Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2013

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
senni

Senni esittäytyy

Viesti Kirjoittaja senni »

Tervehdys! :smt006

Olen saanut kanakuumeen ja lääkinnyt itseäni kovasti käymällä ahkerasti täällä lukemassa juttuja laidasta laitaan. Ja tauti vain pahenee ja nyt tänne Etelä-Pohjanmaalle on kanala-rakennus suunnitteilla, mutta munivat kanarouvat vielä hukassa. Maatiaiset kiinnostaa. Isäntä saapi laittaa toukokuussa vasaran heilumaan, appiukko jo lupasi pari lämpöruutua ikkunoita varten. Eiköhän me asukkejakin saada hankittua ennemmin tai myöhemmin.
jaru

Maatalon tyttönen

Viesti Kirjoittaja jaru »

Heips!
täällä nuori 21v tyttö omistaa ensimmäiset kanaset vihdoin :)
Tosin kana hankintani alkoi erittäin huonosti. Olin hommannut itselleni 4 kanaa ja kaksi 2 kukkoa. Äitini kävi ne minulle hakemassa ja kun kanat saapui vihdoin kotiin huamasin että minulle tuotiin 5 kukkoa ja 1 kana. Omistaja väitti että vain yksi on kukko mutta kyllä selkeästi ne kaikki 5 oli kukkoja ja nyt vain yksi raasu kananen. :(
Kovasti olen yrittänyt nyt nopeasti etsiä kanalle kavereita mutta uusimaan sunnalta löytyy kyllä tosi heikosti :O ilmoittakaa toki jos jollain on edullisesti kanoja annettavana/myytävänä.
yhdestä kukosta pääsin eroon ja vielä yksi kukko ettii uutta kotia :)
Kukot ja kana ovat kyllä muuten eivan mahtavia veijareita :) mukava olla tämmöisten vähä erillaisten veijareitten seurassa.
Kanojen lisäksi omistan myös momnta muutakin erikoista otusta :D mutta niistä en nyt selitäkkään.
mutta kun possuistakin täällä saa mainita nii kotiimme kuuluu myös yksi aivan ihana minipossu veijari :)
Nino

Nino esittäytyy! :)

Viesti Kirjoittaja Nino »

Heippa! :smt006

Keski-Suomesta oleva, pieni ja tietämätön tyttönen joka rakastui ideaan "takapihakanoista" :--)
Ihan ensimmäiseksi en rehellisesti sanottuna, kehdannut kirjautua, koska en tiedä oikeasti kanoista paitsi hetken googlaamisella vähän ristiriitaista perustietoa, toivon siis että asiallisesti vastataan typeriin kysymyksiini :oops:

Kerron tässä että ihan aluksi jo tiedetään, noin 3-5 kanaa pian eristettyyn leikkimökkiin ja siihen yhdistetty vielä ulkotarha jossa sitten voi kuopsuttaa mielin määrin! :) (pakko myöntää, kaikki on kyllä vielä tekemättä mutta eiköhän isän kanssa porukalla saada mökit ja kaikki muutamassa päivässä!

Toivotaan että kanaharrastus onnistuu ja tulevaisuudessa saisi mökkiä laajennettua ja samalla jopa parit kanaset ehkä jopa myyntiin asti? Koitan siis imeä tietoa kuin pesusieni ja katsotaan mihin asti päästään? c:
Jonnela Hönsgård

Jonnela Hönsgård

Viesti Kirjoittaja Jonnela Hönsgård »

Terve!
Eli tähän munarikkaaseen perheeseen tulin sitten mukaan. Asun Loviisassa, ja ajatus on että vapun jälkeen meidän perheeseen saapuu kuusi ruskeaa maatiaskanoja. Meillä vanha saunarakennus, josta värkkäämme kanojen koti. Suunnittelu on ollut kova, ja paljon arvokkaita ideoita olen saanut tältä sivulta. Tänään menossa metsästämään rakennnuskalkkia (sammutettu kalkki) seinien maalaamiseen. :smt006

Olisi toki pari kysymystäkin.
1. Riittääkö kaksi munimispesää kuudelle kanoille?
2. Mistä saa niitä erivärisiä renkuloita, millä voi erottaa kanat?
3. Minkäkokoista soraa pitää tarjota? Voinko tuoda suoraan sorakuopasta, ja ne erottaa sitten oikeat koot?

