Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2022

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Niina
muna
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Tammi 2022, 09:26

Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2022

Viesti Kirjoittaja Niina »

Aikaisemmilta vuosilta näytti olevan tällaisia esittelyketjuja, niin rohkenin perustaa kuluvalle vuodelle uuden.

Olen seuraillut foorumia jo jonkin aikaa, ja lukenut kanakirjoja. Toivottavasti kesän tullen pihalla tepastelisivat ensimmäiset omat kanat!
Olen kasvanut maatilalla ja meillä oli karjan lisäksi omaksi iloksi kanoja, ankkoja, hanhia ja kalkkunoita. Eli jonkinlaista kokemusta erilaisista linnuista löytyy. Olin silloin lapsi, eli päähäni ei ole painunut kovinkaan seikkaperäisiä mielikuvia, kuinka lintuja hoidettiin. Nyt sitten muutaman vuosikymmenen tauon ja kaupunkiasumisen jälkeen kaikki pitää opetella alusta.

Suunnitelmissa olisi siis ottaa kesällä kanoja, ja kesän aikana rempata piharakennukseen talvikanala. Kesäkanalaksi ja ulkohäkin tukikohdaksi käy kanoja varten tuunattu lautamaja. Toinen vaihtoehto olisi tehdä talvikanala vanhasta asuntovaunusta, mutta ehkä omilla taidoilla sen teko onnistuu paremmin piharakennukseen (piharakennuksessa on valmiiksi sähköt, vaunussa sähköhommat on rikki).

Syyt kanojen ottamiseen ovat eettisyys (nyt ostamme kaupasta luomumunia) sekä puutarhanhoito (kanankakkaa on tullut ostettua säkki kaupalla). Olisi mukava saada munat ja kakat omista kanoista, samalla saisi seurailla oman kanakatraan eloa. Olen haaveillut omista kanoista jo vuosia, mutta vasta nyt on sellainen elämäntilanne, että on riittävästi aikaa kanalalle.

Permakulttuuri ja osittainen omavaraisuus on osa elämää, toivottavasti jatkossa yhä enenevässä määrin. Jossain vaiheessa olisi tarkoitus hankkia mehiläisiä ja tehdä itse ylälistapesät. Sekä kanoissa että mehiläisissä hankkisin mielelläni maatiaisia.

Olen lukenut eri maatiaisroduista, kauniita ja persoonallisia kaikki. Ymmärrän halun ja tarpeen säilyttää eri rodut, mutta ainakin tässä vaiheessa itselle kävisi myös maatiaissekoitukset. Olen ajatellut että aloittaisin 4 kanaa + kukko kokoonpanolla, sinänsä tuo riittäisikin meidän tarpeisiimme. Sisäsiittoisuus vähän huolettaa (koirissakin olen suosinut mahdollisimman sekarotuisia), niin ehkä otan kanoja tai ainakin kukon eri paikoista.
Hankintaan vaikuttaa myös, mitä muutaman tunnin ajelulla olisi haettavissa (Kainuu – Pohjois-Savo – Pohjois-Pohjanmaa). Aivan täydellistä olisi kanaemo tipujen kanssa, tosin sitten sukupuolijakauma olisi yllätys. Voi olla ettei kanaemoa satu oikeaan aikaan kohdalle, niin ehkäpä sitten kun ilmat ovat riittävän lämpimät, otan kananuorikoita. Olisi kyllä hienoa olla läsnä tipujen elämässä alusta saakka, niin olisivat sitten oikein kesyjä aikuisina. Toisaalta haluaisin, että ainakin osa porukasta munisi jo ensi kesänä. Katsotaan, millainen kanaporukka on kesän myötä kasassa!

Hienoa että on tällainen valmis tietopankki olemassa, ja vieläpä mahdollisuus kysellä lisää!
Miina
muna
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Tammi 2022, 10:46

Re: Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2022

Viesti Kirjoittaja Miina »

Hei Kanat, Kukot,Tiput ja Pulut❤️

Tulin tahan hienoon ryhmaan aivan vahan aikaa sitten.
Mulla on aina ollut koiria ja nyt muutama kana ja aapiskukko Poika, joka on hirmu jaarapaa ja suuri sylikukko.

Ma oon aina ollut ihan citytytsy,mut nyt ajat ovat muuttuneet.

