Olen kanaemo! Uusia kuvia 26.6., taas arvaillaan sukupuolia?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Muusa

Olen kanaemo! Uusia kuvia 26.6., taas arvaillaan sukupuolia?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ja tässä on mun lapset: :smt003
Kuva
11 kuvassa ja tätä kirjottaessa on kahdestoista päässyt ulos kuorestaan ja huilailee vielä hautomakoneessa. Ja ainakin muutamasta munasta ollaan vielä tulossa ulos.
En oo uskaltanut täällä paljoa konehaudontaprojektistani huudella saati laittaa haudontapäiväkirjaa kun luettuani täältä niin paljon juttuja mönkään menneistä konehaudonnoista että olin enemmän kuin vähän varovaisen pessimistinen tuloksen suhteen. Mutta nyt kun vanhimmat tiput on jo yli puoli vuorokautta vanhoja, uskaltaa kai jo hehkuttaa että meillä on tipuja :smt007

Koneena mulla on Englannista ostamani Maino MPS18 mitä vähän tuunasin ja nuo on siis meidän tyrnäväläisten maattarien tipuja. Ihan helppoa se konehaudonta ei ollutkaan, lämmöt pyrki vähän heittelemään ja nyt kun on ollut näin lämpimiä päiviä, lämmöt nousi ainakin pariin kertaan yli neljänkymmenen :smt103 ja pelkäsin keittäneeni tiput. Sitten kun säätelin termostaattia niin sain aamulla tietysti liian matalia lukemia, jotain kolmeaviittä. Mutta ilmeisesti loppuvaiheessa haudontaa se ei ole ihan niin tarkkaa, alkuvaiheessa lämmöt pysyikin tasaisempina?

Jännityksellä odotan montaks vielä tulee, 22 munaa latasin koneeseen ja viikon ikäisinä läpivalaisin ja kaikki oli lähteneet kehittymään. Mutta jo tähänkin mennessä minusta on aika hyvä tulos ekaksi konehaudonnaksi!

Saldo toistaiseksi tipulaksi muuttamassani liha :smt080 laatikossa:
3 pikimustalle näyttävää tipua
1 musta pingviininnäköinen tipu (tää kuoriutui ekana ja ukkokulta nimesi sen Pontevaksi)
1 vaaleanharmaa tipu
1 tummanharmaa tipu
3 vaaleaa raidallista tipua
1 vaaleanruskea raidallinen tipu
1 raitapäinen, mustavartaloinen tipu

Missä vaiheessa noille pitää/kannattaa alkaa antaa ruokaa? Kostutetut puurohiutaleet on varmaan ok ensieväs? Kuten kuvasta näkyy, vesikipot on ja tiput osaavat hyvin niistä juodakin.
Viimeksi muokannut Muusa, 26 Kesä 2008, 16:27. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Wau! Paljon paljon onnea!! No, on tosi hyvä tulos eka haudonnaksi! Oiskohan kanatipujen haudonta vähän helpompaa kuin noiden viirujen? Että oisko ne pienet munat ja tiput arempia/herkempiä kaikille muutoksille ja virheille? Mene ja tiedä..

Tipuille voi tarjotella ruokaa jo vuorokauden ikäisenäkin niin alkavat hommaa opetella. Viimeistään kolmantena päivänä niiden pitäisi varmaan syödä jo jotain. Hyvää ensiruokaa on hienonnettu keitetty kananmuna. Sekaan voi murentaa kaurahiutaleita. Jos käytät rehuja, niin esim. Pikku-Punaheltta käy tipuille ihan pienestä saakka.

Pidetään edelleen peukkuja että tulee oikein monta-monta tipua! :smt023
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Nyt tipuja on 14 ja tässä kaikki huilailevat siskonpedillä maaten :smt003
Kuva
Ja vähintään kolmessa koneessa olevassa munassa on reikä.
Vaaleista raidallisista yksi osoittautuikin kokonaan kuivuttuaan vaaleanruskeaksi, nuo viimeisimmät 3 mitkä nostin koneesta tipulaan, ovat varsin mustanpuhuvia, yhdellä niistä on valkoiset "kulmakarvat".
Eiköhän nuo sunnuntaina pärjää jo koko päivän yksikseen? Mulla on niin onnellinen onnenpäivä että tänään on häämatkalla oleva tammani ultrattu ja todettu tiineeksi, pitäis päästä hakemaan kotiin se mutten huomenna enkä vielä perjantainakaan taida uskaltaa jättää tipuja koko päiväksi vahtimatta...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kun menet reissuun, niin varmistele hyvin, että tiput eivät pääse pomppaamaan pois laatikosta ja kylmety. Ruokaa ja juomaa kannattaa laittaa moneen pieneen astiaan tai automaattiin.

