hautomakonealoittelija kyselyiässä

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Pitääpi laittaa mietintämyssyä päähän. :-k
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Liityn tähän ketjuun, kun olen hautomakone aloittelia myös. Siis olen monia kertoja hautonut äitini silmän alla 10v sitten. Nyt eka kertaa kokeilisin yksin.
Sain koneen haettua ja siihen tuli ainakin virta. Kone on nyt lämpiämässä ja just paukahti termostaatti pois päältä. 37,8 näyttäs lämpötila.
Se on styrox laatikko ja siellä pohjalla on kaksi kanavaa vettä varten. Muistelen, että vesilinnuille molemmat täyteen ja muille yksi täyteen.
Minulla ei ole kosteusmittaria.
Eli kysymyksiä
Jos aloitan viiriäisestä. Mikä tulee olla lämpötilan?
Kannattaako hankkia kosteusmittari?
Ja jos niin mistä?

Ja samalla kysyn mikä on kananmunien lämpötila? Vai onkos se kaikilla sama?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tässä kuva koneesta
Kyljessä on minun jäliä kun pentuna, kyttäsin ja kyttäsin kuoriutumista ja painelin turhautuneena kynnellä jälkiä!!
Muistan kuinka se pieni reikä ilmaantui ja mitään ei tapahtunu... Oli mahottoman vaikeaa hillitä halu autaa ne kuoresta!!

Kuva
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Voisko sinne laittaa pohjalle vaikka märän Wettex-liinan, sen päälle jonkin ritilän (mistähän semmosen tekis?) ja sen päälle koneen oman reikämaton ja siihen päälle munat? Vai voisko reikämaton laittaa suoraan wettexin päälle? Kastuuko munat sitten liikaa? Ja valuuko se kosteus tuuletusrei'istä pois? Entä, jos mä kantaisin koko höskän sitten loppuvaiheessa kylppärin lattialle, laittaisin sen märän pyyhkeen päälle ja noi wettexsysteemit sisälle?

Nyt on muuten lämpötilat erittäin tyydyttävät: alhaalla 37,8 ja ylhäällä 38,7 :smt004

Mites se kana muuten itse sen loppukosteuden järjestää? Oikea vastaus ei ole varmaan, että se näyttää tipeilleen, mistä kana pissii. :badgrin:
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Haha, kyllä mullakin aina meinaa hermo mennä kun kuoriutumisessa kestää niin tuskastuttavan kauan :smt003
Kannattaa hankkia kosteusmittari. Sieltä mistä halvimmalla saa :smt002 digitaalisetkaan halpikset ei ihan prosentin tai parinkaan tarkkuudella mittaa mutta ovat kuitenkin luotettavampia kuin ei-digitaaliset, ymmärtääkseni.
Ja se lämpötila kannattaa varmistaa kuumemittarilla tai parilla, t. nimim. oman koneeni mittari näyttää 40,5 astetta kun lämpötila on hyvä :smt002
Kananmunille optimilämpötila olisi 37,7 astetta.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Muusa, kiitos! :)

Ilona rautakaupassa on vaikka millaista verkkoa. Ainakin yleensä. Ja kun löydät tiheää verkkoa voit vakka taitella sen sievästi että siitä tulee ikäänkuin jalat.
Otan kuvan minun verkko pohjasta.
Minä en laittas suoraan märän päälle verkkoa vaan jotain vaan väliin. Vaikka legopalikat :)
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kuva

Tämmönen vaan mulla
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Tää kone on muuten hyvin matala sisältä. Ei sinne kauheesti voi viritellä, muuten munat ottaa vastuksiin kiinni. Onkohan meillä Mimmin kanssa kuitenkaan ihan samanlaiset koneet? Mut kyllä mä sinne jotain verkkoa saan aikaiseksi. Mut nyt ei viel tarvii, kosteus on yli 50 %.