Ma muutin Lansi-Afrikkaan Espanjan kautta vuosi sitten. Tassa comboundissa oli valmiiksi yksikana, jonka olennimennyt Lortoksi, mutta nyt se on Musta Leski. Ystavystyin sen kanssa ja se alkoi syomaan kadesta ja sain pitaa sita sylissakin.
Kesalla tuli pari valkoista paikallista kanaa, jotka kissa tappoi. Mies toi kylastaan kolme vikkelaa nuorta kanaa, Neidit Yksi, Kaksi ja Kolme.
Katselin kuvia netista ja sovelsin ja tein niille pesan, johon munivatkin.
Sitten tuli iso Poika. Se ei sieda Mustaa Leskea, joten rouva asuu koiranboxissa, Poika nuorikkojen kanssa. Nuorikoilla on haudonta ja kaikki ovat pitkin pihoja puskissa. Kax on hautonut yli kuukauden. Yhdella on banaanipuskan alla munat ja yhdella tunkion lahella risujen alla. Iltapaivalla Poika menee huoneeseen lepaamaan ja vanha rouva paasee pihalle. Iltaisin rouva tulee boxiin ja Poika jaloittelemaan.
Viime viikonloppuna naapuriin tuli kaksi tipua mulle hoitoon. Toisella oli verta nokassa ja se oli vahan hidas. Eipa ehditty tekemaan diagnoosia, kun toinen koira soi sen.
Nyt mulla on koirahuoneessa yksinainen tipu, Pulu, joka on mun peraan. Huutaa, kun nakee mut. Meilla on useamman kerran aiti-lapsi -laatuaikaa. Se nukkuu mun kainalossa ja paskoo paahan.
Miten ihmeessa taa alkaa olemaan kana, kun ei kasva kanojen kanssa???
Jaako taa mulle lemmikiksi? Se ei mua haittaa, painvastoin.

Niinkuin sanoin, ma oon aloittanut aivan nollasta. Naille syotetaan mita sattuu. Ma olen yrittanyt loytaa netista joitain vinkkeja ruokiin. Pihalla niillevon ruohoa ja hiekkaa ja muurahaisia.

Mua kiinnostaa naiden lintujen kayttaytyminen. Milloin kukolla on vihainen aani, kun se alkaa haastamaan riitaa? Se juttelee mulle kurnuttamalla...kukkuu aamusta iltaisin ja silla on aivan kamala aani.
Musta Leski pitaa kummaa aanta, kun sukii itseaan. Ma nyt yritan selittaa...ihan kuin joku hietomasauvan aani, kun se on lattialla tarisemassa🙈 Mita ihmetta sekin tarkoittaa.

Paikalliset syottavat kanoille ihan mita vaan, kuivasta riisista lahtien.
Sitten se kummallisin.
Ma teen koirille ruokaa niiden papanoista, laitan vetta, oljya, keitan linsseja etc.
Poika maistoi sita ja tykkas. Nyt se kaivaa ruoasta vain pehmenneen koiranruoan. Ma siis aamulla laitan koirat ja Pojan riviin ja syotan kadesta. Kohta Poika alkaa meidan vahtikoirax ja haukkuu pihaan tulijat. Mika ruoka on ehdottomasti kiellettyjen listalla?

Me muutetaan landelle tana vuonna. Sinne tulee muitakin elaimia naiden koirien ja kanojen kanssa.
Mulla ei ole mitaan kirjallisuutta, enka taalla sita saa. Toisekseen maassa ei ole varsinaista postilaitosta ja DHL:kuljetukset ovat kalliita.
Olen siis ihan googlen ja Munanetin tietojen varassa.

Ma olen aivan rakastunut naihin lintuihini eika yksikaan jouda pataan. Poika on helkkarin strong head, se on elanyt elamansa lyhyessa liekassa putiikin ulkopuolella. Silla oli aluksi tasapainon kanssa ongelmia. Vielakin, jos se kaantyy nopeasti, se horjahtaa ihan kuin olis kannissa.
Ma tiedan, etta moni sanoo, etta pista se hairikko pataan, mutta ma vaikka teen tata kananvaihtoa loppuun asti.
Alkaa pyoritelko silmia🥳

Elukat on mulle
Friends, no food❤️

Tais tulla monta metria tarinaa, mut tulihan esiteltya perhe.
Paitsi tietty se mies, joka pyorittelee paataan eika tykkaa, kun kanat kulkee keittiossa. Please, control ur animals!
Joopa joo. Kun auton takavalot haviavat, ovet aukeavat linnuille.

