lainasin sitten hautomakoneen

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ushva

lainasin sitten hautomakoneen

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Suureksi riemukseni (ja ukon suureksi järkytykseksi) sain työkaverilta lainaan vanhan hautomakoneen.
Se on itsetehty ja lämmöt jonkin verran eripuolella konetta vaihtelee, joten jännityksellä odotan mitä tästä nyt tulee vai tuleeko mitään. Munat on nyt olleet eilisillasta asti koneessa, 10 kääpiökochin munaa ja 8 alhon munaa, joiden suhteen en ole kovin toiveikas, sillä nämä ovat omien kanojeni ja edellinen haudontayritys kanan alla päättyi niin surkeasti.

Kumpi lämpötila vaihtoehto on parempi, se missä osa munista on optimilämpötilassa ja osa vähän viileässä vai sitten osa munista optimissa ja osa hieman lämpimämmässä (ei kuitenkaan yli 40 astetta)?

Kosteus heittää tosi paljon kun luukun avaa, onko tästä haittaa? Nousee uudelleen tosi hitaasti.

Miksi niitä munia ei saa kääntää "ympäri" vaan aina samalle suuntaan takaisin? Jostain keskustelusta olin näin lukevinani.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jos lämpötila on max 39 se ei tee haittaa, korkeintaan hiukan nopeuttaa hautomisaikaa. Viileämmässä sikiön kehitys taas saattaa hiukan hidastua.

Kosteus kannattaa palauttaa aina avaamisen jälkeen suihkuttamalla koneeseen lämmintä vettä.

Joo, mäkin oon kuullut tuon ympärikääntämiskiellon, mutta en nyt ihan menisi allekirjoittamaan. Tietenkään munaa ei ole hyvä kerralla pyöritellä miten sattuu, sillä se saattaa vahingoittaa valkuaissiteitä, jotka pitävät keltuaisen oikealla paikallaan. Mutta noita kanaemojen kääntelyliikkeitä katseltuani (ei oo mitään hellävaraista puuhaa!) en ole ollut enää niin hirveän huolissani kääntyykö muna edes takaisin vai ympäri, jos kääntely tapahtuu eri kerroilla. Uskon, että munan osat ehtivät asettua paikoilleen ennen seuraavaa kääntämistä, jolloin suunnalla ei ole enää väliä.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Tuo lämpötila koneen perällä on jonkin verran yli tuon 39, pitäisköhän mun nyt laskea sitä silläkin uhalla että etupuolella olevat munat jää alle 38 asteeseen?

Uskaltaako tuonne sähkölamppujen sekaan tosiaan suihkutella vettä? Onko suoraan muniin suihkuttamisesta haittaa? Tuo on niin matala tuo kone että mietin miten se onnistuu...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mikähän se jonkun verran on?? Mä jättäisin silleensä, jos on jossain 39,2 tai 39,3.. Sit taas, jos alkaa olla yli 39,5 niin pudottaisin himpun verran.

Oih, lamppujen sekaan suihkuttaminen ei kuulosta hyvältä suunnitelmalta. (Mulla on itsellä vastus lämmönlähteenä.) Suoraan muniin suihkuttaminenkaan kai ei ole kauhean hyvä, kun vesi saattaa tukkia munan "huokoset" vai-mitä-ne-nyt-olikaan, joiden kautta ilma kulkee munan sisälle. Entäs pohjalle/seinustalle suihkuttaminen?

Onko koneessa automaattikääntö? Jos on, niin eihän sitä kovin usein tarvii avatakaan.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä en ole ikinä suihkutellut käännettyäni munia ja itämään lähteneistä munista on paria harvaa poikkeusta lukuunottamatta (ne vahvistaa säännön) kuoriutunut reippaita poikasia.
Loogisesti ajattelen että niinhän se kanaemo itsekin käy hautoessaan syömässä ja kakalla eikä se mitään suihkuttele muniaan pesälle palatessaan :smt003 niin ei mun järkeen mene se hirmu varoittelu miten konetta ei saa aukoa kuin muutamiksi sekunneiksi kerrallaan ettei kosteudet ja lämmöt heitä. Itse asiassa, tunnustetaan nyt samaan syssyyn että silloin kun mulla on lämmöt heitelleet hellepäivinä koneessakin sinne neljäänkymppiin niin olen sitten jäähdytellyt niitä munia avaamalla koneen ja parikin kertaa unohtanut että kone on auki ja pois päältä, varmaan tunninkin on munat olleet huoneenlämmössä ja -kosteudessa... ei haittaa :smt002 .
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minusta Muusa (taas kerran!) pohtii viisaita! Niinhän se on, että konehaudonnassa pyritään jäljittelemään emohaudontaa, joka ei ole niin millin tarkkaa...kana kääntelee miten sattuu, ulkoilee pesästä joskus pikapikaa ja joskus pitkän kaavan mukaan jne. Toki emo ei voi esim. ylikuumeta!

