Kaisan haudonnat

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Rusina

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kun jaksat odotella, niin kyllä sieltä varmaan tulee vielä lisää tipusia! Meidän viimeiset viirutipuset kuoriutuivat 4:n päivän aikana. Ekat tulivat 16. pvä, 17. ei tullut yhtään ja loput sitten 18. ja 19. pvä. Oli vähän epätasaiset lämmöt koneessa, kun en ehtinyt tarpeeksi vaihdella munien paikkoja :oops: . Kokoeroa oli sen verran, että ekapäivinä piti vähän katsoa pienimpien perään, etteivät tallaudu jalkoihin.
Kaisa

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Juu, kyllä mä aattelin odottaa ainakin tuonne tiistaille saakka ennen kun nappaan koneesta virran pois.
Koitan tähän laittaa yhden kuvankin, noista sai kännykälläkin kohtuullisen selvän, kanoista ei sit millään.
Kuva
Mimmi

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Oi, miten hienoja! Munkin pitäis aloittaa viirusatsin haudonta, vaikka epäilen sen onnistumista vielä, kun on näin kylmää ja puulämmitteinen mökki.. Kun huonelämpö vaihtelee siinä 16 - 22 astetta, niin tahtoo jo vaikuttaa hautomakoneeseenkin.
Kaisa

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Nyt vähän tilastotietoa:
11 poikasta kuoriutui
11 munassa oli valmis poikanen
näistä vain 1 oli tehnyt reiän kuoreen
ja ainakin 7:llä oli mielestäni se ruskuaispussi näkyvillä masun ulkopuolella
4 oli kuollut vähän aikaa kehityttyään
(5 oli kuollut heti alussa, näistä en ole varma, luulen nähneeni jonkun pikku klöntin siellä)
17 oli hedelmöittymättömiä / muuten alkuun lähtemättömiä.
1 otin pois alkuvaiheessa särön takia

Elikä avasin siis kuoriutumattomat munat tänään. :smt001 Noista poikasista kuoli yksi eilen, en tiedä miksi. Olivat kaikki ihan virkkuja mutta kun menin uudelleen katsomaan parin tunnin kuluttua makasi tämä yksi kuolleena ruokalautasella.

Kävin tänään munien tuottajan luona ja minusta näytti, että hänellä olisi 2 tai 3 kukkoa ja 7 tai 6 kanaa. Munia on kuulemma parhaimmillaan tullut 7 päivässä, että tod.näk. 7 kanaa, ellei sitten ole joku edellisenä päivänä piiloon jäänyt muna se seitsemäs. Eli ei pitäisi kyllä olla liikaa kanoja kukkoa kohti, tuota hedelmöittymistä ajatellen. Hänen lintunsa on kahdesta eri erästä mutta samasta paikasta, että sukusiittoisuutta saattaa kyllä olla, en vaan yhtään tiedä miten paljon. (Eikä omistajakaan.) Munia oli kanssa tuo 49 kpl, eli saattaa tietty olla, että osa oli jo vaan vanhempiakin.

Mutta sitten nuo loppuvaiheessa kuolleet. Missä vaiheessa tuon ruskuaispussin pitäisi vetäytyä sinne masun sisäpuolelle? Siis just vasta ennen ulostuloa vai jo aikaisemmin? Mietin vaan, että missä vaiheessa ne on kuolleet. Avasin koneen, kun huomasin, että kuoriutuminen oli alkanut ja lisäsin vettä kosteuden nostamiseksi. Tällöin oli siis tullut jo 3 tipua (olivat nopeita!) mutta jätin ne koneeseen. Seuraavan kerran avasin koneen vajaa vuorokausi tämän jälkeen ja otin tulleet 11 tipua ulos ja lisäsin hiukan vettä astioihin.Tämän enempää ei siis auottu ja kosteus ja lämpö pysyivät muuten suht tasaisina, kuoriutumisen alettua siis 37,7 - 38,1 astetta ja kosteus 75 - 82%. Mietin kuitenkin, että tuhosinko nuo loput kun otin tipuset ulos, silloin kun oli yhdessä munassa tuo reikä ja liikettä mutta ulos se ei päässyt. Muut tosin eivät tehneet edes reikää.