Terveiset Gambiasta
Arja, koirat Pertti ja Jussi
Kanat Musta Leski, nuoret likat Yksi, Kaksi ja Kolme
Paasiaistipu Pulu ja
Paha kukko Poika

Peace❤️love
Janezky
muna
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Maalis 2022, 15:22

Re: Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2022

Viesti Kirjoittaja Janezky »

Hei vaan,
lyhyt esittely uutena täällä. Ehkä uusi käyttäjä, mutta jo parisen vuotta seuraillut sivusta sivustoa kun tarttenut neuvoja tai apuja tms kanojen suhteen. Myös vakoillut josko kauppapaikassa jotain kivaa olisi ilmestynyt :smt005

Lahdessa majailee meillä kolme viehättävää neitiä, Lyyli, Helmi ja Orvokki. Niin sanottuja tehotyttöjä, ihana seurailla varsinkin kesäsin heidän seikkailujaan ja talvisin muuttavat suojaan meidän talvikanalaan joka tehtiin rintamamiestalon entiseen talouskellariosioon. Siellä on mukava olla valaistussa tilassa ja odottaa kesää taas.

Tälläinen nopea esittely ja varmasti käännyn tänne asiantuntijoiden puoleen kun tulee ongelmia taikka kaipaa vinkkejä :smt023
Superkana
muna
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Touko 2022, 18:14

Re: Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2022

Viesti Kirjoittaja Superkana »

Paljon jo lukenut tätä palstaa ja nyt rekisteröidyinkin, että voisi kommentoidakin juttuja.

Meillä kolme kanaa, kukko ja pieniä tipuja 6. Jotain sekoitusta lienevät.

Kanoista haaveilin vuosia, nyt oli hyvä aika ne hankkia. Ihania lemmikkejä, joista myös hyötyä.
Joona
muna
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Touko 2022, 23:22

Re: Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2022

Viesti Kirjoittaja Joona »

Terve! Se ois tämmönen kanoista ja niiden hoidosta kiinnostunu reikäpää karjalainen +30-vee jantteri rantautunu tälle voorumille. Suuren osan elämäst maatilal asunu ja semmosel kasvanu. Nyt oon 0,14 ha "Tilan" omistaja. Oon ollu jo reilu kymmenen vuotta mut ei oo ihan mahottoman hyviä ideoita tullu mitä täl savikolla keksis. Joskus oli autonraatoja tuossa pellolla ko tilaa oli mutta neki luovutin pitkin hampain romu-ukon hellään huomaan. Linnuista ei oo kokemusta juurikaan tuotantoeläimistä, parin undulaatin ja yhen harmaapapukaijan kans oon tullu kyllä hyvin juttuun. Koira on ollu 13 vuotta (lappari) ja viime vuosina tyttökaverin kans meil ollu rottia. Että niittenki metkut ja taidot tiietään.

Mie oon lueskellu jo jonkuu aikaa täält ja muilt sivustoilt kaikennäkösiä ohjeita munasta pataan tai hautaan ja päätin tänä keväänä et miustaha nyt tulee sit karjatilallinen vaikka omassa päässäni jos ei muuten. Useamman kuukauden oon haeskellu jo kaikenlaista tietoa internetistä ja tulevalta anopilta, kuinka näit siivekkäitä tulee hoitaa ja ylläpitää. Oma äitikin muisti että heillä oli kanoja ko hää oli pieni tyttö vielä. Tän sivuston ja useamman youtube-videon ohjeilla rakentelin lihalaatikosta, tietokoneen virtalähteestä, hehkulamppukannasta, lattialämmitystermostaatista, pahvista ja pleksistä hautomakoneen ja ostin pari erilaista 6kpl luomumunakennoa kokeilumielessä. Se on muute semmone aarre tuo loota et pittää olla kolme eri lämpömittaria ja kotoa ei poistuta kolmea tuntia pitemmäks aikaa ennenku toukokuun lopus, siihe ku en automatiikkaa saanu aikasiks et munia kääntelis itekseen ni ite pyörittelen. Arvelin että ois sitten aikaa muokkailla kanalakin tässä ennenku poikaset kuoriutuu. Jos kuoriutuu.

Siihenki kanalaan oon jo tarvikkeet hommannu ja jemmannu ulkotarhan verkkoa lukuunottamatta. Tuossa on piirustukset ja suunnitelmat ruutupaperilla ja varsin selvät systeemit mitä vaatii rakennella pihavajasta talvikäyttönen kanala. Tulee kanala noin 5m^2 pihavajaan jonka eristän ja sisustan. Pesäkoppia ja orsia, katosta roikkuvat ja/tai seinään kiinnitettävät ruoka-, juoma- ja kalkkiautomaatit ja jokune kylpyastiaki sinne mahtuu. Putkilämmittimen tai vastaavan teen ite vanhasta sähköpatterista. Ulkotarha tulee osittain autokatoksen "sisälle" jonka yhteydessä tuo kanala on. Ulkotarhalle tulee tilaa lakisääteisest noin 15 kanalle, mutta tokkopa niin montaa tuolla tulee olemaan.