Lisää kysymyksiä tulee varmasti ajan mittaa, mutta olen varma että täältä saan hyviä, luotettavia vastauksia :smt038

Kanoja odotellessaan! :smt054
Sipa

Sipa esittäytyy (Kymi)

Viesti Kirjoittaja Sipa »

Heippa,

Täällä uusi pikkukanalaharrastaja. Lapsena kotona viimeksi kanoja ollut ja nyt kun maalle tuli muutto, niin heti piti alkaa uutta kanalaa vanhaan liiterinnurkkaan rakentamaan. Edellisellä asukkaalla samaisessa "huoneessa" joskus ollut kanala ja siihen pohjaan oli hyvä alkaa tekemään uutta. Rakennelma alkaa olla pian valmis ja tiistaina vapun aattona haetaan 9 iittiläistä kanaa ja 1 kukko. Kääk!! =)
Aikamoinen rahareikäharrrastus tämä näyttää olevan, mutta kivaa!

Mahtava munanetti. Olen täältä saanut paljon ideoita kanalaan ja vinkkejä ruokintajuttuihin.

-Sipa
Sarkki

Uusi kanaharrastaja esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Sarkki »

Heippa!

Päätimpä vihdoin tulla tänne munanettiin, vaikka kanaset onkin tuttuja jo monelta vuodelta. Nyt olis muutaman taukovuoden jälkeen aika taas ottaa kanoja kun muutettiin miehen kanssa maalle. :smt001 Lähinnä ajateltiin nyt aloittaa plymouth rockeilla ja maatiaisilla. Aikaisemmin mulla on ollut isa brown hybridejä (joilla kanaharrastuksen aloitin), kulta brahmoja ja jotain risteytyksiä n. 8 vuoden ajan. kunnes muutin kaupunkiin, niin kanojen pitäminen ei ollut oikein mahdollista... mutta nyt olen onnellinen, että pääsen taas aloittamaan rakkaan kanaharrastuksen. Mies tälläkin hetkellä kovaa vauhtia rakentaa ulkokanalaa... :smt003 Olen siis 25 vuotias nainen satakunnasta. :smt001
saippuakupla

Heippa kaikille!

Viesti Kirjoittaja saippuakupla »

Heissan!
Ajattelimpa tulla esittäytymään. :) Tämän nimimerkin takana kirjoittelee 17-vuotias tyttö pohjois-pohjanmaalta. Kanat ovat tavallaan kuuluneet elämääni aina jollain tapaa- meillä on ollut tapana ottaa joka kesä mummolaan lainaksi muutama maatiaiskana ja niiden kanssa on sitten tullut touhuiltua ja opittua kanojen hoidosta ja käyttäytymisestä. Nyt minulla sitten on ensimmäistä kertaa ihan tällainen oma, kunnon "kana-projekti" kun sain läheisestä kotikanalasta muutamia munia haudottavaksi ja tällähetkellä näyttää lupaavalta kuoriutumisen kannalta. :smt007 Pari tipusta jätän luultavasti kotiin, muut lähtevät sitten sulostuttamaan jonkun muun arkea. :) Muitakin eläimiä nurkissa pyörii sen verran, että usein kylään tullessa vieraat vitsailevat että oveen pitäisi laittaa eläintarha- kyltti. :smt036 Eipä minulla muuta sanottavaa itsestäni olekaan. :smt001
tuiketuulia

Tuike esittäytyy

Viesti Kirjoittaja tuiketuulia »

