hautomakoneestani

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

inez59

Viesti Kirjoittaja inez59 »

Kiitos dripple, mulla kosteus nyt n. 70% hiukan yläkantissa mutta pitänee vielä "säädellä".. :smt002
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ootkos Dripple kalibroinut kosteusmittarin.. ainakin hiushudrometri pitää kalibroida aika-ajoin, jotta sen tulos olis oikealla mallilla.( märka pyyhe muovipussiin mittarin kanssa(ei saa koskettaa mittaria) pitäis näyttää sataa vuorokauden sisällä( ylhäällä ruuvi josta säädetään)
inez59

Viesti Kirjoittaja inez59 »

Hassua muuten, mulla on kolme hiushydrometria, mekaanista kosteusmittaria siis, yhtäkään ei pysty säätämään? Mutta omani olen "kalibroinut" vertaamalla työpaikalla olevaan Mittatekniikan keskuksen kalibroimaan mittariin :smt001 ja kaikki näyttää tasaisesti 10% liikaa.....
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

maunu_muori kirjoitti:Ootkos Dripple kalibroinut kosteusmittarin.. ainakin hiushudrometri pitää kalibroida aika-ajoin, jotta sen tulos olis oikealla mallilla.
On se kalibroitu mutta näyttää sellaisia lukemia että uskon mielummin kalibroimatonta halpismittaria joka näyttää sitä mitä suunnilleen pitäisikin ja minkä mukaan edellinen satsi haudottiin. Tuossa koneessa on tietyn kokoinen vesiallas jonka pitäisi nostaa kosteudet juuri oikeaan. Että onneksi ei voi kovin paljoa mennä vikaan. Vakiastian lisäksi olen pitänyt yhtä pientä kippoa ja poikaset eivät ole ainakaan liian märkiä olleet, päinvastoin. Riippuu niin paljon siitä munankuorestakin. Nämä koneessa olevat ovat vanhempien lintujen munia ja ehkei kuori niin hyvä kuin nuorilla. Siksi parempi että kosteus on mielummin ylä- kuin alakanttiin.

Inez, katso onko mittarissa alhaalla tai muualla sellainen ruuvi kyljessä... sitä vääntämällä saa säädettyä jos saa. Mutta tota mun halpismittaria ei saa säädettyä mistään.
inez59

Viesti Kirjoittaja inez59 »

dripple, taitavat olla sitä halpismallia nääkin.. ei näissä ole mitään säätöpaikkaa. Takaosassa on reikä ja siitä koetin ohuella ruuvarilla mutta ei siellä liiku mikään enkä viitsi vääntää rikkikään. Mulla on yksi digimittari myös, mutta sekin näyttää ihan omiaan verrattuna näihin mekaanisiin.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla oli viime syksynä ankan munia .. kun hautomainto loppui kesken.. koneessa reilun viikon.. no en ees muistanut niitä aina käännellä tai huolehtia kosteudesta.. siitä huolimatta 5 munasta kuoriutui 4.. en oo ihan varma onko se kuitenkaan niin tarkkaa.. nää munat ehti jäähtyäkkin ihan kylmiksi ennenkuin löysin emon jättämän pesän( varisten tekeleitten avulla; olivat pöllineet jo osan munista) .. Kyl varmaankin osa noista häiriöistä, ettei kehity loppuun asti on ihan geneettisiä tai muutoin vain kehityshäiriöitä.. osa linnuistahan on aikas sukurutsaisia, joten hyvä vaan, ettei ihan heikot kehitykkään...vaan jo haudontaolotkin vähän karsii.
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Nyt tuli mullekin hautomakone, covatutto 24. Sen piti olla se puoliautomaattinen, mutta näkyyhän tuossa olevan tuo automaatti mujukin mukana ja laitettiin sitten se paikalleen. Onko kukaan haudottanut tämän automaatti munankääntimen kera ja kuinka usein tuo automaatti liikuttelee pohjaa? (en tajunnu lontoon- kielisistä ohjeista juuri mitään...) Onko munille haittaa siitä jos automaatti kääntelee niitä liian usein?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Jos sulla on skanneri niin voit skannata mulle ja voin kääntää suomeksi.
Jos nyt ei ihan kamalaa kapulakieltä ole niin onnistuu kyllä. :)
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Noh, skanneri on mutta piuha puuttuu :smt003
asf130

Viesti Kirjoittaja asf130 »

ja minä kans voin auttaa enklannin käännössä että ei täällä tulkeista ole pulaa :smt005 :smt005 :smt004
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Noh, ehkä mie yritän vielä ite tutkia sitä opusta tarkemmin tälle iltaa. Ei jaksa ruveta kirjoittelemaan tännekään sana sanalta tuota enklantia :smt005 Kun tuosta skannerista ei pahemmin ole apua just nyt...
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tässä on aika kiva linkki sanakirjaan

http://www.sanakirja.org/
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Dumblonde, mä oon käyttäny tän vuoden haudonnoissa samaa konetta ja juuri tuolla automaattikäännöllä. Se kääntää niitä hiljaa koko ajan ja kuoriutumistulokset on ollu ihan loistavia :smt045
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

No hieno homma, uskaltaa sit itekkin kokeilla ettei mee haudonnat ihan pyrstölleen! :D Mie jo aattelin että jos se vempain vaikka villiintyy joku yö ja vispaa ne munat ihan kokkeliks :smt003
Vastaa Viestiin