Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

fasunen

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Covatuttoon laitoin semmosen pyöreen jutun mikä pitää matot paikoillaan niin ei munat kieri. Ja se juttu on siis täynnä reikiä niin ei haittaa kosteuden kannalta.
tyyne

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja tyyne »

Nyt on pakko kommentoida.....meillä ihan "karvalakkihautomakone", tosin automaattikäännöllä. Kone hurisee saunan lauteilla (sisäsaunan, jota ei juuri käytetä) jossa lämpötila huomattavasti matalampi muuta huushollia. Koneessa pieni kippa vesiastiana,jossa jatkuvasti vettä. Kannessa reikä mihin sopii lämpömittari.

Ainut asia minkä olemme huomanneet tärkeäksi on, että lämpötila pyssy suht koht kohdallaan. Siinä 37-40 astetta. Ikä päivänä ei olla kosteusmittaria koneessa pidetty, haudonnan lopulla, n. pari päivää ennen arvioitua kuoriutumista kääntö pois ja koneen pohjalle vettä niin että pohja peittyy kokonaan. Eli kosteus nousee reilusti.
Siinä lyhykäisyydessään vinkit hautomiseen koneella, ja lähes aina on tipuja tullut. Keskellä talvea on kerran tullut hutihautominen, mutta syy taisi olla pimeydessä ja munissa ei ollut elämää.
Eli sitä mieltä ollaan täällä, että kellosepän hommaa hautominen ei ole. Näkeehän sen kun kanakin hautoo, joku saattaa joskus olla pois pesästä jopa tunteja jolloin munat jäähtyy totaalisesti ja silti sieltä vaan kuoriudutaan.

Tämä nyt vaan meidän kokemuksen mukan kommenttina tähän keskusteluun.

Hyviä hautomisia kaikille, ja paljon tipuja :smt005
Bean

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Bean »

Rusina kirjoitti:Onko kukaan löytänyt kaupasta covatuttoon sopivia 60W lamppuja???
http://www.sahkonumerot.fi/4720244/

Tuolta löytyy Covatuttoon sopiva lamppu, ainakin vaikuttaisi olevan samanlaiset tiedot kuin koneen lampussa, eli 60w ja kanta on E14 jnejne :smt024
fasunen

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Ihan rautakaupasta hain (hyllyssä ei ollut mutta kysymällä varastosta löytyi) :smt001
höpöhöpö

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja höpöhöpö »

Meillä sama kone ja lamppu 60w, ekat tiput meni pieleen kun lämpötila vaihtelee hirmusasti keskiosan ja reunojen välillä, nyt on koneeseen asennettu tiatsikan vanha puhallin ja lämpömittarina pohjalla on vauvojen kylpymittari..tiput kuoriutui aika hyvin 12/14munasta..
SannaT

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Heips. Kirjoitin tuonne "eka omakasvatti tipue kuoriutui" topikkiin omat kokemukset Covatutosta, kun vinkkejä pyydettiin.
Rusina

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mä olen ratkaissut Covatutton lämpötilaongelmia yksinkertaisella "lisäeristyksellä" :smt003. Mulla on tuossa koneessa nyt 40W kynttilälamppu, kun en ole saanut siihen alkuperäisen kokoista. 40W lamppu palaa käytännössä lähes koko ajan ja voi olla että sekin pitää lämpötilaa tasaisempana. Koneen ilmanottoreiät ovat hankalasti pohjan reunoilla ja jäähdyttävät entisestään reunamunia. Tuo mun styroxlaatikkoviritelmä toimii lämmöneristyksen lisäksi jonkinlaisena tuloilman esilämmittimenä. Meidän viileässä talossa (15-18 astetta) tuloilma on muuten liian kylmää. Koneen päällä oleva laatikko taas ehkäisee lämmönhukkaa, joka on tuon muovikuvun kautta aika suuri. Mun koneessa 40W lamppu ei saa lämpötilaa edes nostettua tarpeeksi ylös, ellei tuo laatikko ole päällä :smt102.

Mulla covatutto on toiminut sitä paremmin mitä enempi siinä on ollut munia. Mulla onkin nykyään kone aina ylitäytettynä eli reunamunien päällä on toinenkin kerros munia. Tyhjien poiston jälkeen koneeseen on siten jäänyt aina täysi satsi munia, jolloin lämpö näyttää pysyvän tasaisempana ja munien kääntäminen on helpompaa. Kesken jääneitä munia ei ole oikeastaan enää ollut ja ainoat ongelmat ovat tulleet liiasta kosteudesta, kun en ole ehtinyt/muistanut sitä tarpeeksi ajoissa tarkistaa. Ja jos munien paikkojen siirrot unohtuvat, niin silloin tulee epätasaisuutta kuoriutumisaikoihin...

