Kosteudesta taas (tulikohan tyrittyä?)

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Muusa

Kosteudesta taas (tulikohan tyrittyä?)

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mulla on nyt 15vrk ollut munat koneessa, ilman kosteusmittaria kun se ei mahtunut munien sekaan :smt101
Mulla on koneessa aina ollut kaksi vesikippoa ja kosteudet 55-60% ja kun viime haudonnoissa on ollut joitakin ihan loppuvaiheen sikiökuolemia päättelin vihdoin niitten johtuvan liiasta kosteudesta joten vaihdoin toisen kipoista pienempään. Koneessa on nyt iso kippo ja pieni kippo, karkeasti arvioiden pieni kippo muodostaa 1/5 vesikippojen pinta-alasta ja iso kippo sitten 3/5.
Eilen läpivalaistessa olin sitten vihdoin kahden munan kohdalla ihan varma ettei niistä mitään tule, joten sain vaihdettua ne kosteusmittariin. Ja sehän antoi järkyttävät lukemat, 72% :smt103
Poistin ison kipon ja nyt kun vettä on vain pikkukipossa on kosteus 52%. Kokeilin kellutustestiä ja munat kelluvat tämännäköisesti:

Kuva

En ole ennen tulkinnut munien kosteustasapainoa vesitestillä mutta eikö tämä näytä aika hyvältä? Jotkut munat hytkähtelivätkin iloisesti kylvyssään. Voiko olla mahdollista että siellä koneessa on ollut tämä kaksi viikkoa kosteus 70% kieppeillä ja munat kelluvat silti näin hyvin? :smt017

Mitähän tässä nyt tekis? Annanko olla nyt vettä vain pikkukipossa niin että mittari näyttää sen 52%? Mittarin luotettavuudesta en tiedä, se on halpa digitaalinen.

Harmittaa jos tää nyt menee pieleen, mulla on niin kovat odotukset kun nämä ei ole edes omia munia vaan Elojalakan postittamia joista toivon hautovani itselleni "uutta verta" parveen :smt105
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kyllä sulla on mielestäni oikea kosteus ollut. Suunnilleen noin niiden pitää kelluakin tuossa vaiheessa. Tuo sun uusi mittari taitaa huijata. :)

Laitappa mittari kokonaan tiukasti suljettuun isoon leipäpussiin (tiiviys on erittäin tarkkaa) yhdessä tavallista ruokasuolaa (Natriumkloridi) sisältävän astian kanssa, missä on muutama tippa vettä seassa. Niin, että pääosa suolasta on kuivaa, mutta osa on kosteaa. Anna olla muutama tunti, niin kosteusmittarin pitäisi asettua 75 %:iin, joka on ruokasuolan tasapainokosteus. Jos se poikkeaa tuosta, niin pistä poikkeama mieleen ja huomioi kosteutta seuratessa.

Kerro kalibrointi tuloksesi. :smt017
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Eikun vanha mittari se on, samaa oon käyttänyt aina joka haudonnassa. Eli kannattaisi siis laittaa vettä taas molempiin kippoihin niinkuin koko ajan on ollutkin, siihen asti kun kosteusmittarin pelästyttämänä tyhjensin toisen? :smt017

Pitänee kokeilla tuota kalibrointia. Meillä tosin ei ole tavallista ruokasuolaa vaan vähänatriumista Seltin-mineraalisuolaa ja tallissa tietysti hevosten merisuolaa, onko sillä suolan laadulla väliä?
Haaveilija

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Haudontakosteushan vaikuttaa siten, että jos on liian kosteaa/kuivaa, ilmakupla ei kehity normaaliin tahtiin. Jos munat vesitestissä ovat edellä normaalia, pitäisi kosteutta lisätä. Jos taas jäljessä, niin kosteutta pitäisi vähentää. Jossainhan niitä kelluntakuvioitakin on esillä. Minusta äkkiseltään näyttäisi, että nuo munat olisivat edellä kehityksessä (jonkin verran)?
herttahelmeri

Viesti Kirjoittaja herttahelmeri »