Mikäli munista ei mitään tule (näyttää heikolta tässä viikon kohdalla tai sitten miulla on liian heikko läpivalaisulamppu tai liian heikko näkö) backup-plan on sitten ostaa tipuja tai munivia kanoja. Kuunvaihde viimeistään näyttää lopputuleman. Tuleva anoppi lupas yhen kukon miule ja noit ylimääräsiä kukkoja ois ilmeisest tarjolla vähän siel sun tääl täälläkipäi Suomea.

Muttajuu, jos mie lopettaisin tän lyhyehkön kylähullun esittelyn (olen vain 166-167cm), ettei tuu vahingossa eeposta. Jään mielenkiinnolla lukemaan ohjeita ja kokemuksia ja mikäli miulla sattuu olemaan jotain rakentavaa sanottavaa ni varmasti iteki osallistun keskusteluun.
Finnish DIY since 1989
Untana
muna
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Touko 2022, 16:12

Re: Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2022

Viesti Kirjoittaja Untana »

Kun täällä kerran oli jo Niina ja Miinakin, niin pakkohan se oli tulla esittäytymään myös. Olen siis Liina oikealta nimeltäni :smt006 Ja moi myös muut uudet :smt006

Muutimme pääkaupunkiseudulta tänne maalle kolme vuotta sitten, neljä vuotta olen kanalasta haaveillut ja tätä Munanettiä selaillut. Nyt minulla on itserakennetussa hautomossa 2 Pirkkaluomumunaa, 1 S marketin luomumuna ja 9 siitosmunaa kasvamassa. Tänään alan kokoamaan kuoriutumislaatikkoa vanhasta akvaariosta, se on vain 30 litrainen, mutta uskoisin että se viikon verran riittää. Seuraava koti tipuille on iso kanihäkki (niitä on varalla kaksikin)

Aloitamme ihan näillä näppäimillä myös rakentamaan talviasuttavaa kanalaa, sekä ulkotarhaa. Ei puutu kuin sorakuorma pihasta, kolme vuotta ollaan hamstrattu kierrätystavaraa kanalaa varten. Löytyy villoja, koolinkii , finfoamii, ulko-ovi, ikkunoita, sisäovia, verkkoa, tolppia, jopa orsia. Loput mitä puuttuu, pitää sitten vaan nöyrästi ostaa, mm varmaan maatilavaneria.

Ja näinhän siinä kävi, perinteisesti..piti ottaa vain pari kanaa ja kukko. Nyt kehittymässä on siis 12 munaa, joiden lasketut ajat on 28.5., 1.6. ja 7.6. No osa on tietysti kukkoja, ja kaikki eivät todennäköisesti selviä. Ainakin on hävikkivaraa, vaikka se kuulostaa ihan hirveältä.

Ihanaa vihdoin kirjoitella tänne, kun olen tästä monta vuotta haaveillut! Saa kysyä ja kommentoida, kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan.
Ruusu
muna
Viestit: 1
Liittynyt: 02 Kesä 2022, 20:35

Re: Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2022

Viesti Kirjoittaja Ruusu »

Moikkelis :smt006

Päijät-Hämeen maaseudulle muutettiin tossa pari vuotta sitten. Meidän pihassa on leikkimökki, jota alusta lähtien oon katellu sillä silmällä, että kunhan lapset ei enää tarvi niin laitetaan kanalaksi. No, niinhän siinä kävi ettei tässä mitään leikkimökin vapautumista joutanu jäähä oottelee, vaan tossa viimesiä äitiyslomaviikkoja viettäessä pistin kanalan pystyyn ladon kulmalle. Tai pistin ja pistin, appiukko vähän jeesas. :-"
Nykyinen kanala on kesämallia ja sinne muutti kuun vaihteessa viis veikeetä, seurallista tehotyttöä. Katellaan tässä kesän mittaan mitä tapahtuu, on mulla talvikanalallekin jo paikka katottuna. :smt002

Apuna kanahommissa häärää meitin 4-vuotias esikoinen. Pitkälti hänen takiaan porukka jäikin tyttökoplaksi, kun aloittelijana ja lapsen kanssa harrastavana en halunnut ottaa riskiä kukon kanssa. Vaan jos harrastus jatkuu, niin tokihan me joku kiva kukkopoikakin tonne hankitaan leidejä ilahduttamaan.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2022