Onnea myös heppaonnesta! :sex:
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mimmi kirjoitti: Tipuille voi tarjotella ruokaa jo vuorokauden ikäisenäkin
Nii mutku jos sieltä vielä tänään putkahtaa sakkia niin niillähän on sit ikäeroa vuorokauden verran, pitääks mun odottaa että kaikki on vähintään vuorokauden ikäisiä vai? Vai voiko tänään jo ruokkia? Että voi olla vaikeeta tämä :smt101
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Paljon onnea, hurjan hieno tulos! :smt003
Sä voit kyllä antaa tipuille ruokaa vaikka heti kuoriutumisen jälkeen, mutta se ei ole mikään pakko.
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Onnea, kauniita tipuja! :smt007
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Muusa kirjoitti:pitääks mun odottaa että kaikki on vähintään vuorokauden ikäisiä vai? Vai voiko tänään jo ruokkia? :smt101
Joo, Pootsia kompaten: voi niille tarjoilla vaikka heti, mutta eivät välttämättä ymmärrä sen päälle mitään.. :smt005 Osa näyttäisi ymmärtävän noin päivän ikäisinä ja osa vasta kolmen päivän.. (Siis oma kokemus..)
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mimmi kirjoitti:voi niille tarjoilla vaikka heti, mutta eivät välttämättä ymmärrä sen päälle mitään.. :smt005
No tämäkin on hyvä tietää että jos jollekin ei kelpaa en suotta hermostu :smt105 kovasti ne näyttävät kyllä nokkivan kaikkea mahdollista. Ja ainakin useimmat juovat reippaasti.

Tipuja on jo 16 :smt007 viimeisimmät kovin mustanpuhuvia, mutta kun meidän kahdesta kukosta toinen ja kuudesta kanasta kolme ovat enempi vähempi mustia niin ei kai se ihme ole että tiputkin on mustavoittoisia.

Hmh, mun piti lähteä tänään ostamaan oikein poikasrehua ja varapolttimo tipulan lämpölamppuun siltä varalta jos tuo kuitenkin kosahtaa niin ei tarvi olla hätää kärsimässä, mutta kosahtikin auto :smt013 Toivottavasti siis tuo lämpölamppu pelaa edelleen luotettavasti ja ruokaahan noille saa kyllä järjestettyä muutenkin.
Ai miksen varautunut aiemmin? No enhän mä uskonut että tuolta mitään tulee, ois ollut kohtalon uhmaamista semmoinen 8-[
iracarita

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Söpöjä!!! Ei sitten malttais millään odottaa omien kuoriutumista. Tässä vaiheessa tipuja odottaa enemmän kuin joulua (vielä 1,5 viikkoa ekojen kuoriumiseen)! :smt003

Onko sulla Muusa suomenpolle vai lämpöinen? Kyllä varsakin olisi aika ihana juttu :smt007
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Meijän hevosetkin on suomalaisia maatiaisia, kaks tammaa, molemmat toivon mukaan tiineitä, toinen on vielä ultraamati.

Tipuja on jo 17 :toothy7:
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Eipä kun niitä on 18 :toothy8:

Onkohan mulla oikea logiikka kun annan niitten olla hautomakoneen kosteassa lämmössä kuoriutumisen jälkeen jonkin aikaa ennenkuin siirrän yhtä lämpimään mutta ilmankosteudeltaan tietysti paljon kuivempaan tipulaan kavereitten seuraan? En mä kyllä keksi perustelua sille miksi koneen kostea ilma olisi niille hyväksi, jotenkin vaan tuntuu sille...
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Ompa hienoa!!!
Onnittelut onnistumisesta, voi kunpa meilläkin onnistuis.
Ja tosi sievia tipuja :smt007
iracarita

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Suomenhevosvoima rulettaa :smt006

Ainakin minusta tuntuisi alkuunsa kostea ilma hyvältä, jos nyt syntyisin :smt004 Siksihän ihmislapsikin kuulemma rääkyy usein syntyessään, kun se kiskaistaan ulos lämpimästä ja kosteasta ympäristöstään...

Minulla ei ole kylläkään sen paremmin kokemusta tipujenkaan onnistuneesta haudonnasta, mutta kaikissa ohjeissahan sanotaan, että tiput saavat olla haudontakoneessa sen aikaa, että kuivahtavat.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Muusa kirjoitti:Onkohan mulla oikea logiikka kun annan niitten olla hautomakoneen kosteassa lämmössä kuoriutumisen jälkeen jonkin aikaa ennenkuin siirrän yhtä lämpimään mutta ilmankosteudeltaan tietysti paljon kuivempaan tipulaan kavereitten seuraan?
On on! :smt045
Vastaa Viestiin