idioottivarma haudontakone?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
vetehinen

idioottivarma haudontakone?

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Olen hankkimassa haudontakonetta, mutta on vaikeaa päättää, mikä olisi hyvä. Tarvitsisin täysautomaatin ja siihen voisi mahtua noin 20 - 50 kananmunaa. Haudottaisin sillä tietysti myös muita munia :smt003 .
Koneen pitäisi olla toimintavarma ja sellainen, että aloittelijankin on helppo onnistua. Mitä suosittelette?
anssiu

Re: idioottivarma haudontakone?

Viesti Kirjoittaja anssiu »

RCOM:in täysautomaattikoneet on ihan huippu vehkeitä. Et varmasti epäonnistu ja varmasti onnistuu kun noudattaa hautomiseen liittyviä ohjeita. Koneita saa www.hautomakone.fi. Itse aloitin haudottelun RCOM:in King surolla. Onnistumisprosentti oli 90%.
vetehinen

Re: idioottivarma haudontakone?

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Hmm. Kumpikohan olisi sitten parempi, tuo King Suro vai RCOM20 täysautomaatti? Parempi = helppo käyttää, ei tarvi lainata naapurista insinööriä... :smt002
annemari

Re: idioottivarma haudontakone?

Viesti Kirjoittaja annemari »

Tuo rcom 20 täysautomaatti on minulla käytössä, ja parhaillaankin hurisee. Mitään ongelmia sen kanssa ei ole ikinä ollut, ja haudonta on aina onnistunut lähes 100%sesti. Muutamia munia on mennyt kesken, mutta sehän ei välttämättä johdu koneesta. Kone säätää itse kosteuden ja lämpötilan asetusten mukaan, ja siinä on kaksi tehokasta tuuletinta. Kosteus pysyy hyvin tasaisena, ja kone hälyttää jos siitä loppuu vesi. Kun kannen avaa, moottori sammuu automaattisesti. Siinä on siirrettävät väliseinät, jolloin siinä voi hautoa eri kokoisia munia. Munia sopii koneeseen reilut 20, parhailaan minulla oli 24 silkin ja kääpiökochininmunaa kerrallaan. Kääntölaite on idioottivarma, ja kone soittaa hauskan laulun aina, kun munat kääntyy. Hintaa sillä kyllä on, mutta noin varmaksi koneeksi en pidä sitä edes kovin kalliina. En voi kuin suositella lämpimästi !!!
vetehinen

Re: idioottivarma haudontakone?

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Sinne vilahti tilaus :smt003 . Millaisella lämpötilalla ja kosteudella olet Annemari tämän koneen kanssa parhaiten onnistunut?
annemari

Re: idioottivarma haudontakone?

Viesti Kirjoittaja annemari »

52% ja 37.7 - 38.2 ja ekan reiän imestyttyä olen kosteuden nostanut tappiin, eli 70%:iin. Paitsi viimeksi oli yksi tipu jo yllättäen kuoriutunut ennenkuin kosteuden nostin niin silti kaikki loputkin kuoriutuivat hienosti.
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: idioottivarma haudontakone?

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Mulla on nyt kokemusta automaattikoneesta ja manuaalikoneesta,on totta että rcom on hyvä kone muttakun siinä on niin hieno tekniikka octagoniin verrattuna
että huolto näyttäis olevan koreassa asti,octagonin saa kuntoon "kyläsepät"on niin yksinkertainen kone,mulla on ollu välillä ongelmia rcomissa koskeuksien kanssa,välillä kosteutta hoidetaan siinäkin manuaalisesti,tiskiräteillä ja vesikipoilla.Vasta yksi kuoriutuminen on takana octagonilla mutta kosteus ja lämpö pysyy hyvin kohdallaan.mulla on nyt kaksi octacon konetta ja yksi rcom.
vetehinen

Re: idioottivarma haudontakone?

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Nooo, pitänee sitten ostaa tuollainen octagon toiseksi koneeksi, jos tulee tarvetta...
anssiu

Re: idioottivarma haudontakone?

Viesti Kirjoittaja anssiu »

Itse haudoin King Surolla : Kosteus 55 % Lämpö 37.7 . Kuoriutumisen ajaksi 70- 80 % kosteutta
vetehinen

Re: idioottivarma haudontakone?

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

No nysse tuli! Näyttää tosi pätevältä :smt003 . Vähän niinkuin lituskainen leipäkone! Mites jos mä laitan siihen kaikki kaksi kalkunmunaani ja sitten täytän lopputilan kananmunilla ja sitten kun kanat alkaa kuoriutua, mä nostan kosteutta kuoriutumisen ajaksi ja lasken sitten taas normaaliksi. Mitä tapahtuu niille kalkunmunille tai munille, jotka on lisätty myöhemmin koneeseen? Hukkuuko ne alkiot kuoriinsa?
Tammearu

Re: idioottivarma haudontakone?

Viesti Kirjoittaja Tammearu »

anssiu kirjoitti:Itse haudoin King Surolla : Kosteus 55 % Lämpö 37.7 . Kuoriutumisen ajaksi 70- 80 % kosteutta
Minulla on ollut King Suro reilun vuoden ja nyt on kuudes satsi sisällä. Ensimmäisen satsin tein tehdasasetuksilla. Sitten nostin lämpötilan +37,8 ja kosteus pyörii 55 - 60%.
Sen jälkeen on kuoriutunut terhakkaampia tipuja ja kuorituminen on ollut n. 90%. Kone on helppo, kun hieman ensin harjoittelee ja lukee ohjeet kolmeen kertaan ja sitten aina uudelleen ennen uuden satsin laittoa koneeseen.
Ilmareiän olen pitänyt auki koko haudonnan ajan.
Vastaa Viestiin