Mulla on koneessa 40 fasaaninmunaa. Kosteus 30%. En ole kääntänyt. Katsotaan mitä kuoriutuu ensi viikon lopulla... :smt002
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Koitin googlettaa kellumiskaavioita mutten löytänyt :smt017
Mutta ei mulla nyt mene Haaveilijan selvitykset järkeen, että pitäis sitä kosteutta ennemminkin lisätä kuin vähentää...? Aamulla tosiaan tyhjensin koneesta sen isomman vesikipon ja nyt iltapäivällä tein kellutustestin. Se kosteuden muutos ei kai niin nopeasti kuitenkaan vaikuta muniin?
Äh, mitähän tässä nyt sitten tekis...
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Eikä kai ilmapussi sentään kehity sinne haudonnan aikana. Kyllä se siellä aina on. Koko vaan muuttu kosteuden myötä. Ja tipujen hukkuminen munankuoreen, josta täällä usein mainitaan, tuntuu aika omituiselta. Liian kosteassa hautuneet tiput ovat velttoja ja flegmaattisia, kuolevat siksi kuoren sisään, eivät kai sentään huku? Kosteus vaikuttaa myös navan sulkeutumiseen. Tosin näin opetettiin silloin ennen. Voihan olla, että aika on ajanut meikäläisen tiedostoista ohi.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Niin minusta nuo kelluvat aika lailla oikealla korkeudella, mitä olen omien haudontojen kokemuksella pannut merkille. Haudontaoppaan mallikuvien mukaan ehkä jopa liiankin korkealla, mutta minun kokemukseni mukaan sopiva on ollut kosteus tuollaisella kellumisella. Ilmakuplahan tosiaan suurenee haudonnan kuluessa munan kuivuessa, ja ellei se suurene tarpeeksi on ilma liian kosteaa ja kalvojen sisälle jää liikaa nestettä. Minä olen kyllä noista kuoriutumatta jääneiden avaamisesta tehnyt sen diagnoosin, että ne nimenomaan hukkuvat sinne munan sisään liemiinsä ennen kuin saavat kalvoja puhki ja nokkaa ilmatilaan, sillä niissä kuolleissa valmiissa tipuissa on ollut kalvon sisällä aivan selvää nestettä.

Se kalibrointi pitäisi tehdä mahdollisimman puhtaalla natriumkloridilla. Merisuola on n. 94% natriumkloridia. Seltin ei anna oikeaa kalibrointitulosta, koska se sisältää natriumkloridia 50 %, kaliumkloridia 40% ja magnesiumsuoloja 10%.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Onkos fasujen munilla noin alhaiset kosteudet haudonnassa? :smt017 Kyllä mä oisin käännelly. Ja onnea Muusan loppuhaudontaan!! :smt003
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No justiin niinkuin oon aina aatellutkin että on ihan yhtä monta oikeaa tapaa konehautoa kuin on hautojiakin :smt003
Mä nyt ehkä sit täytän taas sen isomman vesikipon enshätään ja jos huomenna ois mahatauti selätettynä niin jaksais kokeilla sitä kalibrointiakin - jos se merisuola siis on tarpeeksi puhdasta? Niin aattelinkin että se "taika" liittyy justiin natriumkloridiin eikä niihin muissa suolassa oleviin suoloihin tai hiveniin.
Miten se kosteus vaikuttaa navan sulkeutumiseen? Meillä yleensä on ollut ihan ok sulkeutuneet navat kuoriutuneilla, hiukan raollaan ehkä joillain. Mutta viime haudonnoissa on tosiaan jäänyt kuoriinsa joku valmiinnäköinen tipu ja joku semmoinen jolla keltuainen ei ihan ole ehtinyt vetäytyä vatsaonteloon. Eikö se juuri ole liiallisen kosteuden merkki.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Tai se on oikeastaa liian aikaisin nostetun kosteuden merkki. Kukin hautoo tyylillään, niinhän ne kanatkin tekköö. :smt003
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kyllä se varmaankin jollain toleranssilla onnistuu tuolla merisuolallakin. Saisiko sitä jotenkin hienonnettua? Vai tarkoititko karkeaa merisuolaa? Tasaantuminen kestänee pitempään isoilla rakeilla, jos yleensä tuolla toimii. Helpoin keino voisi olla ostaa pakka tavallista suolaa kalibrointia varten. :smt002

Haudontatyyleistä... Sekin pitää toki huomioida, että kullakin on omanlaisensa koneet. Esim. tyynenilman koneet ja tuuletinkoneet toimivat varmasti erilaisilla arvoilla tuottaen silti samanlaisia lopputuloksia.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Aina sitä oppii uutta. Oletko, maatiaiskukko, tosiaan avannut tipun ja todennut keuhkoissa nestettä? Munassahan kuuluu olla nestettä, jos tipu on kuollut ennenaikaisesti. Avaamatta en kyllä uskaltaisi sanoa diagnooseja. Anteeksi pieni epäilys tässä tekstissä. Kun asioita kuitenkin opetetaan erilailla, ei tämmöinen vanha jäärä usko ilman oikeasti tehtyä diagnoosia; avaamalla tipu ja vieläpä usean tipun otanta joka todistaisi asian. Nyt voi sitten taas ampua saunan takana...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Niin juu...tipuhan rupeaa vasta sitten hengittämään, kun on saanut tungettua nokkansa ilmatilaan eli ei kai se hengittämätön, jonka nokka ei vielä ole ilmatilassa, voi mitenkään hukkua?
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Kosteudesta taas (tulikohan tyrittyä?)

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Niimpä se onkin... Myönnän olevani väärässä. Eihän ne millään ole voineet hukkua, kun nokka on vielä kalvon sisällä. :banghead:
Kyllähän minä tuon olen tiennyt, että alkavat hengittää vasta kun nokka on ilmatilassa, joten virhediagnoosi minulta. :-#

Koitan pysyä kommenteissani niissä mitkä tiedän (enkä oleta) ;)
Mutta olipa hyvä, että tämäkin tuli oikaistua.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Vastaa Viestiin