hautomakonealoittelija kyselyiässä

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Voi jessus teidän tuskanhikijuttuja :smt005

Ei mulla ole ne vesiastiat kuin noin sentin korkeita. Eihän sillä astian syvyydellä ole väliä vaan haihduttavalla pinta-alalla. Noissakin kestää vesi kaksi kokonaista vuorokautta, jos piripintaan täyttää, ennenkuin kaikki haihtuu pois. Joka päivä kuitenkin lisään vähän.

Mä sanon Ilona että taivuttele sitä kanaverkkoas kuinka paljon vaan huvittaa mutta rautakauppaan (tai taloustavarakauppaan) joudut kuitenkin menemään lopulta hakemaan sitä pienisilmäistä verkkoa :smt002

Hyvinhän sitä verkkoviritystä ehtii askartelemaan kesken haudonnankin :smt001 onhan kanaemokin välillä aika pitkäänkin pois pesästä. Ja muutama ihmisemo kai unohtanut laittaa töpselin seinään käännettyään munat :smt002 Jos vähän kääräisee ne munat pyyhkeen sisään tai jotain, ettei ihan kylmyydelle altista niitä. Samallahan ne sitten kätevästi läpivalaiseekin kun niitä nostelee koneesta pois.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Hyvä! Mä taidan olla vähän hysteerinen. Joskus tullut vinosti hymyiltyä, kun joku esikoistaan odottava äiti pähkäilee, että saako juoda kupin kahvia tai puoli pulloa olutta tai syödä pullaa tai mitä hyvänsä. Nyt mä olen itse samanlainen ja vielä hullumpi KANANsikiöiden kanssa! :---)
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Nauratti tuo vertaus!!!!
4 tulossa, enkä edes ajattele koko raskautta. Kyllä sitä ekan kanssa käänteli munaansa yhtä tiheään kuin hautomakoneessa ;)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ilona kirjoitti:Nyt mä olen itse samanlainen ja vielä hullumpi KANANsikiöiden kanssa! :---)
Just noin! Täysin "höyrähtänyt" siis! Vaan minkäs sille enää teet? :smt007

Oikeesti lintujen ei pitäisi hikoilla tai ne eivät voi hikoilla...olikohan se peräti niin, että hikirauhaset puuttuvat kokonaan. Liikaa lämpöä kana haihduttaa läähättämällä ja pitämällä siipiä irti kehosta, jolloin ilma kiertää paremmin. Tätä loppuhaudonnan kosteuden nostoa luonnollisessa emohaudonnassa on pohdittu ennenkin, muttei se ole tainnut selvitä...
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Tätä loppuhaudonnan kosteuden nostoa luonnollisessa emohaudonnassa on pohdittu ennenkin, muttei se ole tainnut selvitä...
Onko se oikeesti tutkittu juttu että kanan alla se kosteus nousee loppuhaudonnasta? Vai onko nuo konehaudonnan kosteuskikkailut yritysten ja erehdysten kautta hankittua kokemusperäistä tietoa ennemmin kuin yritystä matkia tarkkaan oloja kanan alla?

Mitä muuten ei-kuoriutuville munille käy siinä 80% kosteudessa? Jos vaikka hautoisi koko ajan niin kosteassa? Tai jos ajatellaan että kun vaikka nyt mun munilla on laskettu aika viikon päästä, ja hautomakoneessa tilaa, jos mä nyt laittaisin sinne liudan tuoreita munia ja nostaisin sitten viikon päästä kosteuden sinne 80% siksi pariksi päiväksi mitä kuoriutuminen kestää, tulisko siitä kosteuden nostosta silloin niille viikon verran hautuneille munille jotain oleellista haittaa? (En mä ollut kyllä suunnitellutkaan tekeväni niin, mutta pitääkö mun nyt kuitenkin suorittaa tämmöinen "tieteellinen koe"...) :smt016
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä olen käsittänyt, että liika kosteus tekee sikiöstä liian ison.
Siksi ankkojen ja kanojen munia ei voi hautoa yhtäaikaa.
Ja olen miettiny pääni puhki ja olen tullut siihen tulokseen että meillä ei nostettu kosteutta lopussa, eikä edes lämpöjä laskettu.
Ainoastaan kaksi ilma reikää piti avata heti kun kuoriutuminen alkoi.
Ja parhaimmillaan parinkymmenen munan satsista saattoi jäädä kuoriutumatta vain pari.
Ehkä se on parempi nostaa, mutta minulla ei ole siitä kokemusta ja silti hautominen onnistui.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mielenkiintoista! Mä olen käsittänyt, että loppukosteutta nostetaan sen takia, että kuori pehmenee ja tiput päsee sieltä helpommin ulos. Entä, jos siis konehaudonta onkin tältä osin järjestetty luontoa "paremmaksi"? Luonnossahan heikot sortuu elon tiellä ja lintujen poikaskuolleisus on varmaan siellä alkumetreilläkin aika korkea. Riippuu tietysti lisääntymisstrategiasta: Munien määrään satsaavalla lajilla on isompi poikaskuolleisuus kuin pienen muna/poikasmäärään huolelliseen hoitoon satsaavalla. Esim. sinitiaisella voi olla pesässä parikymmentä munaa, joista lentoon asti selviää yksi tai kaksi ja lisääntymisikään pääsee yksi tai kaksi jälkeläistä linnun elinikäisestä poikastuotosta. Kanahan on tällainen määrään satsaava laji kai luonnossakin? Eli olisko luonnossa tarkoituksenmukaista, että ne heikot ei pääsekään kuorestan pois? No nyt rupeaa wannabebiologi taas hölisemään... :smt016