Olen kyllä aika tyytyväinen tähän tulokseen, onhan se paljon parempi kuin viime kerran 3/24. Silti vähän harmittaa nuo jotka olivat melkein tulossa ja toivon oppivani jotain tästä kokemuksesta. :smt003

Runsaan viikon päästä saan puhdasrotuisen islantilaisen munia 24 kpl koneeseen. :smt047
Suvianne

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla oli 75-85% kuoriutuminen viiruissa.
En tyhjiä siis laske tähän.

Minusta siihen 70% pitäs päästä helposti.
Eli on opeteltava se oman koneen kosteus jne.

Tämä varmasti riippuu koneesta, mutta itsellä nousi rosentit roimasti kun tein näin:

Lopetin kääntelyn 2 vuorokautta ennen laskettua päivää.
Tarkistin silloin, että vettä on kaukalossa ja että se tulee riittämään.
Tämän jälkeen en aukaise konetta enää ollenkaan.
Kun eka tipu tekee reiän munaan, aukaisen reiät. Kaksi noin sormenpään kokoista. Että saavat ilmaa helpommin.
Kun tiput kuoriutuu katson ajan milloin eka kuoriutuu ja siitä 24 tuntia ja lopetan haudonnan.
En siis avaa konetta, ennenkuin 24 tuntia on kulunut ekan kuoriutumisesta.
Ja ne jotka eivät ole kuoriutuneet saavat jäähä kuoriutumatta.
(kun konehaudonta on onnistunut hyvin, ne kuoriutuu kaikki noin 12 tunnin sisällä lähes yhtä aikaa)

Koneessani ei ole koneellista ilmastointia ja perustan tän käytännön siihen.
Kuoriutuvien tipujen kosteus riittää, kun konetta ei auo. Sinne ei tarvitse laittaa lisää vettä mihinkään.
Prosentit nousi huimasti ja juuri nämä ruskuaispussikuolemat loppui oikeastaan kokonaan.

Ja viirukantani vahvistui, kun en enää jäänyt auttelemaan ja odottanut matti myöhäisiä.
Tämä vo tuntua aloittelijasta raakalta, mutta ennemmin niin kuin niitä vammautuneita ja heikkoja sitten pelastella kun makaavat selällään sätkien.

Mutta nämä ny on minun koneelle sopivia neuvoja. Ota niistä jotain jos pystyt hyödyntään.

Olen todella tyytyväinen omaan koneeseeni. Vaikka se on yli kaksikymmentävuotta vanha ja sellainen tyroslaatikko vain termostaatin kanssa.
Kaisa

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Kiitos Suvianne vastauksesta!

Tuota reikien aukaisua mietin, mitäs reikiä ne on? Mulla on tuossa (Covatutto 24) koneessa neljä pientä, ehkä kynän mentävää aukkoa kannessa ja ne ovat koko ajan auki, ei siis mitään kiinnilaittosysteemejä niissä.

Ja kosteuden nostosta, se ei kyllä onnistu konetta avaamatta, jos niihin lisäkippoihin pitää vettä laittaa. Ja oletin, että se pitää tehdä vasta kuoriutumisen alkaessa. Onko siitä sitten haittaa, jos sen nostaa jo kun lopettaa kääntelyn? Vai nouseeko se siis tosiaan itsekseen tipuista johtuen, jollei sitä yhtään auo?

:smt017 Nyt täytyy miettiä mitä noiden tulevien kananmunien kanssa sitten tehdään. Koneen laitan ainakin heti huomenna päälle ja testailen noita kosteuksia. Jaa, ainakin jos uskallan luottaa tuohon mittariin... En tiedä sekosiko se tuosta hautomossa oleilusta mutta nyt se näyttää että meidän apukeittiössä on ilmankostus 4%... :-"
Suvianne

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kun en tiedä mitään sun koneesta..
Jos siinä on tuuletin, niin minun neuvot on aika turhia.

