Mistä se lämpö mitataan?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

mirri

Mistä se lämpö mitataan?

Viesti Kirjoittaja mirri »

Nyt tökkäs ajatustoiminta sitten tykkänään!
Mää täällä siis salahaudon kokoajan :smt004 Eli tuo mylly pyörii niinkauan kun noo munii.
Mutta nyt mulla on siellä "kanatipuja" tulossa. Mutta kun koneessa on lämpö 37,5-38,9. Niin munat on liian kuumat. Munissa se lämpö nousee 40... ja ylikin 40,2 oli äskön kun huiskuttelin viuhkalla niitä viileemmäks.
Nehän siis lämpee, kun sikiöt kehittyy... mutta onko ne sitten liian kuumassa? Jos nostan kosteutta niin viileneekö? nyt se on noitten mittarien mukan 55-60%.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kuulostaa melko korkealta... 40,5 pitempiaikaisena tappaa sikiön. 37,2*C on vielä toimiva haudontalämpö, joten voisit laskea tuota lämpötilavaihteluväliä asteella, että päästäisiin turvallisempiin lämpöihin.

Täällä on ollut aiemmin keskustelua Lämpötilan vaihtelu konehaudonnassa
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Niin siis niistä munista mitaten se lämpö on korkea, mutta koneessa sisällä ei.
Ja muissa koreissa lämpö on normaali, tässä joka kuoriutuu nyt 13 päivä on lämpö korkeampi.

Eli siis mulla on yks anturi siellä munien seassa korissakin.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Olettaisin että lämmöt on nimenomaan munien lämpöjä. Eli munassa ei lämpö saa nousta yli tuon vaarallisen rajan. Mulla on ollut haudonnassa anturit munien päällä ja kone on kiertoilmainen, joten minusta lämmöt on silloin melko samaa luokkaa niin munassa kuin ulkonakin. Keskilämpö nyt meneillään olevassa haudonnassa on 37,6*C.

Oletko kalibroinut sen anturin että mittari näyttää samaa kuin muut jos laitat ne samaan kohtaan mittaamaan?
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mulla on justiin tuo meneillään. Ja läpivalaisin munista osan, niin ainakin vielä on elämää.
Ja nostin myös vähän kosteutta. Niin mullakin on kiertoilmainen tuo laites.
Loppuvaiheessa oon ennenkin huomannut tuon että nissä munissa nousee lämpö, muttei noin ylös ole koskaan viel noussut.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Onkohan liian aikaista nostaa kosteutta? Itse pidän sen 55 % tasolla siihen saakka kunnes kuoriutuminen alkaa. Sitten 80 %:iin.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

No niih. Nyt lämpö asettu nousee enään korkeimmillaan 39,2. Laitoin vielä elohopee mittarinkin töröttään sinne munien sekaan. Se näyttää 38.
kosteus tietty romahti, kun oon renkunnut siinä mittareita siirtämässä. Mutta oisko mahdollista että tämä porukka alkaisi kuoriutumaan aikasemmin. Näytti niin aktiivisilta kun liikkuivat läpivalastessa. Vai kiemurteliko ne henkitoreissaan? Älkää nyt naurako, mutta mulle nuo on jo tipuja, kun kuoriutumiseen on enään noin vähän.
Oletkos Maatiaiskukko hautonut noita ankkoja koskaan?

Ja kosteus asettui sitten siihen 60%
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

mirri kirjoitti:Oletkos Maatiaiskukko hautonut noita ankkoja koskaan?
Niin oliko tässä kyse ankoista? :smt119

En ole ankkoja hautonut koskaan. Ainoa kokemus on 15v takaa parin ankan kasvatuksesta. Ne olivat uros ja naaras ja pesääkin rakentelivat (ja siis naaras munikin muutaman munan) keväällä, mutta eivät koskaan hautoneet. Eikä itsellä ollut silloin kiinnostusta alkaa ankkoja hautomaan. Mutta kyllä se varmaan tulee kokeiltua jossain vaiheessa ankkojenkin kasvatus munasta lähtien. :iconbiggrin:
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Ei tässä ollut ankoista kyse, ihan kanoja tulee. Mutta mulla on ankkojakin tulossa toivottavasti. En vaan ole koskaan niitä ennemmin hautonut.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Haudontaoppaassa oli luku hanhien haudonnasta. Siinä on mielenkiintoinen seikka, että munien pitää antaa jäähtyä 10-20min kerrallaan haudonnan kahden viimeisen viikon aikana ja samalla kostuttaa niitä sumuttamalla. Jäähdytyksen saa aikaan joko upottamalla munat haaleaan veteen tai kostuttamalla niitä. Kuoriutumisen aikana pätee sama ohje kuin kanoillakin, että mahdollisimman kosteaksi ilma ja konetta ei silloin saa enää aukoa, ettei ilma kuivu liikaa.

Päteeköhän nuo hanhen haudontaohjeet suoraan myös ankoille? Muistaakseni ainakin tuo sumutus on ankoille tärkeää myös, mutta pitääköhän ne samaan tapaan jäähdyttää myös?
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jep, muistelen, että olisi sama ankoille. Jäähdytys takaa vesilintujen tipujen hyvän verenkierron. Taitaa viitata siihen, että hautoja kävisi uimassa ja palaisi viileänä ja märkänä munien päälle.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Tuosta sumuttelusta muistan itsekkin lukeneeni. Mutta tuota jäähdyttelyä en olisi kyllä muistanut.
Jos samalla tekee sen kelluntakokeen, niin käyttäytyyköhän nämä samoin kuin kananmunat?
Enpäs ole ihan varma vaikka vaikka tuosta porukasta jäisi meillekkin muutama vaakku :smt007
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Nyt mää varmaan kuvittelen..ihan kun siel ois joku piipittänyt.
Pitääkös mun nyt mennä puheleen niille :smt003 ?
Voisko ne kuoriutua 3 päivää etuajassa. Tai sii nehän voi piippailla siellä jo paljon aikasemmin, eikös?
(ukko kattoo ku hoitoon viedäkseen, pelkää et alkaa viirata kun hyppäsin yölläkin kattomassa et ne lämmöt tosissaan asettu oikein)
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Voi kai ne piipata jo ennen mut tuskin ne niin aikasin kuoriutuu.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mähän en mistään mitään tiedä, eka konehaudonta menossa. Mutta luin tuosta Opas pienkanalan hoitajalle -kirjasta, että loppuhaudonnassa tiput on jo niin isoja ja eläväisiä siellä munan sisällä, että ne ylläpitää lämpöä jo ihan itsekin. Ja eikös kanan ruumiinlämpö ole jotain 41 luokkaa..? Voisko loppuhaudonnassa munat siis olla lämpimämpiä kuin kone siksi, että tiput itse tuottaa jo lämpöä niin tehokkaasti?
Vastaa Viestiin