Kelläs olisi intoa pikkuruiseen "tieteelliseen" kokeeseen? Eli tutkisi anturilla varustetulla kosteusmittarilla lukemia hautovan kanan alla---haudonta-aikana ja kuoriutumisaikana! Häiritsee se, kun ei ole saatu selville, että nostaako se hautova emokana kosteutta kuoriutumisen aikana...

Se vielä piti mainita, että jos koneen eri puolilla on erilaiset lämpötilat, niin munien sijaintia voi vaihdella...keskellä olevat munat laidoille jne.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Vesilintujen munia haudottaessa mää ruiskin niitten munien päällekin vettä, taviksilla vain koneen seiniin.. Onhan ne emolinnutkin vesielävillä aikas kosteita, kun pomppaavat pesään..

Noissa kanojen piilopesissä kosteus tulee yleensä alakautta pesään, paitti kun sataa.. Tänä kesänä yks jemmaaja toi 15 poikasta, niin että tais olla aika hyvät prosentit, vaan se supi :smt013 .. Neljä sain pelastetuksi, silloin ei ollut enää emoakaan.(kaks kanaa ja kaks kukkoa, sellaisia melkein kultabrahmoja, pikkaisen broiskua ja jotain muuta sotkua mukana)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, ja se munien viileneminen välillä on hyväkin, koska se vahvistaa sikiön verenkiertoa. Eli kyllä kaikella on oma tarkoituksensa tässäkin hommassa.

Mutta kun Ushva nyt kyseli "tieteellisellä tarkkuudella", että kosteus heittää "tosi paljon" ja nousee "tosi hitaasti", niin ajattelin tuota suihkuttelua..

Mä luulen kyllä oikeesti, että kanan pesässä se kosteus ei niin radikaalisti laske emon poistuessa, kuin koneessa sisätiloissa. Onhan kosteus kanalassa tms. kokonansa varmaan suurempi kuin kämpässä? Ja kosteus siinä ympärillä (oljissa tms.) säilyy paremmin. (Pitäisköhän laittaa koneeseenkin olkia?)

Lämpötila kyllä taas kanan alla laskee jopa nopeammin (viileä tila) ja enemmän, mutta nousee taas nopeammin takaisin, kun emo tulee munien päälle ihan "iholle".

Tuo testaus ois kyllä tosi makee..
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Meillon kimpassa vanha jääkaapista tehty hautomakone, toiminut tosi hyvin. Paras kuoriutumisprossa oli jotain 85 maissa. :smt003
Tuo suihkutteleminen - en sumuttelis mitään ollenkaan, meillä on alimmalla hyllyllä vanha piirakkavuoka, siinä vettä ja pyyheliinoja liossa tarpeen mukaan. Kosteutta nostetaan pyyheliinoja lisäämällä. Jostain luin että sumuttelu nostaa liikaa munan pintalämpöä :smt017 olikohan urbaani legenda, mutta rättiviritys on ainaski ollut varma!
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Kokeilin tuota suihkuttamista, mutta tuohon koneeseen uskaltaa tosiaan vain vähän suihkuttaa seinille niin ei se oikein auttanut kosteuden laskemiseen. Nopeammin tosin kosteus nousi takaisin mitä sumuttelematta. Onkohan tuosta suurempaa hyötyä?
Oon nyt kääntänyt munat kolme kertaa päivässä, mutta kannattaisiko kääntää vain kahdesti, niin tuo kosteuskaan ei sitten heittelisi niin monta kertaa päivässä?
Tuolla koneella ei ole haudottu varmaan kymmeneen vuoteen mitään, eikä mulla oo mitään tietoa aiemmista kuoriutumisprosenteista, joten saapa nähä miten tässä käy. :smt073
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Suihkuttelun pluspuoliin kuuluu kyllä siisteys. Mikään ei ole niin hyvä alusta öhhöjen kasvulle, kuin lämpimässä oleva vesikuppi, jossa on vielä pyyhe hyvänä kasvualustana. Enpä haluaisi tietää mitä kaikkea munan pinnalla itää ja mitkä kaikki niistä asettuvat kasvatusalustalle.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Totta, siinähän altistuu sikiökin. Finfoodin sivuilta kananmunan rakenteesta:

"Kuoressa olevien ilmakanavien kautta munasta haihtuu vettä ja munaan pääsee ilmaa. Myös bakteerien ja homeitiöiden pääsy munaan on mahdollista ilmakanavien kautta."
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Tuota samaa oon miettiny kun mulla on koneissa kiinteät vesiastiat ja niitä ei voi pestä haudonnan aikana. Ja kun ne kananmunan kuoretkaan ei oo aina ihan puhtaita. Aika ällöä pitää olohuoneessa p...a lämpimässä ja kosteessa 3 viikkoa :smt012 Mutta hyvin on kuoriutuneet ja kasvaneet :smt001
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Munat voi kyllä desinfioida pyyhkimällä kevyesti Virkon S:llä ennen koneeseen laittamista.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meillä kastellaan Virkon S liuokseen, vaan enpä silti suostu laittamaan vesikuppeja. Kun pelkästään käsistä saatiin opiskeluaikana järkyttävät kasvustot, ja munat on sentään ollut kanojen persuksissa :)
Vastaa Viestiin