Mutta jos ei ole tuuletinta, niin tipujen kuoriutuminen riittää kosteuden nostoksi. Eli ei tarvi lisätä mitään vettä kippoihin.
Ja kosteuden lisäys ei onnistu silloin kun lopettaa kääntelyn. Koska silloin on suurin riski, että ne hukkuu.
Vasta sitten kun eka on tehny reiän tai jo kuoriutunu. (joskus yksi kuoriutuu paljon ennen muita)

Minä en siis laita ekstra vettä. KUn en auo konetta, niin tipujen oma kosteus ei karkaa.

Ehkä joku tuon koneen omistaja osaa neuvoa.

Minulla on siis kaksi reikää koneessa ja ne on tukittu haudonnan aikana, mutta kun kuorinta alkaa ja tiout tarvii enemmän ilmaa, niin ne aukaistaan. Kun ei ole sitä tuuletinta.

Mimmi on myös huomannut että liika kosteus voipi hukuttaa tiput siinä kuoriutumisessa. Siitä on puhuttu jossain aiemmassa ketjussa.

Minusta on paras, että kokeilet rohkeetsi sitä omaa konetta ja kirjoittelet päiväkirjaan nuita juttuja. Niin huomaat kyllä parhaat säädöt!

Minullakin oli osa viiruista ilmeisesti sisäsiittoisesta parvesta, mutta sain silti prosentit kohilleen, kun löysin oikean kosteuden!
Kyllä se siitä, mutta ota tavoitteeksi tuo 70% ekaksi!! Siihen on oikein hyvät mahikset, kunhan saa sen kosteuden kohilleen.

Niin ja viirut tarvii siis enemmän kosteutta kuin kananmunat. Siis koko haudonnan ajan.
Minulla on sellanen kaukalo täytetty kananmunille ja kun haudoin viiruja niin oli lisäksi toinen kaukalo vettä. Se on noin 4/5 osaa siitä toisesta.
Eli kanojen vesimäärä + 4/5 lisäksi.
Rusina

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mulla on sellainen käsitys :smt017 , että tiput hukkuvat jo haudonta-ajan liian suuren kosteuden takia ennen kääntymistään munassa "oikein päin", vika ei olisi liian suuressa kuoriutumisajan kosteudessa. Kuoriutumisajan suuri ilmankosteus liuottaa kalkkikuorta (haurastuu helpommin avattavaksi) ja pitää munan kalvot joustavina ja helposti katkeavina.
Mä nostan tuuletinkoneessa ilmankosteuden viimeistään silloin kun eka reikä tulee ja pidän sen ylhäällä kuoriutumisen loppuun asti. Tuuletinkoneessa tipuista tuleva kosteus ei aina meinaa riittää tehokkaan ilmanvaihdon takia.
Mä en ole käyttänyt haudonta-aikana viiruilla kovin paljon isompaa kosteutta kuin kanoillakaan, hiukka kuitenkin.
Suvianne

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Nyt menee mutuksi kun en jaksa jakea haudontaopasta, mutta minä olen siinä käsityksessä, että liian aikaisin nostettu kosteus hukuttaa.
En muista miten se nyt meni. Pitäs tarkistaa oppaasta.
Ja jos on liian kosteaa haudonnan aikana, niin tipu kasvaa liian isoksi ja ei mahdu kääntyyn ja siksi hukkuu lopussa. Pää on siis väärässä päässä.

Sen oikean haudontakosteuden saa säädettyä kun tutkii munat ja mittailee kuoriutumis kohtaa. Minulla on kuvat mikä olisi oikea kohta tipun kuoriutua.
Varmaan se vesitestikin on hyvä. Itse en sitä osaa.
Kaisa

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Viiruvauvat täyttää huomenna kaksi viikkoa ja niiden mielestä tipula taitaa olla liian pieni, yhtä etsin eilen apukeittiön rojujen seasta ja tänä aamuna lattialla räpisteli kolme... Täytyy kehitellä parempi katto tuohon laatikkoon. Vähän vaikea niitä oli saada kiinni kun nehän jo melkein lensi!!!

