Hautomakoneen hälytysrajat?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mik

Hautomakoneen hälytysrajat?

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä olen nyt säätämässä ihka uutta hautomakonetta, mut mieltä askarruttaa, et millaset hälytysrajat mä laitan?

Oletuksena koneessa on, et hälyyttää, jos lämpötila nousee 2 astetta tai alskee 3 astetta. Onko noi liian isoja heittoja?

Entä sit, munien kääntöväli, kone tarjoo automaagisesti 45 min? eiks ne tiput tuu merisairaiks jo tollasesta pyörittämisestä? max kääntöväli näytti olevan 180 min.

Mä en osaa päättää ite :smt003
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Hautomakoneen hälytysrajat?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Lämpötilarajoihin kannattaa ottaa hieman suuntaa tuosta Konehaudonnan ABC -viestiketjusta. Siellä on tutkimustuloksiin perustuvia "hälyrajoja".

Octagon-koneiden kehtokääntö kääntää hitaasti koko ajan munia siten, että kääntö puolelta toiselle kestää muistaakseni tunnin. Kuoriutumistulokset on olleet hyviä, eli ei ne ainakaan liikaa siinä pyöri ympäriinsä. :smt003

Normaaliin haudontaan lienee tuo 60min kääntö aivan sopiva, mutta tuskin haudonta pilalle menee vaikka olis se 45min tai sitten se 180min.

Juuri haudoin viiriäisiä Octagon koneella kanojen haudonnan ohessa. Laitoin munat vähän sikin sokin vain vapaisiin väleihin, osa oli väärinpäinkin haudonnan ajan. Käännön lopetin kokonaan n. 5 vrk ennen viiriäisten kuoriutumista, koska koneessa olevat kanat kuoriutuivat jo ennen viiruja. Silti 29 munasta kuoriutui 18. Lopuista munista 9 oli tyhjiä ja 2 oli kuollut kesken kehityksen munaan.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Vastaa Viestiin