BTW, koneen lämpö on alkanut omia aikojaan laskea. Aluksi jouduin alentamaan säätöjä kuivan ja kuuman täisaunan takia. Sitten luulin löytäneeni oikeat säädöt ja lämpö olikin jonkin aikaa 38 asteen molemmin puolin: alhaalla alle ja ylhäällä yli. Eilen mittarilukema alhaalla laski 37,3 ja säädin inan verran ylöspäin. Lämpö ei ollut aamuun noussut ja säädin taas ylöspäin, mutta ei se näytä oikein nousevan. Päällä on 38,1. Kosteus onkin sitten pysynyt ihanteellisesti lähellä kuuttakymmentä. En uskaltais mitään hirmuisia määriä sitä namiskaa kääntääkään...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Suvianne kirjoitti:Minä olen käsittänyt, että liika kosteus tekee sikiöstä liian ison. Siksi ankkojen ja kanojen munia ei voi hautoa yhtäaikaa.
Täh? Eikös liika kosteus saata tavallaan "hukuttaa" sikiöt, kun kosteutta kertyy liikaa myös munan sisälle? (Korjatkaa joku!!)

Ja miten niin ei voi hautoa yhtäaikaa ankan- ja kananmunia? Eikös muori tai joku ollut tehnyt niin? Eli ensin ankanmunat koneeseen, sitten noin viikon päästä kananmunat ja sitten, jos vielä haluaa, niin viiriäisen munat 4-5 päivän päästä. Sitten kaikkien pitäisi kuoriutua samoihin aikoihin??
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En tiedä!! Voi olla, että onnistuu. ainakin jos jollain kerta on onnistunu.
Minun oppini on 10vuoden ja jopa 15 vuoden takaa.
Silloin äiti selitti, että ankanmunia pitää suihkutella kerran päivässä koska emokin tulee aina märkänä pesälle.
Mutta kananmunia ei saa suihkutella koska ovat maalinnun munia.
Ja minä olen aina nimenomaan oppinu, että liika kosteus tekee sikiöstä liian ison ja se kuolee tukehtumalla ennen kuoriutumista. Voi olla, että luuloni on väärä.
Pitää yrittää löytää faktaa jostain
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mielenkiintoisia ajatuksia!
Eli se ettei kosteutta nostais vois olla jopa jalostuskeino, raakataan heikot pois ennenkuin ehtivät kuoriutuakaan.
Miksei se kohta kuoriutuva tipu sitten huku 80% kosteudessa jos varhaisemmassa kehitysvaiheessa oleva tipu hukkuu?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Niin mutta mutta, tässä taas uusi käsitykseni:
Meillä ei missään tapauksessa silloin saanut availla konetta, kun kuoriutuminen alkoi.
Ainoastaan ne aukot avattiin.
Minä käsitän, että tipuista itsestään huokuu kosteutta kun muniin tulee reiät jne.
Voin olla taas väärässä.
Mutta näin onnistui meillä sekä ankat että kanat, todella hyvin.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo, kuoriutuvista tipuista kyllä haihtuu mukavasti kosteutta koneen ilmaan, märkiähän ne tiput ovat siellä kuoressaan ja luovuttavat sen kosteuden sitten koneen ilmaan kun alkavat kuivua kuoriuduttuaan.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Nyt EHKÄ tajusin!! Minulla on pieni kone jossa ei ole tuuletinta! Siksi siinä riittää tipujen oma kosteus??!!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Muusa kirjoitti:Miksei se kohta kuoriutuva tipu sitten huku 80% kosteudessa jos varhaisemmassa kehitysvaiheessa oleva tipu hukkuu?
Kanatipu työntää 20. päivänä nokkansa munan ilmatilaan ja alkaa hengittää. Itse asiassa sikiöhän ei sitä ennen hengitä, eli ei voi varsinaisesti hukkua, mutta termi tarkoittanee sitä, että liika kosteus kunan sisälle kertyessään estää sikiön hapensaannin.
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Mulla oli lainassa viiriäisopas lainastosta ja siinä luki muistaakseeni jotain että liian suuri kosteus on haitallista sen takia että poikaset jäävät niin suuriksi, etteivät pääse kääntymään munan sisällä kuoriutumisvaiheessa. Liian alhaisesta kosteudessa pienet munat pyrkivät helposti liikaa kuivumaan.

Sitten oli kuvia kuoriutumattomista munista ja haudontavirheistä.

Kirjassa puhuttiin siis vain viiriäisistä ja en muista miltä vuodelta kirja oli.
Vastaa Viestiin