Minkäs ikäisinä ne voisi siirtää tuonne aikuisten kanssa samaan häkkiin? Ne asuvat tallissa, jossa on kyllä aikas viileätä mutta niillä on siellä lämpölamppu. Edelliset vietiin sinne muistaakseni noin neliviikkoisina ja tuntuivat pärjäävän mainiosti, mutta niitä olikin vaan kaksi, että mahtuivat paljon paremmin tuonne tipulaan. Onko jotain niksejä yhdistämisen helpottamiseksi?

Ihanaa seurata näitä pikkuisia. Vähän hölmöjä ne kyllä on, aina kauhea paniikki ja pomppiminen kun joku tulee laatikon viereen katsomaan mutta kun käden laittaa sisään niin ei kestä kauaa kun jo juoksevat sen yli ja yrittävät löytää herkkuja... Ihme ettei ne rauhotu lähestymisen suhteen kun siinäkin kuitenkin monta kertaa päivässä rampataan.
Suvianne

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Parhaiten onnistuu jos koko porukan siirtää uuteen tilaan.
Jos se ei onnistu, ota koko porukka pois. Siivoa häkki ja tee uusia järjestelyjä. vaikka ruoka ja juoma-astiat eri paikkaan ja vaikka joku kuusenoksa sinne uutena.
Sitten yhtä aikaa uudet ja vanhat.
Pidän peukkuja :smt023
Kaisa

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Oon nyt pitänyt hautomakonetta tyhjänä päällä muutaman päivän ja sain miehen saksanmatkan seurauksena uuden digimittarin, joka mittaa sekä kosteutta että lämpöä. Suolakalibroin myös tuon hiusmittarin, että nyt on sitten neljällä eri mittarilla seurailtu lämpöjä ja kosteuksia.

Lämpö pysyy aika hyvin 37,7 - 38,1 asteessa.
Hiusmittari näyttää kosteutta 62%, digimittari 57-60%.

Noista lukemista päätellen mietin, että olisiko sitten liian suuri haudontakosteus ollut noiden tipujen munakuolemien syynä. Vettä on vain koneen omassa kulhossa, joten koneeseen pitäisi kai sitten laittaa joku vielä pienempi astia vettä varten. Kananmunien tuojan matka onneksi viivästyi vähän, tulee vasta tiistaina tai keskiviikkona, joten ajattelin täyttää koneen tänään vaikka perunoilla (noi kaupan munat on niin kalliita ettei raaski :smt002, toivottavasti omat kanat alkaa jo pian munimaan...) ja kokeilla täytettynä vielä pari päivää, miten se vaikuttaa mittaustuloksiin. Eikös tuo lämpö ole ihan hyvä? Vähän erilaisia suosituksia kyllä näkee kun sivuja selailee.

Viiruille pitäisi valmistua uusi koti ensi viikolla, joten siirretään koko porukka sinne sitten kerralla. :smt003
Rusina

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Covatutto 24hän on tuuletinkone? Silloin lämpö on oikein sopiva. Mä kyllä laskisin kosteutta.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Itse haudon nykyisin sekä viirut että kanat 45% kosteudessa tuuletinkoneella. Olen todennut sen toimivan parhaiten, enempi kosteutta on mielestäni liikaa.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Kaisa

Re: Viiriäisten haudonta

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Juu, kone on tuuletinkone. Nyt on parina päivänä lämpö vähän noussu koneessa, ollu 38,1 - 38,4 astetta. Heti vissiin vaikuttaa kun ulkona aurinko vähän pilkistää. Onko tuo vielä sopivan rajoissa vai meneekö jo liian lämpimäksi?

Kosteus on tosiaan tainnu olla ongelmana noissa edellisissä haudonnoissa, nyt olen kokeillut muutamaa erikokoista kippoa ja lapsilta lainatulla nuken kahvikupilla on kosteus pysynyt 46 - 52 %:ssa. Kuivanakin kokeilin ja sillon kosteus laski heti kahdenkympin kieppeille. Pienestä tilkasta tulee kovat erot!

Nyt ois sitten kone valmis kun sais vaan ne munat... Tuoja lupas viimeistään tänään ilmotella, että tuleeko huomenna eikä ole taas mitään kuulunut. :smt011

Vieläköhän muuten nuo koehaudotut perunat kelpaa keitettäviksi? Kanoille?
Vastaa Viestiin