Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
@nsku

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja @nsku »

Ok.
Pakko udella lisää kun kerta tapauksen tunnet...
miten oot tuon kosteuden kans pärjänny ja miten olet sitä käyttänyt?
mä koitin eilen toiseen kaukaloon vesi, kosteus nousi 30%, sit täytin molemmat kaukalot vedellä, kosteus 40%.
Tänään sain suolatestillä kalibroitua mittarin, piti nostaa 15%.
no kun laitoin mittarin koneeseen ja toiseen kaukaloon vettä, kosteus edelleen 30%.
Miten tää on mahdollista?! ois luullu että nyt olis ollu 45%...
onko sulla kosteusmittari käytös, mitä on näyttäny? ja onko toises kaukalos vain vesi?
toi tuuletus venttiili on vaan 1/3 auki.
PäP

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja PäP »

En osaa sanoa miksi kosteusmittari näyttää mitä näyttää - itse en ole tän koneen kanssa niitä käyttänyt, koska olen todennut aiemmin että tieto lisää tuskaa muttei välttämättä paranna hautomistulosta :smt003 Sen tiedän että halpismittarit saattaa näyttää mitä sattuun ja ainakaan elektroniset ei koskaan oo ihan tarkkoja. Sekinhän vaikuttaa kosteuteen, että onko munat koneessa sisällä vai ei, niistä haihtuu kosteutta. Varmin tapa tietää onko kosteus on oikein, on käsittääkseni munien punnitseminen.

Haudonnan aikana mulla on ollut vain toisessa kaukalossa vesi. Kuoriutumisvaiheessa vesi molemmissa kaukaloissa ja lisäksi toisessa kaukalossa melkein kaukalo koko mitalta paperisuikale jonka toinen pää on taitettu veteen, jotta haihtumispinta-alaa on enemmän. Ilma-aukko kuoriutumisaikana ihan pikkasen raollaan ja haudonnan aikana vähän enemmän raollaan muttei täysillä.
Viimeksi muokannut PäP, 10 Huhti 2013, 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
@nsku

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja @nsku »

No joo, teen samoin, ajattelin että uskallanko vaan luottaa koneen manuaaliin. nyt mä en ajattele asiaa enempää! aamulla munat koneeseen ;) Kiiitos!
PäP

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja PäP »

Se tli vielä mieleen, että oletko odotellut kuinka pitkään sen jälkeen kun olet kosteusmittarin koneeseen lykännyt? Useampi tuntii pitää varmaan odottaa että kosteudet nousee lopullisiin lukemiin.
@nsku

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja @nsku »

On se tuos nytkin useamman tunnin jo ollu, ei oo ekan tunnin jälkeen enää muuttunut mihinkään.
päivä menny toteen mittareita vahtailles, lämpömittari, kosteusmittari, likan kuumemittari.... ;)
Kiyry87

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Onko kuinka moni hautonut Mini Advancella ankan munia ja miten on onnistunut? :smt017
Mulla on erä hautumassa ja nyt huolettaa ettei ehkä mahdu kääntymään kunnolla vaikka
olen järjestellyt sitä että muka mahtuisi. Tänään töiden jälkeen pitää istua koneen viereen "vahtivuoroon" että kääntyykö ne :smt005
Kuinka usein esim. Mini Econ omistajat on käännelleet ankan munia käsin ja millaisin tuloksin?
Bloodred247

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja Bloodred247 »

Täällä on nyt ensimmäinen haudonta Mini Ecolla. Lämpö pysyy hyvin mutta kosteus tuntuu huitelevan missä sattuu, lähinnä 30-40% välissä. Ensin pidin koneessa yhtä kosteusmittaria jonka vaihdoin toiseen kun näytti 40% vaikka molemmissa kaukaloissa oli vettä. No nyt tuon toisenkin kanssa oli sama homma ja nyt pidän varuilta molempia mittareita koneessa, ja molemmat näyttävät 40%! Onko vika nyt koneessa vai mittareissa, ennen koneeseen laittoa liotin mittareita vedessä ja katsoin mitä näyttivät ja silloin toimivat. Mittarit ovat ylijääneitä ExoTerran mittareita, voiko niitä edes säätää?
ninanni

