 15m2 jaloittelutarhaa. :)
Tarkoitus olisi hankkia eri rotuisia kanoja ja kukko. Eritoten faverolle, jättikoch, brahma ja marans rodut kiinnostaa.
Vielä on paljon opittavaa eri asioista ja roduista, mutta onneksi tämä sivusto on erittäin kattava tiedon hankintaan.
Tiuku@

Uusvanha munanettiläinen

Viesti Kirjoittaja Tiuku@ »

Hei vaan kaikille täältä Etelä-Karjalasta :smt006
Minulla oli tänne munanettiin tunnukset, mutta kun ei tullut vuosiin kirjoiteltua, niin vanhat tunnukset eivät enää käyneetkään. Tilasin uudet.
Meillä on ollut Hämeen mustia maatiaiskanoja vuodesta 2007 lähtien. Muutaman kerran porukassa on ollut myös suurkanalalta hankittu muutama hypridi, käyskentelemässä kesäisin puutarhassa, popsimassa kotiloita. Talveksi aina kotiutuneet maatiasparven joukon jatkoksi. Nyt ei ole muutamaan vuoteen hypridejä ollut, ovat lyhyempi ikäisiä.
Lueskelen taas, josko täältä löytyisi jotain uusia tuulia ja vinkkejä parvemme hyödyksi. Toki vinkkailen myös omia vinkkejäni sopivan paikan tullen :-).
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Uusvanha munanettiläinen

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Tervetuloa takaisin Tiuku :smt006
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uusvanha munanettiläinen

Viesti Kirjoittaja T_intti »

Mistä päin etelä-Karjalaa olet? Mie Lappeenrannassa lintulaa pidän 😊
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
Vilma-juulia

Re: Uusvanha munanettiläinen

Viesti Kirjoittaja Vilma-juulia »

Hei minä myös olen uusvanha munislainen siitä on ehkä kymmenkunta vuotta kun viimmeksi olen pitänyt lintuja nyt ajattelin jälleen ottaa kanoja ja butteja ensi kesäksi olen kotkasta
Vastaa Viestiin