Elikkäs, olen 20v nainen Vihdistä. Olen harrastellut eläinten kanssa jo kauan. Nyt kun minulla on mahdollisuus taas maalla asuessani "toteuttaa" itseäni, olen ottanut kanoja sinne itselleni :) Innostuin itsekkin kanoista, kun siskollani niitä on ja sitten veljeni rakensi itselleen kanalan ja otti silkkejä, no minunhan oli sitten saatava kanssa omani ;) Minulla on ulkorakennus, missä on erikseen rakennettu aikoinaan yhden lehmän karsina, joka on eristetty. Siihen oli melko helppo tehdä kanala, ja lantaluukkukin on, jotta saa ulos aitauksen. Aiemmin en ole edes tajunnut kanoissa olevan näin paljon rotuja. Meillä on maatiaisia ja viiriäisiä sekä ankkoja ollut, kun olen ollut pieni. Ihastuin faverolleihin, ja hainkin sitten nuorikoita 4 kanaa ja 3 kukkopoikaa. Myöhemmin sitten hain kaksi aikuista kanaa lisäksi, jotta munia alkaisi tulemaan :) Kukot ovat hyvässä sovussa, ja mistä hain ne niin siellä oli useammassa rodussa paljon kukkoja samassa, paitsi maatiaiset. Minulla siitäkin on ollut käsitys, että vain yksi kukko. Mutta ehkä se onkin juuri noilla maatiasilla kun on muutenkin vähän häiympiä.. Sitten viiriäisiä minulla on, tällä hetkellä 3kukkoa ja 4 kanaa. Kukkojahan sieltä sitten enempi tuli, kun ei ollut sukupuolea tunnistettu. Mutta hyvin tulevat nekin toimeen ainakin viellä, ja nyt minulla on n. viikon vanhoja haudottuja tirppoja, joten eiköhän sieltä saa kana täydennystä ;) Tässä hieman kuvia. Eka kuva on aika hyvä, siitä se on kaikki lähtenyt ;)
En oikeen saanu lisättyä kuvia tänne, jospa ne näkyis tuolla:
Ja mikäs tää hymiö juttu oli, piti niitä poistaa ku saa vaa olla viis..
http://s298.photobucket.com/user/kissapostia/library/

10.6.13:
tuiketuulia kirjoitti:Nyt on sebright pariskuntakin muuttanut mun luokse ^^ Sitruuna on väritys
Ipren

Jarmilan Kanala-uutisia *Kymistä*

Viesti Kirjoittaja Ipren »

Morjens .. Ajatus on nyt saatu yhden yön päähän. Sain siis idean muutama vuosi sitten, että kanoja takapihalle tepastelemaan. Aika ei ilmeisimmin ollut otollista tahi riittävää, kun nyt vasta se on toteutumassa. Rakensin tollasen tontin kupeeseen.. äsken juuri maalasin viime hetken juttuja. kuva taitaa olla päivän pari vanha. Kuva hiukka vääristää oikean puoleista sivua.. alla on jäykkä 50*100 silmällä ja päällä (edelleen kesken.eräisenä) kanaverkko, jonka loppu kiinnittäminen saa jatkoa.
Aamusta siis huomenna hakemaan 6kpl kanoja. Otan myös 2-3 lisää kaverilta ensi viikolla. Kaikki ilmeisimmin on valmista..ilman kukkoa lähden liikkeelle..en halua vielä naapureita herätellä.. no ei vais..kyl otan loppu kesän mittaan :)

Tulen kyselemään neuvoja/vinkkejä
-Jarmo-
Kuva

4.5.13:
Ipren kirjoitti:Vai, että Laajakoskelta...Peippola täällä vastaa kanakutsuun :) Tänään tuli kanaset 6kpl..lisää ehkä 2-3 pikapuoliin. itse liikun päivittäin 2.työni puolesta Laajakoskella...olen kytännyt jopa taloja sieltä päin, kun sitten saisi tilaa / matkaa naapureihin riittävästi. sitten tulisi lampaita, sikoja yms yms
Kuva

10.5.13:
Ipren kirjoitti:Sain tutulta 3 lisää, jotka jo pukkaavat munia.. munan tuotanto siis alkanut :) Viikko vielä ja alkaa totutus ympäristöön... saas kattoo mitä tulee
Viimeksi muokannut Ipren, 05 Touko 2013, 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sannikka

Sannikka tässä, moi!

Viesti Kirjoittaja sannikka »

Meistä on tulossa kanallisia, ekaa kertaa ikinä. Nyt on kanalanrakentelu alullaan, luvat saatu, kanat vielä puuttuu :D Tarkoituksena olisi ottaa 4-5 maatiaista kesäkuun alusta, jos sellaisia nuoria jo munivia jostain Turun seudulta löydettäisiin.
Päikkis

Uusi kanallinen Kalajokilaaksosta

Viesti Kirjoittaja Päikkis »