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja ninanni »

ihan ensimmäisenä :heitä pois mini Ecosta kosteusmittarit!! Liikaa päänvaivaa! Mulla ei ole mitään ongelmaa ollut minin kanssa kosteuden suhteen! Ohjeen mukaan vaan. Toinen asti haudonnan ajan vedessä ja toiseen kun särö munassa. Ja sillä sipuli ;) nyt ostin uuden isomman toiseks koneeks ja jouduin ostaa kosteusmittarin. Ja voi surku oon sekaisin ton kanssa! Sais heittää mäkeen. Kokeilin sit virheellisesti miniin myös ja kuoriutumis vaiheessa kosteus näytti 60% ja kone ihan huurussa eli kosteutta oli vaikka muille jakaa. Onneks otin pois enkä säädellyt tai lisännyt mitään. Ja hyvin toimi! Ei luottoa täältä mittareille (kosteus).
PäP

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja PäP »

Elektroniset halvat mittarit on tosiaan vain suuntaa-antavia - siis todellakin epätarkkoja. Itse olen koneiden ohjeiden mukaan kosteudet aina säätänyt. Aina on haudonnat menneet vähintäänkin kohtuullisesti, yleensä tosi hyvin. Kerran hiuskosteusmittarin kanssa räpelsin kun itseä jännätti haudontatulos, tuntui että vaikka kuinka kosteutta nosti niin mittari pysyi 50-55%:ssa ja vain hetkellisesti nousi 60-65%... epäilen kyllä etten osannut sitä kalibroida oikein. Tipuja kuitenkin tuli :smt001

Nyt on isompi kone jossa kosteutta mittaa alkoholi(?)mittari (sellanen lasinen elohopeakuumemittarin näköinen jonka toisessa päässä on "kangassukka", joka on kastettuna veteen) ja digitaalinäyttöön on kytketty toinen (ilmeisesti elektroninen) mittari. Molemmat näyttää koko ajan samaa lukemaa johon kone on säädetty, max. 2% heittoja on. Eli laatumittarit näyttäisi toimivan!
kotkotko

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja kotkotko »

Ymmärsinköhän oikein octacon 20eco koneen ohjetta. Siinä käsketään laittamaan munat koneeseen niin, että tylppä puoli on ylöspäin, laitanko munat siihen ritilälle siis pysty asentoon? Ja koska kone ei tule täyteen, niin millä voin tukea niitä sivulta, etteivät reunimmaiset kaadu kyljelleen? Tuntuu niin hullulta asennolta, eihän ne kanan alla noin ole.
ninanni

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja ninanni »

olisiko tarkoitettu tylppä pää vähän ylöspäin? Tai ainakin mini Ecossa niin neuvotaan, mutta muuten kyllä kyljellä makaavat :)
muoks. Siis ideani oli että voivat olla kyljellään ja onnistuu silti. En kyllä ole nähnyt että jollain munat olisi pystyssä haudonnan ajan. Vai voiko niinkin tehdä?
Raksu

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Käsittääkseni niin mahtuu se enin määrä munia koneeseen, itse olen laittanut munat kyljelleen mitä mahtuu :smt023
ninanni

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja ninanni »

okei.. Miten niitä sit käännellään kun ovat ei kyljellä? :smt040 hah ja pitäkää vaan mua ihan Hoopona :smt044
kotkotko

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja kotkotko »

Kiitos Raksu ja ninanni :smt001

Tuossa kääntäminen tapahtuu konetta kääntämällä, joko kehdossa tai käsin, joten sen puolesta pysty asento on ok.
ninanni

Re: Kysymyksiä Brinsean hautomakoneista

Viesti Kirjoittaja ninanni »

selvä. Taas olen viisaampi :) kiitos !
Vastaa Viestiin