Octagon 20 eco, miten onnistuu?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suwitsu

Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Nyt meni komas haudonta penkin alle kyseisellä koneella, kosteus ollut 45-50%, lämpö n. 37,5. Munia koneessa ollut joka kerta n. 24, kaikki kehittyneet loppuun asti mutta kuoriutua näistä on jaksanut vain 4-6 kerrallaan. Missä vika? Covatuttolla samoista munista kuoriutuu lähestulkoon kaikki. Olen pitänyt munat ohjeen mukaan terävä kärki ylöspäin, voiko sillä olla vaikutusta kuoriutumiseen? Covatuttossa ne ovat pitkittäin. Huoneilman lämpö on melko tasaista joten lämpö ei pääse heittelemään. Muutaman kerran kosteus on saattanut laskea hetkeksi, voiko se vaikuttaa kuoriutumiseen näin paljon? Loppuvaiheessa kosteus ei ole laskenut.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Itselläni on useita haudontoja takana kyseisellä koneella ja en ole huomannut tuollaista ongelmaa.
Käytän haudonnassa tällä koneella 45% kosteutta ja 37,8*C lämpötilaa, mitkä olosuhteet ovat kokemuksieni mukaan parhaat onnistumiselle.

Kerroit, että olet asettanut munat TERÄVÄ PÄÄ YLÖSPÄIN ohjeen mukaan? :smt017 Ohjeessa kun mainitaan seuraavasti:
Munat tulee asettaa koneeseen ilmataskun sisältävä tylppä pää ylöspäin.
Olisikohan vika siinä, että olet asettanut munat väärin päin koneeseen? Kun konetta käännellään puolelta toiselle 45 astetta, munat ovat silloin käytännössä vastaavassa asennossa kuin että ne olisivat kyljellään. Konetta voi käyttää myös niin, että asettaa munat kyljelleen, jolloin siihen ei vain mahdun niin monta munaa ja munien asento ei edellä kuvaamallani tavalla sinänsä poikkea siitä huolimatta.

Olethan muistanut myös lopettaa kääntelyn 2-3 päivää ennen kuoritumista ja poistaa välijakajat, jolloin munat kääntyvät kyljelleen luonnolliseen asentoon kuoriutumisen ajaksi?
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Suwitsu

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Siis tylppä pää ylöspäin on ollut, meni äsken päät sekaisin :oops: . Mietin että voiko lämpö olla liian alhainen, yleensä siis 37,5 tai alle. Toisaalta tuon ei pitäisi olla liian matala ja silloinkin ymmärtääkseni pitkittäisi haudonta-aikaa :smt017 ? Kääntelyn olen lopettanut ajoissa ja ritilätkin olen poistanut.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Oletko samaan aikaan saanut parempia tuloksia muulla koneella?

Empä oikeastaan osaa sanoa mikä voisi olla syynä jos ovat kuitenkin tuohon asti selvinneet. Jos niillä on selkeästi ruskuaispussia vielä täysipäiväisinä jäljellä kun jäävät kuoriutumatta, silloin on lämpötila ollut liian matala. Kokeile nostaa puolisen astetta.

Oletko mitannut lämpöä esim. munien päältä erillisellä mittarilla?
Suwitsu

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Koneessa on paketin mukana tullut kosteus/lämpömittari. Mittari on ritilän päällä ja mittaa vissiin mittarin alla olevan lämmön? Eli tällöin voisi ollakin syytä nostaa kosteutta. Seuraavaksi kokeilen siten, toivottavasti paremmalla menestyksellä :smt023
Seiteri

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Seiteri »

Minulla kuoriutui tuossa koneessa kolmeviikkoa sitten 17/20. loput 3 olivat selkeästi hedelmöittymättömiä. Lämpö 37,4 astetta ja kosteus 40-50% haudonnan aikana. Käänsin 4 kertaa vuorokaudessa. (aamulla ,puoliltapäivin , iltapäivällä ja illalla) Lopetin käännöt 18 vuorokauden jälkeen ja nostin kosteuden 19 vuorokauden iltana yli 60%. (enimmillään kuoriutumisen aikana 87% samalla tavalla lämpö/kosteusmittari suoraan ritilän päällä.)Toinen haudonta kyseisellä koneella ja kumpikin onnistunut hienosti! Kaikki hedelmöittyneet munat ovat myös kuoriutuneet. :smt023
Seiteri

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Seiteri »

Tämä viimeinen satsi on sitten ilmajokisia annemarilta Sotkamosta ja tarkoitus on rekisteröityä säilyttäjäksi kunhan saa selville tipujen sukupuolet ilmoitusta varten.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Montako kertaa päivässä olet käännellyt konetta haudonnan aikana? Tuolla manuaalikoneella hautoessani olen kääntänyt koneen 3 kertaa vuorokaudessa: aamulla töihin lähtiessä, iltapäivällä kotiin tullessa ja ilalla nukkumaan mennessä. Automaattisella käännöllä se kääntää konetta hitaasti koko ajan puolelta toiselle muistaakseni noin kerran tunnissa. Molemmilla tavoilla olen saanut kohtuullisen hyvät tulokset hedelmöittyneistä.