Kuva
Bean

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Bean »

Virheistä oppineena (tai ainakin niin luulen) laitoin Covatutton vanhaan äitiyslaatikkoon ja pyyheliina/sideharso peitteeksi, jotta koneen ympäristö pysyisi tasalämpöisempänä ja vedottomana, ilmanvaihtoaukkoja silti tukkimatta. Koneen laitoin päälle ja nyt tosiaan näyttäisi siltä, että keskimmäinen vesiastia täynnä riittää, kosteus n.50%, talvella molemmat astiat täynnä tuotti saman prosentin. Eli tarkkana saa olla .
mona

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja mona »

Minä aloitin haudonnan juuri eilen kyseisellä koneella.Tulin siihen tulokseen että en laita muita mittareita kun koneen oman (säästyy harmailta hiuksilta :smt042 )
Lämmöt on pysynyt kokko ajan 101-102f, kosteusmitteriakaan minulla ei ole laitoin sisemmän astian täyteen ja vähän vettä uloinpaan ja tällä ajattelin mennä.
Miltäs nuo lämmöt kuullostaa ? Kyllä tämä on jännää puuhaa ja tämä kanahulluus on tarttunut ikuisiksi ajoiksi :smt043
Rusina

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

mona kirjoitti:laitoin sisemmän astian täyteen ja vähän vettä uloinpaan ja tällä ajattelin mennä.
Omasta kokemuksesta viisastuneena sanoisin, että laita vettä vain toiseen astioista. Itse kokeilin pitää osan aikaa vettä kummassakin astiassa ja lopputuloksena oli liian kosteuden takia loppuvaiheessa muniin hukkuneita tipuja. :smt022
Lämpö on ok, jos muistat vaihdella munia joka kerta reunoilta keskelle ja toisin päin.

*Muoks.* Unohtui mainita, että vesimäärä ei ratkaise kosteutta vaan vesipinnan pinta-ala, joten matala tai syvä vesikerros vaikuttavat ihan saman verran kosteuteen.
tiina

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mulla on sellainen ongelma, että en saa kosteutta pysymään tarpeeksi suurena. Olen laittanut kaksi pientä vaahtomuovin palasta munien viereen ja siten olen saanut kosteuden nousemaan noin 50. Se on vaihdellut 40-60 välillä. Jos en laita mitään ylimääräistä, kosteus pysyy alle 40.
Nyt askarruttaa, että onko tuo vaihtelu liikaa ensimmäisten päivien aikana?
susku

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja susku »

No niin, nyt tuli postissa Covatutto 16 ja sain mahtumaan sinne 14 munaa. Koneessa vakio lämpömittari, kannattaisi varmaan hommata se kosteusmittarikin. Mistähän niitä saa ja minkälainen pitäisi olla? Voinko laittaa akvaarion vanhan lämpömittarin sinne munien sekaan jotta näkisin lämmön. Olen aivan köpö vielä näiden hautomakuvioiden kanssa mutta eiköhän tämä tästä. Ohjeita ja kokemuksia kaivataan lisää. :smt115
Pirjo

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Mulla sama kone ja rikoin alkuperäisen mittarin kun putsasin konetta viime kerralla. Nyt olen virittänyt sinne pari sellaista digi-mittaria jotka näyttää ´ulkolämpötilan` niin olen virittänyt ne piuhan päässä olevat tunnistimet sinne sisälle. Olen aina miettinyt mitä se todellinen lämpötila oli silloin kun oli alkuperäinen mittari, koska mittarihan on paljon ylempänä munia...
Kosteuksien kanssa on minulla ollut enemmän ongelmia kuin lämpöjen; vaikka molemmat vesiastiat täys niin joudun joka päivä aamuin illoin suihkuttamaan sisäseiniä niin saan kosteuden vähän nousemaan -onneksi mulla haudottavana ankan munia niin ei haittaa. Loppuajan kosteudesta ei tarvitse huolestua, koska se kyllä nousee heti kun ensimmäiseen munaan ilmestyy reikä.
Onnea haudontoihin, ole varovainen ettei keskimmäiset munat ole liian kuumassa, kun lamppu sojottaa juuri niiden yläpuolella; luulen että minun eka haudonta kärsi juuri tuosta liian kuumasta keskiosasta kun ne munat ´menivät kesken`.

Ps. ja tehdashan suosittelee 100 farenheitsin lämpöä haudontaa; saitko ohjeet koneen mukana?
susku

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja susku »

Sain ohjeen mukana mutta ei ollut minusta hauhean kattavan ohjeet, ainakaan näin aloittelijalle. Meinasin siirrellä munien paikkoja reunalta keskelle jne. Jos vaik jokunen edes nuista onnistuis niin olis positiivinen juttu.
fasunen

Re: Covatutto 16, millaisilla säädöillä onnistuu?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Munien siirtely tosiaan kannattaa :smt023 Ja omia mittareita tosiaan kannattaa lisäillä niin lämpöön kuin kosteuteenkin :smt003
Vastaa Viestiin