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Tervetuloa uudetkin harrastelijat, mukava kun tännekin foorumille tulee uutta elämää! 😁
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Erlotta
muna
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Heinä 2022, 10:15

Re: Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2022

Viesti Kirjoittaja Erlotta »

Heips

Viittomakielinen emäntä joka isännän kanssa omistaa tällä hetkellä kuusi maatiaiskanaa ja kukko. Viime vuonna elokuussa saatiin aluksi kolme kanaa ja kukko. Lauma kasvoi kolmella kanalla lisää. Kuukausi sitten saatiin kaksi kanaa lisää. Hauskoja kanoja ovat ja eri luonteisia. Meiltä viime syksyllä Klaara kanan vei haukka pihalta ja viime tiistaina haukka iski Elviiraan, joka oli lapsilleni läheisin ja leikkisiä kana. Tämä kana oli Pekka kukon lempikana, jolla oli höyhenet lähteneet niskasta ja siivistä.

Ihanien kanojen nimet Helvi, Matami,Mimmi, Veera, Viivi ja Miina.
HeiSusku
muna
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Heinä 2022, 06:17

Re: Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2022

Viesti Kirjoittaja HeiSusku »

Hei vaan kaikille, uutena minäkin täällä sitten esittäydyn. Asumme Kotkan Karhulassa taajaman reunalla ja meillä tällä hetkellä 7 kanaa ja kukko. Tämä kanailuhan lähti muutama vuosi sitten ajatuksesta "otetaan pari kesäkanaa ja syksyllä ne sitten voi laittaa pataan". Syksyllä sitten kuitenkin kiireellä lämpöeristettiin leikkimökkiä ja hulluna sisustettiin talvea varten kanoille turvallista ja lämmintä talvikotia ja viime kesänä rakennettiin sitten kokonaan uusi piharakennus ihan kanoja ajatellen katettuine ulkotarhoineen yms. Meidän lauma on tehareita ja orbington ja kukko araucanamix. Omia tipuja on kasvanut kaksi, enempää en ole antanut tulla. Vanhimmat frouvat ovat jo elämänsä ehtoopuolella ja etsinnässä meillä onkin uutta asukasta. Viime syksynä meille muutti kolme kesäkanaa pääkaupunkiseudulta, tänä syksynä tarjoan samaa koska tilaa on.
Pataan ja koirille meillä menee ne kellä ei enää muuta mahdollisuutta ole. Terveinä ja elämänhaluisina meillä kotkot saavat elää ihan loppuun asti, munivat tai ei. Kaikenkaikkiaan ihana harrastus ja elämäntapa kotkojen kanssa.
-Susku
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2022

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tervetuloa Munanettiin ja keskustelemaan HeiSusku, Erlotta ja kaikki muut uudet munislaiset. :smt006 Mukavaa, että olette löytäneet tänne keskustelupalstalle. :smt001

Mun mielestä on muutenkin hienoa, että yhä useammat löytävät kanaharrastuksen ja pääsevät seuraamaan näiden eläinystävien elämää läheltä. Kanat ovat fiksuja, tuntevia ja tosi kivoja kavereita sekä mukavaa seuraa. :smt001
gavia
muna
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Heinä 2022, 20:13

Re: Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2022

Viesti Kirjoittaja gavia »

Terve täältä Keski-Suomesta! Meillä on nyt hoidossa tuttavien kanoja, evakossa remontin alta. Kun ne palaavat kotiinsa meidän olisi tarkoitus ottaa omia. Tekisi mieli ryhtyä maatiaiskanojen säilyttäjäksi. Semmoinen viisi kanaa ja kukko voisi olla aloittelijaystävällinen määrä, eikö? Enemmänkin mahtuisi, mutta ehkä on fiksua jättää tilaa jos homma eskaloituu :D Nyt kanoille on rajattu vanhasta navetasta tila verkolla, ja rakennamme sen kylkeen talvilämpimän kanalan. Kyselen siihen hommaan luultavasti täälläkin vinkkejä.

(Mukavaa että tällaisia perinteisen mallisia foorumeitakin on vielä toiminnassa. Näillä on mielestäni paljon kivempi jutella kuin esim. facebookissa, ja vanhojen keskustelujen selaaminen on ollut tosi hyödyllistä näin harrastuksen alkuvaiheessa!)
Vastaa Viestiin