Nostitko kosteutta kuoriutumisajaksi? Olen huomannut, että ellei kosteus ole riittävän korkea tuo kuoreen kuivuminen on tällaisella tuuletinkoneella erittäin riskialtista.

Ja vielä kyselen uteliaisuuttani... Mihin vaiheeseen ne kuoriutumatta jääneet kuoli? Saiko ne edes reikää kuoreen? :smt017

P.S: Kun itse rekisteröidyin säilyttäjäksi ensimmäiset Alhoni olivat vasta munina hautomakoneessa. :smt001
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Suwitsu

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Munia olen kääntänyt kaksi kertaa päivässä, aamulla ja illalla (niin kuin covatuttossakin). Kuoriutumisen ajaksi olen nostanut kosteuden reiluun 70%:n. Kaikki jotka ovat saaneet reiän kuoreen ovat myös kuoriutuneet, kuoriutumattomat ovat olleet valmiita tipuja, ihan kaikkia en ole kyllä avannut. Seuraavaksi nostan hiukan lämpöä ja laitan koneen toiseen huoneeseen, en tiedä voiko sillä olla merkitystä mutta kokeilen ainakin.
Rinkeli-Kinkeli

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Rinkeli-Kinkeli »

Aika lohduttavaa lukea että muillakin menee haudonnat päin mäntyä :smt009
Jospa meillä kolmas kerta toden sanois.Enää en uskalla lapsille tipuja luvata.
Kaikki olis valmiina.Saatiin eilen terraariokin.
Tipuja vaan uupuu ja vauvakuume on kova.
Kertoilkaa tarinoita näistä tuuletikoneistakin kun en yhtään tiedä mikä menee aina pieleen. :smt022
ninnu

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Rinkeli-Kinkeli kirjoitti:Aika lohduttavaa lukea että muillakin menee haudonnat päin mäntyä :smt009
Jospa meillä kolmas kerta toden sanois.Enää en uskalla lapsille tipuja luvata.
Kaikki olis valmiina.Saatiin eilen terraariokin.
Tipuja vaan uupuu ja vauvakuume on kova.
Kertoilkaa tarinoita näistä tuuletikoneistakin kun en yhtään tiedä mikä menee aina pieleen. :smt022
Jos nyt pahasti näyttää, että ettei tipuja rupea kuulumaan, mulla on tipuja myyntiinkin saakka, ja samalla paikkakunnalla ollaan, niin ei käy matka esteeksi :smt002


Mulla tuo kone on kyllä toiminut ihan passelisti, tosin laitan jo heti aloittaessani haudontaa sideharson palasen altaiden viereen, niin nousee kosteudet paremmin, kun on isompi pinta-ala mitä kastella, kun reiät ilmestyy muniin.

Sen olen kyllä huomannut, että on tosi herkkä kuivumaan, jos menee konetta aukomaan kesken kuoriutumisen, pari tipua olen joutunut suihkuttelemaan irti munista, kun on jäänyt kuoreen kiinni. Tosin tää on mun oma moka, mutta esim. covatutto kestää hyvin, vaikka kantta joutuisikin välillä aukomaan...
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kosteutta tosiaan voi helposti lisätä kuvan mukaisella kangaspalalla, jonka toinen pää on vesitilassa, jolloin haihdutuspinta-alaa saa lisättyä. Tästä onkin ohjeessa lisää mainittu.

Kuoriutumisen ajaksi kannattaa myös se ilmanvaihtoventtiili sulkea ohjeen mukaisesti niin, että on vain puoleksi auki, niin kone ei kuivu liian tehokkaasti. Ainakin itselläni kosteus kyllä nousee kannen avaamisen jälkeen melko nopeasti takaisin, mutta silti konetta ei tosiaan kannata yhtään kertaa turhaan aukaista kuoriutumisvaiheessa, jotteivat kuoriutumassa olevat kuivu kuoreen kiinni.

Kuva
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Rinkeli-Kinkeli

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Rinkeli-Kinkeli »

Ninnu onkin tainnut kuulla että Wyandottelta kone lainassa :smt001
Olis kiva joskus tulla katsoon millaisia kanoja teillä on.Wyandotten kauniisiin harmaisiin ihastuin kovin.
Taidan olla malttamaton ja ehkä auon konetta liikaa.Kosteus ollut koko ajan 52-57.Lämpökin kai ihan ok.
Nyt oli alkuun lähtenyt vain kaksi :smt022 Eikä mitään tietoa ovatko hengissä.En ole uskaltanut enää koskea niihin.
Nimettiin ne jo Hepuksi ja Hipuksi, mutta sunnuntaihin mennessä nähdään että nähdäänkö tipuja.
Tosin epäilen että ei :smt022
Rinkeli-Kinkeli

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Rinkeli-Kinkeli »

Eilen kuoriutui meidän ihan ensimmäinen tipu :smt055
Voi vaan olla että jää ainoaksi...
kite

Re: Octagon 20 eco, miten onnistuu?

Viesti Kirjoittaja kite »

Onnea tipusesta :D
Vastaa Viestiin