Asiaa taajamakanojen pitämiseen liittyvistä luvista

käyttäjien kotisivulinkit ja lintuaiheiset linkit

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mustikka

Asiaa taajamakanojen pitämiseen liittyvistä luvista

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Meillä on kanoja ja kukko Vantaalla taajama-alueella. Olen saanut kyselyjä siitä, mitä lupia taajamassa kanoille tarvitaan. Kirjoitin blogiini, miten meillä meni lupa-asiat. Lue täältä http://kaupunkikanat.blogspot.fi
Indica

Re: Asiaa taajamakanojen pitämiseen liittyvistä luvista

Viesti Kirjoittaja Indica »

Asutteko asemakaava-alueella? Mietin että onko siihen sitten vielä omat hommansa ja lupansa ja eroaako yleiskaavasta, haja-asutuksesta jne jne vai onko se ihan sama millanen alue on?
Paljonko teillä on tonttia siinä Vantaalla?

Me ollaan ukon kanssa muuttamassa nyt kesän aikana omakotitaloon jonnekin pk-seudun ulkopuolelle, mutta lähelle. Kovasti mua kanahommat mietityttää, kun heti niitä haluaisin, mutta meneehän noissa lupa-asioissa tietty tovi :/ Haluaisin pienen kanalan jo tässä kesän-syksyn aikana, mutta enpä sitten tiiä ehtiikö.. Ollaan kateltu sellasia 1500 neliömetrin tontteja, joissa toki tilaa riittää kanalalle, mutta kyllä ne äänet siitä naapuriin kuuluu varmasti. Kukkokin halutaan, joten täytynee kattella jotain valmista parvee, jossa on tiedossa se onko kukko kova kiekumaan vai ei.
Jos mä en saa mun kanoja niin ei kiinnosta koko talon hommaaminen. Se on kanat tai ei mitään! Kai se on sitten jo ennen ostoa karotettava noita lupia ja soiteltava sinne tänne että käykö vai ei.
Mustikka

Re: Asiaa taajamakanojen pitämiseen liittyvistä luvista

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Hyvää kana-asennetta, kanat tai ei mitään :smt023 Itse asumme asemakaava-alueella hieman vajaa 1000m2 tontilla. Rajanaapureinamme ovat omakotitalo, kahdet paritalot ja rivitalo. Asemakaava-alueella on kaikkein tiukimmat säädökset ja haja-asutusalueella ne ovat yleensä lievemmät. Tosin jos sielläkin sattuu olemaan aivan vieressä muuta asutusta, voi olla, että tiukempia säädöksiä noudatetaan sielläkin.

Jos taajamaan asemakaava-alueelle muutatte pääkaupunkiseudun lähettyville, en oikein tiedä miten saisit etukäteen selville, että tulisitko saamaan kukonpitoluvan tontillesi. Siihen kun tarvitaan naapureiden lupa. Jos talon ostaminen on kiinni siitä, saatko ottaa kukon, suosittelen paikan ostamista sellaisesta paikasta haja-asutusalueelta, missä lähinaapurit ovat kauempana ja selvittämään kunnasta, minkälaiset säädökset sillä alueella on. Jos taas sinulle riittää kuusi kanaa ilman kukkoa, saat ainakin Vantaalla tehdä niin ilman lupia. Silloin tarvitaan vain ilmoittautuminen Eviran rekisteriin. Luulen, että tämä pätee muuallakin, siitä voit ottaa selvää sen kunnan terveystarkastajalta, johon olet aikeissa muuttaa. Lue myös viestiketju "siipikarjan taajamapitäjien kokemuksia", sieltä löytyy myös tähän liittyvää asiaa.
Vastaa Viestiin