Tipuja ulos koneesta välistä?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
KanastaPoniin

Tipuja ulos koneesta välistä?

Viesti Kirjoittaja KanastaPoniin »

Mini Brinsea Advansessa on 7 munaa, joista eilen on kuoriutunut 3. Kaikki ovat jo kuivia ja päät osuvat kattoon. Voinko ottaa nämä välistä pois vai pitääkö odottaa avaamatta kantta?
KanastaPoniin

Re: Tipuja ulos koneesta välistä?

Viesti Kirjoittaja KanastaPoniin »

Vaikea pitää kädet taskuissa, mutta ei kai siellä kanankaan alla koin kauheasti tilaa ole ja ruokakuppia vieressä. Odotan vielä 1/2 vuorokautta... ainakin.
pikkutipu

Re: Tipuja ulos koneesta välistä?

Viesti Kirjoittaja pikkutipu »

Minä olen kyllä ottanut, kun ovat kuivuneet kokonaan. Se kone on aika ahdas pelata potkupalloa vielä kuoriutumattomilla minulla. Ja silleen nimenomaan, että tipu ei yksin joudu isoon maailmaan eli mihin ne nyt laittaakaan.
hulda

Re: Tipuja ulos koneesta välistä?

Viesti Kirjoittaja hulda »

Minä olen myös ottanut kuivat poikaset pois koneesta ja siirtänyt lämpölampun alle.
Poikaset liikkuvat koneessa ja pyörittävät aika reippaasti kuoriutumattomia munia.
Olen ajatellut että kuoriutumattomilla olisi helpompi ponnistella ulos kun muna ei heilu. :smt015
Näinajattelee isoisoäiti :smt055
KodKod

Re: Tipuja ulos koneesta välistä?

Viesti Kirjoittaja KodKod »

Meillä otetaan kuoriutuneet tiput pois koneesta ja laitetaan toiseen koneeseen (jota ei käytetä hautomiseen, covatutto 16). Saavat kuivua siellä ja kuoriutuvat munat/tiput eivät pyöri ympäriinsä kuivuvien tipujen takia. Mun pääni mukaan myös kuivuvat nopeemmin kun ei toisessa koneessa ole kosteutta niin paljon. :smt001
Tarmokas

Re: Tipuja ulos koneesta välistä?

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Meillä laitetaan lämpölampulla varustettuun jyrsijähäkkiin jatkamaan kuivumista kun enemmän kuin yksi on kuoriutunut.

Ainoasataan viiriäisiä en siirrä, enkä avaa konetta ennenkuin ovat kuoriutuneet pari/ kolme päivää. Oma kokemus on, että mitä enemmän avaat, sitä varmemmin useita jää kiinni kuoriin ja menehtyvät just ennen kuoriutumista...
KanastaPoniin

Re: Tipuja ulos koneesta välistä?

Viesti Kirjoittaja KanastaPoniin »

Illalla vihdoin otin ne isoon akvaarioon (keittiön lipaston päälle :smt054 ). Vanhimmat oli 1,5 vrk joten aika pitkään olivat. Kaksi munaa lopulta jäi odottelemaan kuoriutumista. Toivottavasti ralli ei pistänyt päätä pyörälle ja ne tulevat ulos muiden perässä. On ne vaan suloisia ja veikkaan jo muutamaa friseerattu, kun höyhenet kaartuu väärinpäin. Jätti Kocheja siis. Mukana oli kaksi kääpiötä, jotka kuoriutuivat ihan ensimmäisinä. Pienet ovat nopeita!
Krahu

Re: Tipuja ulos koneesta välistä?

Viesti Kirjoittaja Krahu »

Olen ottanut pois kun ovat sopivasti kuivuneita, kun koneeni pohja on niin liukasta muovia ja tipuilla usein niin hirmunen energia pienestä pitäen että pelkään jonkun vielä satuttavan koipensa kävelyarjotuksia tehdessä... ja nopeamman ja hitaimman välillä voi kuitenkin olla useampi päiväkin.
Vastaa Viestiin