Kymmenen vuoden haave toteutui ja nyt on oma kanala. Miten ihmeessä tämä siipeily voi pöhköksi tehdä. Vein kanalaan keinutuolinkin niin voi siellä kiikkua ja katsella kanasia. Mahtava herrasmieskukko passaa laumaansa, opetti jopa nuorikolle tänään pesimistä ja nyppii roskia kanojen selästä pois. Kyllä tässä on tullut internetti selattua viimeiselle sivulle asti aiheesta ja isot kiitokset munanetistä, täältä on tietoa saanut. On häädetty lintukirput näillä ohjeilla ja ensimmäinen tipu haudottu. Siitosmunat hautomossa ja viirin munia tilattu. Ilmoitukset on kuntaan tehty ja ruokinnan koukeroita tutkittu. Tupun kanssa eilen katsottiin olohuoneessa CSI:tä telkkarista ja tänään tehtiin nuorikolle uusi pesä kun ei krantulle kanalle vanha kelvannut:) On tämä mukavaa touhua, palkan saa hyvän mielen lisäksi sämpylän välissä syyä:) Iso kiitos mahtavalle tietopaketille ja kokonaisuudessaan mukavasta meiningistä. :smt023

21.5.13:
Päikkis kirjoitti:Nyt on tipulauma kasvanut 7 ilmajokisella ja kahdella käppänämixillä. Isa Brown kukkotipu haettiin muualta tipulaumaan, valmiiksi kasvamaan. toivotaan omista tipuista nyt monta kanaa kukolle laumaan. Niin on komea kukonpoika ja ihanan käsikesy. Vapputipun kanssa oppi heti ulkona minua seuraamaan. Taidan nuo "isot" tiput ottaa tänään pottupellolle kaveriksi. Ei tarvi yksin kykkiä ja voi kastemadot heittää parempiin nokkiin. Mukavaa olla konetipuille emona :D
kanahöperö

Tervehdys Kalliomäestä

Viesti Kirjoittaja kanahöperö »

Kiitos kaikille munislaisille mielettömän hyvästä foorumista. :smt049 Kanakuumeen kourissa ollaan myös täällä Pirkanmaalla. :smt007 Toivottavasti tän kesän aikana saadaan kanala pystyyn, tarkoitus olisi vanhasta työmaakopista saada pienellä vaivalla sopiva. Kanasia vasta sitten, kun paikat on valmiina. :smt023 Perheeseen kuuluu mies, tyttö ja poika. Pari koiraa ja kolme kissaa.
xannon

Heissan

Viesti Kirjoittaja xannon »

Hei

Olisin teiltä viisaammilta kysellyt tietoja hieman kun suunnitelmissa jo usean vuoden ollut oma pieni kanala ja nyt viimein tänä vuonna olis tarkoitus saada tuo tapahtumaan :smt023 .

Tarvitseeko hakea/rekisteröityä johonkin, että saan kanalan perustaa haja-asutus alueelle?
Kaikki mahdollinen tieto pidosta yms erittäin tervetullutta koska olen aivan untuvikko vielä siipikarjan kanssa.

Ja onkohan Hämeenlinnan seudulla kasvattajia missä voisi käydä kanalaan tutustumassa?

Kiitos jo etukäteen :smt001
weemano

Päevee että paakahti.

Viesti Kirjoittaja weemano »

Hyvvee kevättä tiältä Savon mualta.
Se tekköö kevättä ja linnut laalaa ja minnäe halluun kuulkee ankkaloita pihhaan!

Eli keväinen tervehdys teille munanettiläiset.
Uusi touhukas jäsen ilmoittautuu, hitunen huumoria matkassaan.
Olen tuotantolintujen parissa aivan taipaleeni alkupäässä, haaveissani saada 4-5 ankkaa piakkoin
kotipihaan kasvamaan. Ikää on vasta vähän parinkympin toistapuolta, mutta elämä on mallillaan
ja olo mukavaa. Haave omista linnuista on kytenyt jo hyvän tovin ja nyt koitan saada asian aluilleen.

Ihanaa kevättä ja tipuisaa kesää
Toivottelee weemano.
kaakattaja

Kaupunkilainen kaakattaja

Viesti Kirjoittaja kaakattaja »

Hei, olen Hannele, sellainen kaupungista maalle muuttava eläinrakas kaakattaja.
Ei ole tällä tytöllä vielä kovastikaan kokemusta maatilan elikoista. Mutta tulee kylläkin olemaan, sehän on selvä.
Kiinnostukseni kohteita ovat pitkään olleet kalkkunat...mustat ja pronssit.
Niitä olisikin tarkoitus nyt kesän aikana hankkia, mutta mistä kannattaisi kysellä.
Mieheni kotitila, johon vihdoinkin pääsemme pysyvästi muuttamaan sijaitsee Elimäellä,
joten, jos jollain olisi tietoa kalkkujen kasvattajista siltä suunnalta, ottaisin tiedon
kiitollisena vastaan.

Terv. Kaakattaja
Vastaa Viestiin