Toi kylppäri vois olla hyvä loppuvaiheessa ja tipujen alkuvaiheessa siinäkin mielessä, että siellä on lattialämmitys. Olis ainakin tipeillä mukavan lämmintä alla ja päällä. Ukkokin otti asian ihmeen rennosti. Ensin se oli sitä mieltä, että tää homma pysyy sitten tasan mun työhuoneessani... Niin se miehen mieli taipuu vaikka mihin. :smt016
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kiitos kuvasta!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ilona, olen huomannu että miehet ovat yllättävän heltyväisiä kun vie tipun näytille!! :D
Tuo lattialämmitys onkin hyvä! Taidan nakata viiniastian muualle ja raivata tipilälle paikan khh huoneeseen.
Sehän ny on muutenkin inun valtakuntaa :)
Eipä näy RM:ni viikkailemassa :D
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tuo optimilämpötila on myös konekohtaista. Koneissa, joissa on koneellinen imastointi käy toi 37,5 - 37,8, mutta jos on vaan ilmastointiaukollinen pienkone, lämpötila saa olla astetta korkeampi.

Mä tein pohjaverkon samaisesta verkosta, kuin tuossa Suviannen kuvassa. Mä laitoin tällä kertaa niin päin, että koneessa mukana ollut verkkomatto on vesiastioiden päällä, sitten verkko ja siinä munat. Verkon päällä ne nimittäin pysyvät hyvin paikallaan ja on helppo käännellä ruudusta toiseen.

Mulla lisätty vesisysteemi nosti pohjaa noin 3 cm, mutta hyvin siihen vielä munat mahtuu. Eipähän tarvii koneen hörskyttää ihan täysillä, kun munat ovat lähempänä lämmönlähdettä.

Tuo huoneen vaihtaminen kesken kaiken ja varsinkin lattialämmitys saattaa sit aiheuttaa sen, että koneen mittarilukemat heittävät ihan häränpyllyä: ympäristön olosuhteet vaikuttavat aika paljon näihin styroxkoneisiin.

Digitaalisia kosteusmittareita saa ainakin rautakaupoista.

Joo, mäkin oon ihmetellyt sitä kanan kosteuden tuottamista. Mutta niin se vain on: alkumetreillä hautomista kanan alla on vain kuuma, mutta loppumetreillä kuuma ja kostea.. Kanahan nyppii vatsansa paljaaksi höyhenistä aloittaessaan haudonnan. Kai se sitten hikoilee jo siinä vaiheessa, kun tiput piipittää munissa, että mitä sitä tulikaan tehtyä??? :smt005

No, oikeesti: kanahan juttelee sikiöille munien sisään silloin loppuaikana. Jospa se käynnistää jonkun hormonitason jutun, joka pistää hikoilemaan.. Kun nisäkkäillä nousee maito, kanalla kosteus.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Nii, eiks toi haudonta vastaa vähän niinkuin nisäkkään tiineyttä? Hikoileeko linnut? Jos sillä nousee tuskanhiki pintaan, kun se kuulee piipitystä, että mihin hommaan sitä taas tuli ruvettua...

Mä ostin kosteusmittarin kouluelektroniikasta ja sen pitäis olla aika laadukas. Siinä on lämpömittari samassa.

Mun kantsii tota verkkohässäkkää varmaan miettiä sitten haudonnan loppuvaiheessa vasta, vai mitä? Ehkä ihan monin kerroin taiteltu kanaverkkokin kävis? Sitä meillä ainakin on. Haittaako munien nostaminen hetkeksi pois koneesta vaikka pyyhkeen alle siinä vaiheessa, kun alan verkkoa virittelemään? Sinne verkon alle sitten sitä märkää rättiä?
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Minä virittelisin sen verkon sinne ennen kuoriutumisen alkamista. Vai onko sulla ne munat jo koneessa? Näytti olevan kun luin uudelleen tätä. Ja tietenkin mielellään ennen munien laittoa. Sun pitää vissiin käännellä munia käsin? Mitä jos virittelisit verkon siinä samalla kun käännät munat?
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Käsin kääntelen juu. Onko haitta, jos munat ottaa vartiksi pois koneesta esim. pyyhkeen alle verkon laittamisen ajaksi?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ei ne siitä miksikään mene..
Vastaa Viestiin